Motor Trend annab seda auhinda välja juba aastast 1949. Vaid kolmel aastal on see jäänud välja andmata: 1950, 53 ja 54. Seega on tegu 57. auhinnaga, Cadillacile on see neljas auhind. Esimestel aastatel anti Kuldset Sirklit autotehastele ja siis saigi Cadillac omale nii kõige esimese kui ka kolmanda auhinna (1949 ja 1952). Kui aus olla, siis sellel ajastul oligi Cadillac maailma autotööstus nr.1 ja nende selleaegsetest uudsetest lahendustest enamus on kasutusel tänaseni.

1992 aastal sai auhinna omale uuenduslik neljanda põlvkonna (1992-1998) Seville Touring Sedan, neid autosid on Eestiski päris palju. NorthStar-mootoriga 300-hobujõuline esiveoline Cadillac on siiani moodsatest autodest võimsaim omasugune. Vaid 1966 aastal Kuldse Sirkli saanud Oldsmobile Toronado on veel jõulisem esiveoline masstoodanguauto olnud: 7,5-liitrine ja W34 lisapaketiga Toronado võimsus oli 400 Hj (standardi 375 vastu!). Muidugi ka Toronado sõsarad, Cadillac Eldorado ja Buick Riviera, olid “üle-300-jõuliste-FWD” klubi liikmed.

Aga nüüd 2008 aasta Cadillac CTS

Täielikult uuenenud CTS on kohe algusest peale võitnud USA autoajakirjanike südameid. Seda nii oma välise disaini aga eriti just sõiduomaduste poolelt. Nagu ka esimese põlve CTS, mis ei olnud üldse halb auto sõiduomadusilt, on uus CTS testitud ja häälestatud Nürburgringil, vastupidavust on testitud maailma erinevail teedel ja kokku on saadud suurepäraste sõiduomadustega luksusliku klassi sedaan. Kui eelmisel mudelil kippus mootor ajale jalgu jääma, siis uuel CTS’il on ka see viga parandatud: 3,6-liitrine V6 tavaversioonis annab juhile kasutada 263 hobust ja 343 Nm momenti; otsepritsega DI sama mootor aga suisa 304 hobust ja 370 Nm momenti. Mõlema mootoriga saab valida ameerikalikkusele vastupidiselt ka 6-käigulist manuaalkasti lisaks 6-käigulisele ja käsivalikuvõimalusega automaatkastile. Manuaalkasti käiguvalits ja selle liikumise teekond on viidud miinimumini ja see saab kiita: ülikiire ja ülitäpne.

Sõiduomadused on uuel CTS’il teada-tuntud etaloniga BMW’ga samast klassist ja kohati paremad. Autot tellides saab kunde valida kolme vedrustuse vahel: FE1 on standard, FE2 jäigem ja sportlikum koos 18-tolliste ratastega ja FE3 juba isehäälestuv ZF Sachs Nivomat amortidega sportveermik. Viimast saab küll vaid tagaveolisele autole… sest jah, uut CTS’i võib tellida ka neljarattaveolisena! Kuid isegi tagaveolisena, DI-mootoriga ja selle FE3 paketiga on kiirendus 0-100 rohkemgi, kui eeskujulik, täpsemalt 6,3 sekundit. Pidurdusteekond 100-0 on 33 meetrit ja see kinnitab raske, ligi 1800 kilo kaaluva auto suurepäraseid pidureid. USAs testitakse ka keskkiirendust ja see on uuel sportversioonis CTS’il 0,89 G.

