Päikse jõul töötav lennuk tegi esimese lennu

 (14)
Lisatud videod!
HB-SIA Šveitsi kohal hõljumas
HB-SIA Šveitsi kohal hõljumasSolar Impulse

Päikse jõul, ilma tilkagi kütust kulutamata ümber maailma lendamiseks valmistuv töörühm jõudis olulise verstapostini – nende testlennuk tegi kolmapäeval esimese lennu.

Lennuk nimega Solar Impulse tõusis Šveitsis asuvalt sõjaväelennuväljalt õhku tagasihoidliku kiirusega 45 km/h ning liugles rahulikult kaugele horisondini. „Varem pole ehitatud lennukit, mis oleks nii suur, nii kerge ja kulutaks nii vähe energiat. Seetõttu oli meie jaoks tegemist suure küsimärgiga,“ ütles projekti juhtiv Bertrand Piccard. 1999. aastal oli ta kaaspiloodiks esimesele peatusteta õhupallireisile ümber maailma, kirjutas AP.

90-minutilise lennu käigus sooritas lennuk rea pöördeid ning tõusis umbes pooleteist kilomeetri kõrgusele. Ilm oli päikseline ja tuulevaikne, mis oli kerge ja päikesest sõltuva lennuki jaoks väga soodus, kirjutab Novaator.

70 miljonit eurot maksma läinud projekti kallal töötavad teadlased on alates detsembrist läbi viinud lühikesi katsetusi, kuid siiani oli lennuk tõusnud vaid veidi üle poole meetri kõrgusele ning läbinud maksimaalselt 300 meetri pikkuse teekonna. Juulis plaanitakse katsetada öist lendu, seejärel ehitatakse testide tulemuste põhjal uus lennuk. See lennuk üritab 2012. aastal esmakordselt ilma kütuseta ümber maailma lennata.

"Eesmärgiks on lennata nii öösel kui ka päeval ilma kütuseta. Tahame demonstreerida taastuvate energiaallikate tähtsust, näidata, et ka taastuvate energiaallikatega võib saavutada uskumatuna tunduvaid asju,“ ütles Piccard.

Lennundusekspertide hinnangul on taastuvatel energiaallikatel kommertslennunduses perspektiivi küll, kuid eelkõige taimedest, vetikatest või teistest allikatest toodetud biokütustel, mitte päikeseenergial.

"Päikeseenergia niinimetatud energiatihedus on liiga väike, et sellest piisaks tavalistele lennukitele, mis peavad lühikese ajaga läbima pikki vahemaid,“ ütles San Diegos asuva lennukonsultatsioonifirma TECOP International president Hans Weber. „Päikesepaneelidega on peaeesmärgiks lihtsalt õhus püsida, mitte kiiresti kohale jõuda.“

Katsepiloodi Markus Scherdeli sõnul tõestas kolmapäevane lend, et päikeselennuk suudab turvaliselt õhku tõusta ja maanduda ning et seda saab juhtida samamoodi kui reisilennukit. „Kõik töötas, nagu peab,“ kinnitas ta.

Kasutades enam kui 12 000 päikeseelementi, laetavaid liitiumakusid ja nelja elektrimootorit, plaanivad Piccard ja tema kaaspiloot Andre Borschberg lennata ümber maailma. Nad teevad regulaarseid peatusi, et kohti vahetada ja sirutada peale pikki perioode kitsas kokpitis ning demonstreerida oma lennukit erinevates maailma osades.

Lend ümber maailma ei saa olema kiire. Lennuki keskmiseks kiiruseks plaanitakse 70 km/h. Sõit jagatakse viieks etapiks, hoides lennukit järjest õhus kuni viis päeva.

Päikese jõul lendamine pole enneolematu, kuid Piccardi projekt on senistest kõige ambitsioonikam. 1980. aastal lendas ülikerge päikeselennuk nimega Gossamer Penguin ühte pilooti kandes lühikesi vahemaid. Suurem projekt nimega Solar Challenger viis ühe piloodi 1981. aastal enam kui viis tundi kestnud lennu käigus Prantsusmaalt Inglismaale.

Kui lennuk üritab maakerale tiiru peale teha, peab maa peal olev töörühm samal ajal hoolikalt ilmastikutingimusi jälgima, et kindlustada lennukile soodsaimad olud. „Ümbermaailmareis tundub võimatu, kuni me selle teoks teeme,“ ütles Piccard. „Tänane katselend oli väga oluliseks verstapostiks.“

Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!

Oma sõiduki müügikuulutus pane EkspressAutosse - kuulutus kuni auto müümiseni vaid 50.- krooni!