Naised on liiklusõnnetustes oluliselt rohkem ohus kui mehed - miks?

 (14)
Naised on liiklusõnnetustes oluliselt rohkem ohus kui mehed - miks?
Avariinukkudel on autode turvalisuse tagamisel oluline tähtsus.Foto: BILL PUGLIANO, AFP

Autode turvasüsteemide loomine nii, et avariiolukorrad oleks kõikidele ohutud, on keeruline ja kunagi ei peetud seda ka niivõrd oluliseks.

Nii õnnetusjuhtumite statistika kui ka teaduslik uurimistöö viitavad, et naiste jaoks on liiklusõnnetusse sattumine oluliselt ohtlikum kui meestele.

Mõnede uuringute kohaselt on naised üle poole võrra enam ohus. Näiteks Virginia ülikooli teadlaste katsed näitavad, et turvavöö kasutamisel on laupkokkupõrkepuhul naistel 73 protsenti suurem tõenäosus saada avarii tagajärjel tõsised vigastused kui meestel.

Rootsi teadlased on omakorda näidanud, et ka tagant otsasõitude puhul on naised enam ohus, kuna on meestest väiksemad. Jäigad istmed mõjuvad väiksematele kehadele kui trampliinid ning seetõttu lendavad naised õnnetuste puhul kaugemale kui mehed.

Süüdi on nukud

Üheks põhjuseks on ka mannekeenid, mida maineka Euro NCAP hindamise käigus kasutati, mis põhinesid meeste kaalu ja pikkuse mediaanil. Sarnast nukku, mis põhineks naiste mediaanil, hakati testides kasutama alles 2015. aastal. Euro NCAP-i tehniline juht Richard Schram ütles intervjuus Ühendkuningriigi autoväljaandele Auto Express, et ajalooliselt on selliste valikute taga mitu põhjust.

Seotud lood:

Esiteks oli turvalisuskontrollide esmaseks eesmärgiks parandada üldist autode ehitust ning selles perspektiivis ei olnud olulist vahet, kui raske või pikk nukk oli. Kui ehitus oli kehv, siis sai nukk "surma" niikuinii ja see oligi esmane eesmärk - juhtida tähelepanu sellele, et autode ehitus on halb ning panna tootjaid probleeme parandama.

Samuti oli oluline teine tähtis eesmärk - kuna mehed moodustavad umbes poole Euroopa populatsioonist, kuid osalevad kolmveerandis autoõnnetustest, tunduski olulisem just kõige probleemsemale rühmale keskenduda ning turvalahendusi nende perspektiivist vaadata ja parandada.

Kuigi juba 1970ndatest oli olemas kolm erinevat katsenukku - kergem ja lühem, keskmine ja raskem ning pikem - otsustati kulude kokku hoidmise eesmärgil just keskmise kasutamise kasuks. "Ideaalolukorras oleks muidugi kasutatud kõike kolme, aga see ei oleks hinna ja arenduskulude perspektiivist mõistlik olnud," tunnistas Schram.

Kas naised on päriselt ohus?

Schrami hinnangul on numbrid naiste ohus olemisest ka ülepaisutatud. "Need uuringud, mis näitavad, et naised on 73 või 78 protsenti enam ohus, põhinevad tegelikult madalate riskide ja väga madalate riskide võrdlemisel. See 78 protsendiline tõus esineb selliste riskide võrdlemisel, mis kõigist õnnetustega seotud riskidest moodustavad tegelikult vastavalt kolm kuni viis protsenti. Seega, tõus on märkimisväärne kui neid kaht arvu omavahel võrrelda, kuid kõiki vigastusi silmas pidades on tegemist väga madala tõenäosusega riskidega," selgitas Schram.

See aga ei tähenda, et ohte olemas ei oleks. Schram toob välja, et naiste puhul on ohtudeks nende väiksem kaal ja see, et nad istuvad tavaliselt roolile lähemal kui mehed. "Need ei ole lihtsad probleemid, mida lahendada," tunnistab Schram ja toob välja, et tegelikult on ka teisi riskirühmasid, näiteks vanemad inimesed, kellel on nõrgemad luud ja vähem lihaseid.

Samas lubab ta, et tulevikus saavad autod kõikidele turvalisemaks. "Praeguseks oleme me lahendanud palju keskmise populatsiooniga seotud probleeme ja saame üha enam vaadata ka äärmuste poole. Kui keskmistega on kõik korras, muutuvad ka äärmised populatsioonid hoobilt olulisemaks," ütles Schram. "Kõigil on ju eesmärgiks teha autod tulevikus ohutumaks."