„Üheski teises maailma pealinnas pole ühe elaniku kohta nii palju elektriautosid kui meil,“ kinnitas elektriautode kasutajate ühenduse Norstart juhataja Rune Haaland kogunemisel Oslo südalinnas autoparklas, mille kasutamine tavaautodele on keelatud, vahendab PhysOrg.com.

Norra teedel vurab ligi 4000 väikest, puhast ja vaikset elektrisõidukit, ja kuigi seni on suurem osa neist koondunud linnadesse, kasvab see arv jõudsalt sedamööda, kuidas turule jõuavad aina uued mudelid.

Norra pealinna tänavatel võib kohata kõikvõimalikke elektrimobiile pisitillukesest kohalikust Buddyst vähem kui nelja sekundiga 100 kilomeetrini tunnis kiirendava Teslani.

Norra, mis on küll üks maailma juhtivatest fossiilkütuste eksportijatest, on endale seadnud auahneid kliimapoliitilisi eesmärke. Eelkõige soovitakse süsinikdioksiidi emissioone 2020. aastaks kahandada 30 protsendi võrra.

Vaata videost elektriauto Citroën C-Zero sõidukatseid lumises Eestis!

„Arvestades, et 40 protsenti meie emissioonidest pärineb transpordisektorist ning sellest omakorda 60 protsenti maanteeliiklusest, kujutavad elektriautod endast emissioonide kahandamise seisukohalt äärmiselt olulist tööriista,“ rääkis Norra transpordiminister Magnhild Meltveit Kleppa uudisteagentuurile AFP.

Mõnede hinnangute kohaselt aitavad riigi 3891 elektriautot säästa aastas rohkem kui 6000 tonni süsinikdioksiidi.

Meelitamaks autojuhte elektriautodele üle minema, on Norra rakendanud mitmeid ergutusmeetmeid.

Elektriautodele on lubatud busside sõiduridade kasutamine, mis võimaldab neil liiklusummikutest hõlpsasti mööduda. Samuti ei pea elektriautode omanikud maksma ummikumaksu ning võivad kohalikele omavalitsustele kuuluvates autoparklates parkida tasuta.

Äsja isaks saanud Christian Blakseth vahetas oma jalgratta elektriauto vastu.

„Väga tulus on, kui südalinnas saab tasuta parkida ja liiklusummikud pole enam probleemiks,“ märkis noor rongikonduktor.

„Samuti ei mata igapäevased kaasnevad kulutused sind enda alla: see auto on kallis osta, aga odav kasutada,“ ütles ta.

Sellest klipist näed elektriauto Mitsubishi i-MiEV'i Tallinna tänavail!

Elektriauto akude laadimine kodusest seinakontaktist läheb maksma umbes kaks eurot. Norra kütusehinnad on aga ühed Euroopa kõrgematest.

Sedamööda, kuidas nõudlus kasvab, kiirustavad autotootjad turule tooma uusi mudeleid, kusjuures tarbijad vastavad neile sama ägeda entusiasmiga: 2011. aasta esimeses kvartalis saavutas elektriauto Mitsubishi i-MiEV mudel teiste väikeautotootjate ees kõigi aegade parima läbimüügiedemuse.

„Meil oli kavas müüa tänavu Norras 400 autot, ja juba praegu on läbimüük ületanud 700 piiri. Arvame, et lõpuks õnnestub meil siin müüa 1000 autot,“ arvas Mitsubishi Norra esinduse juhataja Bernt Jessen.

Sellest galeriist näed aga Peugeot iOni, mis on tegelikult Mitsubishi i-MiEV nagu too Citroën C-Zerogi, mille videotest ülevalpool ära toodud. Prantsuse kaubamärkide all saab neid Mitsubishisid juba täna Eestiski soetada.

Hoolimata viimase aja tehnoloogilistest läbimurretest jäävad suured vahemaad elektriautode jaoks aga seni siiski takistuseks. Autod nõuavad taaslaadimist iga 150 kilomeetri järel.

Kuna Norra karmid talved akude tõhusust omakorda kärbivad, on raske saavutada optimaalset jõudlust. Selle takistuse ületamiseks on Norra otsustanud katta riigi territooriumi elektritanklate võrgustikuga, kus juhid saaksid tavapärase seitsme-kaheksa laadimistunni asemel „paagi“ täis lasta vaid 20 minutiga — ajaga, mis kulub umbes tassi kohvi nautimiseks.

Nii ei ole peagi ka norralase elustiili juurde vältimatult kuuluv suvila mägedes enam rohkem kui mõne kilovati kaugusel.

Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!