Professor Lotta Jakobsson on Volvo turvalisuse keskuses töötanud paarkümmend aastat. Naljatamisi ütleb ta, et üks tema “agendasid” on olnud võrdõiguslikkus autos: tänagi on “dummied” ehk nukud, mis inimese asemel testikeskkondades avariidesse sööstavad, ikka veel eluvõõrad ja nii ei pruugi lõpuni teada saada, mis juhtuks lihast ja luust sõitjatega päris avariis.

“Volvo teadus- ja arenduskeskuses tegeleme selle probleemiga järjekindlalt ja püüdleme eluläheduse suunas. Paraku on suur osa autotööstusest jäänud kinni vanadesse stampidesse ja nukud, kelle abil autode turvalisust testitakse, on pigem “mehed” kui naised. Aga naised on õrnemad, pisemad, nende luustik hapram – seega ei saa me selle olukorraga kuidagi leppida,” rääkis Jakobsson intervjuus.

“Laste teema on veelgi keerulisem, sest väikese ja kaitsetu olendi puhul ei saa lubada mitte ühtegi eksimust. Mul on hea meel, et oleme aastakümneid olnud autotööstuses liidripositsioonil ning oma oskusteavet jaganud teiste tootjatega,” nentis Volvo turvalisuse üks võtmeisikuid.

66 aastat teaduspõhist turvatooli

Volvo lapsnukud, mida avariisid imiteerides kasutatakse, on tõenäoliselt ühed elutruumad maailmas. Lausa nii, et mõte kappab tulevikku: kui Volvo lööks käed robotitootjatega, võiks tulemuseks olla mudilased, kes/mis? ei koorma keskkonda, on sõnakuulelikud, ei väänle, karju ega oksenda autosõidu ajal, jäävad magama kui on aeg, toovad susse ning ajalehti.

Nali naljaks, Volvol on laste turvalisuse tagamisega tõsi taga juba 66 aastat: 1964. aastal nägi maailm esimest korda seljaga sõidusuunas asetsevat laste turvatooli PV544s.

Prototüübi loomist vedas Chalmersi tehnikaülikooli liiklusturvalisuse professor, meditsiinidoktor Bertil Aldman, kes sai idee astronautide istmetest.

Edasine on juba ajalugu: “Volvo soovitus on vähemalt neljanda eluaastani sõidutada last seljaga sõidusuunas ja esiistmel ning vastavalt tema kasvule ja kaalule tooli kohandada,” selgitas professor Jakobsson.

Aastast 2000, mil Volvo lõi käed Britaxiga, on lapsevanematele tuttavad seljaga sõidusuunas “beebisisuga” ja pehmendatud vööde, fikseeritud peaasendi ja turvatud külgedega “pesad”, mida saab mugavalt ISOFIX-klikke kasutades autost välja tõsta ja näiteks kergkärule korviks lükata.

Seda, kui loomulik osa beebivarustusest on autoga peredes turvatool, näitab seegi, et 2000. aastal, kui sündis mu teine laps, ei kahelnud ma hetkegi, et tootja peab olema Britax, kõikide testide võitja – mulle näis, et see on peaaegu alati ju olemas olnud ja alati parim. Alles hiljem sain teada, et tooli on arendanud Volvo.

Loorberitele puhkama pole rootsi insenerid ja teadlased jäänud, 2014. aastast on arenduses 5 kg täispuhutava turvaistme prototüüp, mida saab paari liigutusega kokku pakkida, tõsta autost teise ja võtta kaasa lennukisse.