Proovisõit: Hübriidajamiga Toyota Yaris HSD
Hübriidmootor on üsna kallis vidin – meenutame, et 1997. aastal turuletoodud Priuse hind oli võrreldes teiste oma aja mudelitega ikka teisest maailmast küll. Seega, võttis aega 15 aastat ning 4 miljonit müüdud hübriidautot, et muuta tehnoloogia vastuvõetavanaks ning võimaldada Toyotal tulla välja juba väiksemasse, odavamasse segmenti mõeldud hübriidajamiga, kirjutab autoportaal AutoNet. Lisatud fotod!
Kaheksa kuud tagasi toodi turule uus Toyota Yaris. Nüüd on mudelist taas põhjust rääkida, sest valminud on ka selle hübriidversioon, Yaris HSD, mida Autonet.ee möödunud nädalalõpus testimas käis.
Sügisel valminud auto välimust muudeti põhjalikult, kuid kummalisel kombel suudeti hübriidi „nägu“ veelgi agressiivsemaks muuta. Mis seal salata, mõjub paremini. Sisemuses on kõik aga sama.
Yarise HSD eesmärgiks oli luua hübriidajamiga sõiduk, mille ruumikus oleks analoogne sisepõlemismootoriga modifikatsioonile. Mõistagi pidi lisanduma väiksem kütusekulu ning madalamad emissioonid.
Uus hübriid pole mingi võidusõiduauto, selle jõuallikas ongi spetsiaalselt optimeeritud linnatingimustesse ning parimad ökonoomsusnäitajad saadaksegi just urbanistlikus keskkonnas sõites. Põhimõtteliselt on tegu Priuse-laadse ajamiga, kus sisepõlemismootori töömahtu vähendati 1,7lt 1,5 liitrini ning väiksem akudeplokk õnnestus peita tagumiste istmete alla. Ajam ise on Priuse omast 4,7 kilogrammi kergem ning diiselmootoriga Yarisest vaid 30 kilogrammi raskem. Pagasiruumi mahutavus aga ei vähenenud grammigi!
Eelhäälestatud sõiduseadeid on kolm: tavaline, Eco ja EV. Eco nullib ökonoomsust silmas pidades ära järskude kiirenduste võimalused, mis tegelikult ju linnasõidul enim kütust söövadki, EV aga kasutab igal võimalikul juhul elektrimootorit. Mainigem siis ära, et Yaris HSD suudab akudelt liikuda 2 kilomeetrit, kuid kiirendused peavad sel juhul olema üsna sujuvad. Eesti mõistes jääb foori tagant startides kindlasti teistele jalgu. Gaasipedali rohkem litsudes rakendub sisepõlemismootor võimaldades juba täitsa asjaliku stardi.
Mitmepäevasel proovisõidul Amsterdamis ja selle lähiümbruses mõõdeti parima auto elektril läbitud näitajateks 43 protsenti distantsist ja 53 protsenti ajast. Puhta linnasõidu puhul võiks see näitaja isegi parem olla, sest elektrit genereeritakse akude täitmiseks igal võimalikul juhul. Puudub vaid võimalus auto ööseks juhtme otsa laadima panna, sest plug-in süsteem tõstaks auto maksumust liiga palju aga tegu on ju ikka odavaid autosid ihkava sihtgrupi tootega.
Seega, kui otsid madalate ülalpidamiskuludega B-segmendi sõidukit, mis paberite järgi võtab vaid 3,5 liitrit bensiini saja kilomeetri kohta (tegelikkus kolme täiskasvanud mehega pardal osutus pisut üle liitri suuremaks), siis ehk ongi Yaris kõige õigem lahendus? Hinnad algavad 16 990 eurost, kuid 1 000 euro võrra kallimal Linea Solil on pea kõik sõitmiseks vajalik juba külge poogitud. Muidugi on olemas ka tipmine, 19 860 eurot maksev Luxury, kuid selle varustuses olevad poolnahkistmed, spoilerid, ventileeritav kindalaegas jne, kuuluvad juba puhtalt mugavuse tõstmise alla. 420 euro eest saab tellida veel ka suure klaasist katuse.
Muidugi, ei saa salata, et Yaris pole just segmendi luksuslikumate autode sekka kuuluv, seega valitseb salongis jäik plastik, mida küll mitmete erinevate töötlusviisidega üritatakse silmale talutavamaks muuta. Istmed on kummalisel kombel üsnagi head, mõistliku küljetoega ja parajalt mugavad. Uksepaneeli käetugi on piisavalt pehme, et pikema sõitmise korral küünarnukki mitte valusaks muuta. Rooli pikemaks-lühemaks reguleerimise vahemik aga võiks olla pisut suurem. Rõõm oli nentida, et käsipiduri kang ilutses istmete vahel edasi, kes aga armastab vahel libedaga külge ette võtta, saab selle mudeliga end välja elada.
Sõitjateruumi lihtsuse plusspoolele võib kanda selle avaruse, üleliigset tilulilu pole, samas panipaiku on jällegi täiesti piisavalt. Lühidalt – arvestades hinnaklassi on suudetud luua täiesti normaalne interjöör.
Tehnoloogiliselt aga on uus Yaris üsnagi korralik – sõitjate kasutada on puutetundliku ekraaniga multimeedia-navisüsteem ning värvilise pildiga tagurduskaamera. Viimane tagab niigi tillukesele sõidukile juba üsna hea manööverdusvõime. Ekraanile võib kuvada hübriidajami statistikat ning oma sõidustiili vastavalt sellele kohendada. Muide, Yaris HSD pöörderaadius on vaid 4,7 meetrit.
Sõita on aga uus Toyota päris hea – tunnetus on üle keskmise ja auto sõidab sinna kuhu rooli keerad. Ebatasasustega teel tuleb hästi toime, liigse kiirusega üle lamava politseiniku sõites ei ole löök sugugi ülemäära tugev. Silma, õigemini kõrva, hakkas Yaris HSD vaikus. Mootorit oli kuulda vaid järskudel kiirendustel, kui variaator lasi pööretel lakke lennata.
Toome veel ära mõned tähtsamad parameetrid tehniliste andmete tabelist. Pikkus 3 885, laius 1 695, kõrgus 1 510 ning telgede vahe 2 510 millimeetrit. Rööbe ees 1 465 ning taga 1 460 ühikut. Pagasiruumi mahuks öeldakse 347 liitrit, tagumise istmerea seljatugesid alla lastes võib seda suurendada 768 liitrini. Pagasiruumi luuk on piisavalt suur ka mahukamate esemete sissetõstmiseks.
Kokkuvõtteks võib nentida, et uue Yaris HSD on väikeauto kohta üsna meeldivate omadustega – piisavalt mugav ja säästlik, et lisaks igapäeva töö/kooli/lasteaiasõitudele vahel ka linnast välja maale kulgeda. Põhilise osa elust aga on sellele ette nähtud asustatud punktide tänavatel veeta. Lühidalt – tasub kindlasti proovida.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!