Põrnika lõi hoopis tundmatu juut, mitte Hr. Porsche?

 (33)
Väikese Põrnika sees on peidus palju hämaraid saladusi. Foto: Topham Picturepoint
Väikese Põrnika sees on peidus palju hämaraid saladusi. Foto: Topham Picturepoint---

See on juba ammu selge, et mingi puhas poiss maailmas kõige pikemalt ehk kokkuvõttes koguni 65 aastat tootmises püsinud VW Põrnikas pole. Hitler tellis selle ju natsliku Saksamaa rahvaautoks. Uued allikad viitavad, et kultusliku menuki looja on hoopis varju lükatud juut!

Põrnikast endast sai hitt koheselt. See väike, lihtne, armsa ja tervikliku kujuga neljarattaline mahutas neli reisijat ja nende pagasi. Mootor asus sel taga ning plärises võidukalt autobahnidel ringi tuhisedes. Masina loojaks peab ametlik ajalugu tänase Porsche isa Ferdinand Porschet, kellelt füürer sõiduki isiklikult tellis.

Hollandi kirjanik ja ajaloolane Paul Schilperoord väidab oma uues raamatus „Het Ware Verhaal van de Kever" ehk „Põrnika tõeline lugu", et Porsche olevat näpanud autokese hoopis selle välja töötanud juudi insenerilt Josef Ganz'ilt, vahendab Autoblog.

Ungari juurtega insener ja autoajakirjanik oli tulnud revolutsioonilise idee peale uut tüüpi autost nimega Maikäfer ehk Maipõrnikas. Oma mõttes visandas ta auto kaasaegsetest kohmakatest kastidest hoopis voolujoonelisemaks ja ümmargusemaks, paigutas mootori salongi taha ja nägi ette sõltumatu vedrustuse. Ehk siis kõik need elemendid, mis ajaloolist Volkswagenit ennast iseloomustavad.

Kuna mehel oma nägemuse realiseerimiseks vahendeid ega toetajaid polnud, hakkas ta ajakirjanduses oma uue auto kontseptsiooni lihtsalt propageerima ja levitama. Natsi-Saksamaa ametnikelegi jäi ta nutikas projekt silma, ent kuna tegu oli juudiga, võeti Ganz peagi Gestapo vahi alla, kahtlustatuna väljapressimises.

Ganz'i autoideed polnud võimureil tarvis mehelt välja pressima hakata. See võeti talt lihtsalt ära, kirjutab Schilperoord. Gestapo haardest vabanenult üritas ta oma masinat Šveitsis teoks teha, ent ka sealne valitsus oli toetamisest rohkem huvitatud hoopis ta intellektuaalse vara näppamisest.

Hitler oli heast ja originaalsest ideest vaimustunud ning käskiski Porschel selline auto natsi-saksa rahva hüvanguks ehitada. Loomulikult ei saanud mingist juudi-juurest nüüd enam juttugi olla. VW Põrnikas ehitati valmis ja seda hakati armutult tiražeerima. Ganz kolis lõpuks Austraaliasse, kus suri aastate pärast vaese ja suhtelisesse unustusse vajununa.

Josef Ganz'i nimi on küll autodisainerite ja -ajaloolaste seas üsna tuntud ja teada on ka sellise loo võimalikkus. Seni polnud keegi aga tollel teemal tervet raamatut kirjutanud. Teose kirjastanud ettevõte peab juba läbirääkimisi dokumentaalfilmitegijatega, nii et tasub silmad lahti hoida.