Nissan loodab pakkuda huvi kuumade luukpärade austajatele.

Alates 2010. aastast, kui Juke esimest korda turule tuli, on eurooplased ostnud seda mudelit rohkem kui 330 000 autot. Mudel oli maasturite B-segmenti kuuluvate sõiduautode suuna algataja, sellega liitusid ka Mitsubishi ASX ja Opel Mokka. Kuni teised tootjad hakkavad alles mõistma, et Juke’i tüüpi autod saavad suure edu osaliseks, ei puhka Nissan loorberitel, vaid sammub aina edasi ja esitleb uut Juke Nismot, mis – nagu jaapanlased ise loodavad – on veel ühe sportlike maasturite segmendi pioneer.

Tootjate väitel on see auto alternatiiviks kuumadele luukpäradele nagu Mini Cooper S või Citroën DS3. Nissan korraldas uuringu, mille käigus püüdis välja selgitada, milliseid omadusi peavad inimesed seda tüüpi sõiduautode valimisel tähtsaimaks. Kui uskuda küsitluse tulemusi, eelistatakse sportlikke luukpärasid seetõttu, et tarbijatele imponeerib nende kujundus. See osutus tunduvalt tähtsamaks kui sõiduomadused, varustus või hind.

See on üks põhjustest, miks Nissan on loonud Juke Nismo versiooni – atleetliku välimusega sõiduki, mille juures on maine olulisem kui võimalused. Mida tähendab nimes sõna Nismo? Selline küsimus kõlaks Jaapanis naljana, ent Euroopas on see alles kui uus, tundmatu maitse. Nismo on peaaegu 50 aastat tagasi tõusva päikese maal sündinud autode seeria, mille puhul Nissani insenerid otsustasid kasvatada müüginumbreid autospordi abil ja monteerisid lihtsasse jaapanipärasesse sedaani võimsa mootori. 1. mail 1964 nägi ilmavalgust Nissan Skyline 2000GT, mille esimene tiraaž oli 100 sõidukit. See oligi Nismo seeria algus.

Nissani väitel peaks nimi Nismo olema tuntud ka noorte eurooplaste põlvkonnale, kes kasvasid üles koos esimeste PlayStationi mängukonsoolidega. Nismo sõiduautod kasutavad ära digitaalse ajastu võimalusi ning muutuvad üleilmseteks tähtedeks Gran Turismo seeriasse kuuluvates mängudes, kus suure hulga virtuaalsete unistusteautode seas oli ka Nismo. Nii muutusidki verd kuumaks kütvad sõidukid kättesaadavaks ka piiratud võimalustega ostjatele, mitte ainult rikastele.

PlayStationi mängijate esimene põlvkond on täiskasvanuks saanud ja Nissan kavatses panna nad päris autode rooli taha. Jaapanlased otsustasid luua Euroopas oma sportautode mudelite versioonid ja lisada neile vürtsi, mille nimeks on Nismo. See on otsekui vaste Audi pakutavale S-Line’ile, BMW M Sportile või Opeli OPC Line’ile, kus lihtne mudel pannakse sportlase kostüümi, insenerid lisavad kerge dopingudoosi ja tulemuseks on see, mida saime katsetada Juke Nismo esitlusel Barcelonas.

Sportlikum Nismo erineb tavalisest Juke’ist eeskätt väliste detailide poolest: insenerid on spetsiaalselt sellele uuele mudelile loonud aerodünaamilise kere, mis muudab Juke’i välimuse mõjusamaks ja huvitavamaks. Eesmises põrkerauas ei ole enam kolme ava, pisut on muudetud iluvõret. Tagumine põrkeraud on samuti veidi uuema kuju saanud, lisandunud on spoiler. Lisaks on Juke Nismo eraldusmärgiks küljepeeglite punased katted ja kitsas punane triip, mis ulatub põrkerauast ukse lävepakuni.

