Autoentusiastide jaoks on Sitsiilia saarel Targa Florio radadel seiklemine peaaegu kohustuslik käik reisimenüüs. Ka kõige pühendunumatele võidusõitjatele ja maailma parimatele võidusõiduautodele on see rada aga alati äärmuslik väljakutse. Kurvilised mägiteed eeldavad sõidukitelt vilgast ja täpset juhitavust ning kerget kaalu, Vahemere-äärsed pikad maanteelõigud aga nõuavad brutaalset kiirust.

KÕIK SAI ALGUSE AUTOHUVILISEST VEINIKAUPMEHEST

1906. aasta 6.mail vaatasid Sitsiilia Cerda küla elanikud hämmeldunult, kuidas kümme mürisevat võidusõiduautot nende külakest läbivale tolmusele maanteelõigule kogunesid. Neil polnud aimugi, millist rolli see päev autoajaloos edaspidi mängib.

Võidujanused kogenud sõitjad olid Sitsiiliasse kogunenud siinse veinikaupmehe, suure autoentusiasti Vincenzo Florio kutsel. Kümneminutiliste intervallide järel starditi ülesmäge kulgeval maanteel külast välja, et oma autode võimekust täiel rinnal proovida ning üksteiselt mõõtu võtta.

See võidusõit pani proovile nii sõidukid kui ka sõitjad – 142-kilomeetrine ring tuli läbida kolm korda. 9 tunni ja 32 minuti pärast ületas esimesena finišijoone Alessandro Cagno oma uhke Italaga. Temast sai esimene Targa Florio tiitlivõitja, veinikaupmees Vincenzost aga iseenesest mõistetavalt katsumusterohke võidusõiduraja ristiisa.

Alessandro Gagno ja Itala. Targa Florio võidusõit 1906. aasta mais. Pilt: Wikimedia

Sellest ajaloolisest hetkest on möödunud juba 110 aastat. Targa Florio võidusõitu on peetud 100 korda, ikka erinevatel teedel. Mõnikord mööda lõputult ringlevaid mägiteid, teinekord aga on läbitud enam kui 998 kilomeetrit ümber saare. See võidusõit on alati seiklus.

Selle sõidu võitjad on teinud ajalugu. Nii nagu Le Mans ja Nürburgring, on ka Targa Florio Porsche jaoks üks olulisi verstaposte rahvusvahelistel võidusõiduradadel. Sitsiilia mäed ja käänulised rajad on nagu looduslik katselabor, mille rikkalikel kurvidel testida järjest kiiremaid keskmootoriga sportautosid.