Euroametnike kabinetivaikuses sündinud, valdavalt eluvõõrad normid ja nõudmised on Euroopa autotööstuse pannud enneolematu surve alla.

Autot on kerge vaenata – aega ja isiklikku ruumi hindav inimene eelistab seda transpordivahendina kõigele muule niipea kui rahakott kannatab. Kuniks pole mõistlikku alternatiivi, saab kivist välja pigistada viimse kui veetilga.

Konsultatsioonifirma PA värske raporti põhjal investeerivad autotootjad igal aastal enam kui 50 miljardit eurot uuringutesse ja arendustesse (R&D), millest lõviosa kulub kütusesäästutehnoloogiatele, mis püüavad tabada euroametnike seatud rangeid nõudmisi.

Uute nõudmiste valguses on saabunud mikromootorite ajastu ning NEDC sõidukite standardiseerimistsükkel on asendatud WLTP-ga. Ellujäämise nimel on mitmed autotootjad lubanud lähiaegadel diiselmootoritest üldse loobuda.

Paralleelselt arendavad autotootjad jõuliselt alternatiivseid jõuallikaid – päevakorral on elektriajamite massiline kasutuselevõtt kas siis hübriidina või üksnes elektri jõul liikuvana.

Ent mida iganes autotootjad ka ette ei võtaks, on vähe tõenäoline, et nad kõik Euroopa Liidu 2021. aastaks seatud CO₂ normideni küündivad.

PA raporti põhjal saavad kolmeteistkümnest suurtootjast sellega hakkama 8. WLTP näitab kitsaskohad selgelt kätte.

Kokkuvõttes võib see autotööstuse tervisele aga positiivset mõju avaldada ja tuua kaasa mõistuspärasema suhtumise autodesse.

Laborihiirte käest vabaks

Elulähedasemale WLTP mõõtmissüsteemile üleminek on toimunud järk-järgult. Kuni 2017.aasta septembrini kehtis sertifitseerimisprotokollina 1990ndatel loodud NEDC.

NEDC-l ei ole juba ammu olnud suurt midagi ühist päriselu olukordadega.

Autotööstuse jaoks hea variant – testida autosid laborihiirte peal ideaalsetes tingimustes, veidi manipuleerida, ja öelda, et kõik on normis ja rohkemgi veel.

Uue metoodika kasutuselevõtu vajaduse tõstis tulikuumana päevakorda Volkswageni “noksi”- skandaal.

Kuna sõidukid on viimase 30 aasta jooksul oluliselt muutunud, vahetabki WLTP NEDC järk-järgult välja. WLTP tsükkel on pikem ja algelisem (loe: elulisem) kui NEDC oma.

Testi tehakse suurematel kiirustel, arvesse võetakse kogu sõiduki varustus, ka temperatuuride vahemik, milles sõidukit testitakse, on laiem. Eesmärgiks on kütusekulu- ja heitmetaseme mõõtmisel saada reaalsele elule rohkem sarnanevaid andmeid.

WLTP testis seisab sõiduk varasemaga võrreldes oluliselt vähem paigal. Märkimisväärselt rohkem kasutatakse kiirendusi ja pidurdusi.

Vanas NEDC testis moodustas suure osa ühtlase kiirusega sõit ideaalsetes tingimustes, mis soosis eeskätt väikese töömahuga turbomootoreid. Pikad paigalseisud tõid esile start-stopp-süsteemide eelised.