Salongis on samuti olulisi muudatusi: suurepärast külgtuge pakkuvad seemisnahast istmed, Alcantaraga kaetud rooliratas, hasarti lisav punast värvi esipaneel. Kõik muu on säilitatud muutmata kujul – veidi kitsas salong ja väike pakiruum, kitsa diapasooniga ehk üles-alla reguleeritav roolisammas jne.

Valmistatakse veel võimsamat versiooni

Juke Nismosse monteeritakse 1,6-liitrine 200 hj turbiiniga bensiinimootor, millel on võimsaima tavamudeli versiooniga võrreldes võimsust 10 hj rohkem. See on erinevus, mida sõidu ajal on raske tunnetada. Veidi lihtsam on hinnata lisatud 10 Nm, mis on tõstnud maksimaalse pöördemomendi kuni 250 Nm-ni. Seetõttu on Nismo veidi võimsam, kui kiirteel on vaja möödasõidul kiirendada ja sõidetakse kiiremini kui 110 km/h. Lisaks on auto juhtimine täpsem ja kere jäigem. Siiski tuleb öelda, et võrreldes 1,6-liitrise 190 hj versiooniga ei ole Juke Nismo sõiduomadused väga palju muutunud. 200 hj tunnetus on selline, otsekui oleks neljandik hobustest karjamaal tööta ning salongis on sama vali müra nagu varemgi, kuid see ei ole nii tänu mootorile (see võiks ju kõlada märksa mõjukamalt, kui tahetakse luua sportauto mainet).

Ostjad saavad valida mitme Juke Nismo variandi vahel: kaherattaveo ja kuuekäigulise käsikäigukastiga või neljarattaveo ja CVT-käigukastiga.

Hea uudis on see, et Nissan valmistab ette Juke’i versiooni, mis ei ole mitte ainult sportliku välimusega, vaid pakub ka tunduvalt hasartsemat sõitu. Barcelonas oli meil võimalus katsetada varases etapis sõiduki prototüüpi. Nissani esindajad teatasid, et võrreldes tavalise Juke’iga on see auto 15 mm madalam ja 1,6-liitrise mootori võimsust on suurendatud kuni 220 hj-ni. Väikesel ringrajal proovisõitu tehes ei olnud raske mõista, et mudel kujuneb tunduvalt elujõulisemaks, kui seda on Juke Nismo. Auto, mille nimetusse lisandub RS või mõni muu lühend, peaks maateedele jõudma juba sel aastal.

Uus võimalus eristuda

Miks sai esimeseks Nismo esindajaks Euroopas just Juke? Tulnud välja Juke Nismoga, mis eriti tavamudelist ei erinegi, riskisid jaapanlased lüüa saada, sest nad oleks ju võinud valida hoopis võimsama sõiduauto. Siiski lükkavad Nissani strateegid viimastel aastatel tagasi igasuguse müüginumbritega seotud kriitika ja selgitavad, et eeskätt oli nende eesmärgiks tuua turule taskukohane Nismo mudel ning selleks sobis ideaalselt Juke.

Leedu turul algab Juke Nismo hind 83 500 litist. Võrreldes võimsaima Juke’i mudeliga, millel on kõrgetasemeline Tekna varustus, on hind 14 000 liti võrra kallim.

Nissan Nordic Europe’i plaanide kohaselt võtab Juke Nismo endale väikese turuosa, st ligikaudu 4–5% selle mudeli müügist. Seega, kui mõne aasta eest debüüdi teinud Juke võib kellelegi tunduda tsiviliseeritud tänavaelanikuna, siis Nismo versioon on just see, mis aitab autol uuesti silma paista.

Nagu ka Juke, on Suurbritannias Sunderlandis toodetav Juke Nismo alles algus, otsekui Nissani ajaloo uus lehekülg Euroopas. Juba on teada, et ostjatele esitletakse seeriamudeleid, mis on saanud endale ka võidusõiduautode DNRi. Teiseks Nismo mudeliks saab 370Z, mida nägime juba ka Barcelonas. Ametlikult tuleb see mudel välja märtsikuus Genfi autonäitusel.