Tegelikult vastab tõele, et mida kiiremini õli mustaks värvub, seda kvaliteetsem see õli on, kinnitab ADDINOL Lube Oil OÜ tehnikadirektor Anna Murashina.

Tume värvus näitab, et õli täidab tänu spetsiaalsetele manustele oma ülesandeid – hoiab mootoriosi puhtana ning kaitseb neid mustuse eest.

Õli vananemisel ning mootoris toimuva põlemisprotsessi tagajärjel tekib mustus. Õlis sisalduvad detergendid (pesumanused) lahustavad mustuse ja saasteained väikesteks osakesteks.

Nad kõrvaldavad eelkõige muda ja lakilaadseid setteid, mis on tekkinud tahmast, happelistest ühenditest, lämmastikoksiididest, põlemata kütusejääkidest ja veest.

Dispergaatorid esinevad alati koos detergentidega. Nad hoiavad lahustatud mustuse osakesed hõljuvas olekus ja hoolitsevad selle eest, et need osakesed ei saaks moodustada uusi setteid.

Nii hoiab õli mootori puhtana ja kaitseb seda kulumise eest, muutudes ise üha tumedamaks.

Õlid muutuvad kasutamisel tumedamaks eelkõige oksüdatsiooni mõjul. Mida kaugemale on oksüdatsioon arenenud, seda tumedamaks muutub õli.

Õli vananemise käigus, mis sõltub peamiselt õlitemperatuurist ja kasutuseast, ladestub hapnik kaksiksidemete abil õli süsivesinikühendite molekulide ahelasse. Õli keemilise muutumise tagajärjel muutub ka selle välimus.

Diiselmootoriõlid muutuvad kasutades mustaks, mis on tingitud diiselkütuse põlemisel eralduvatest peentest tahmakübemetest.

Bensiinimootorites kasutatavad mootoriõlid ei muutu tavaliselt päris mustaks, vaid sügavpruuniks, kuna siin ei teki küttesegu süttimisel musta tahma nagu diiselmootoris.

Mootoriõli värvi muutumise kiirus sõltub kütuse kvaliteedist ja kulust ning auto kasutamise tingimustest (ehk näiteks ebakvaliteetse bensiini kasutamise tagajärjel tekib rohkem põlemissaadusi).

Kui värskelt sissekallatud mootoriõli muutub liiga kiiresti tumedaks, on see enamasti märk sellest, et õlil on ülitõhus pesemisvõime.

Seetõttu tasub vanematele sõidukitele mootoriõli valimisel ettevaatlik olla. Nüüdisaja määrdeained võivad oma manustega mootorisse ladestunud vanad setted lahti leotada ning põhjustada õlikanalite ummistumise või suisa mootoririkke.