Ilus seest ja väljast

Uue CTS’i disainis on nii Harley Earl’i kui Bob Lutz’i mõjutusi.Legendaarset kontseptautode (1938 Buick Y-job) ja Corvette isa Earl’i meenutavad kroomitud õhutusribid auto külgedel, tänast parimat ja julgeimat autotehase juhti Lutz’i aga ideeautolt Sixteen tuttavlik iluvõre. Üldse on uus CTS selle meeletu maanteelaeva pisendatud tuletis, äratuntavaid jooni on teisigi. Ehitatud on uus CTS lühendatud STS’i põhjale (SIgma-platform) ja baas on jäänud eelmise mudeliga samaks. Rööbe on aga suurenenud 5 cm. Kuigi igaühele ei pruugi 21.sajandi Cadillaci Stealth-disain meeldida, on tegu igal juhul hallist massist eristuvate autodega, millede sõiduomadused ja varustus vastavad välimusele. Cadillac ei ole naisteauto oma pehmete ümarate joontega, ta on puhas “meestekas”. Kui tuleviks lisandub veel ka CTS-V, seda enam…

Vast kõige suurem muudatus on aset leidnud autos sees. Just jube klobisev plastkärakas, mis oli esimese põlve CTS’i sisu, sai autole saatuslikuks. Kõik muu võisid tõsiusklikud Caddy-fännid alal neelata aga odavat sõitjateruumi mitte! Olgem ausad, oli jah jube must kärakas, juppidest kokku klopsitud. Näiteks Saabi meenutavad õhtusribid või Opelit meenutavad nupukesed… oli ju mootorgi Opeli valikust.
Uue CTS’i puhul pandi eesmärgiks taastada Cadillacile omane luksus ja mugavus. Kas ja kuidas see neil täpselt õnnestus, peaks aeg näitama. Igal juhul muudeti juba eelmisel mudelil viimistlusmaterjale oluliselt. Hiina, kui Cadillaci jaoks väga oluline ja suur turg, sai omale juba vägagi “söödavate” sisudega autosid. Ehe nahk, puit ja muu “kädilik”, mis peab looma heaolutunde. Uue CTS’i sisemuses ei ole mitte ühte detaili meenutamas eelmist mudelit. Kogu sisu on uus, algusest lõpuni. Nurgeline disain on asendunud voolava sujuva joonega ja meenutab pigem eelmist auhinnavõitjat, STS Seville’i.

No gadgets!

Eraldi rõhutab Cadillac, et nende autos ei ole mingit “puhu-vääna-pigsta” i-drive sarnast vidinat, mis tavalisi inimesi suisa hulluks ajab. CTS’il on asjad lahendatud klassikalisemalt ja lisaks saab suure naviekraani sootuks armatuuri sisse peitu saata: nupuvajutusega “tõmbab segav vidin leelet”. Nii kumamline, kui see suures digitaliseerimisajastul ka ei tundu, siis tasapisi hakakb inimesi see ekraanindus ja “kõik ühes” lõplikult ära tüütama. Autod on seest aetud nii kirjuks, et pea hakkab valutama. Küll keegi seletab, kuhu keerata, siis teine beib avastab ja teatab oma iniseval häälel, et aknapesuvesi saab otsa, siis hakkab LCD-ekraan värviliselt virvendama ja sealt tuleb üldse email, mis käsib sul minna poodi võid ostma jne. Saaks siis ometigi omaette olla ja omi mõtteid mõelda, rääkimata autojuhtimisele keskendumisest. Soliidsus ja tagasihoidlikus müüb ja see on tore!

Muidugi, kõike vidinaid saab autosse tellida ja veel hiljemgi lisada aga suund Cadillacil uue CTS’iga oli rahulikkus. Kuigi Cadillac püüab juba ammu palju nooremat ostjaskonda, kui kunagine “sent surmale võlgu” vanurid, siis päris 18-aastased see uus ostjaskond ka pole. Pigem sellised 35+ inimesed ja nemad veel päris saamatuteks ei ole muutunud. Aga kui tahtmist on, siis Bose helisüsteemid, USB- ja muud liidesed iPodide ja mängukonsoolide tarbeks, ruumilise kujutisega navi (USA tarbeks), XM Satellite Radio etc, kõike saab peale tellida.

Kuid kõige põhilisem, millega Cadillac lööb, on hind! Jah, kunagisest hirmkallist margist on saanud täiesti “kristliku” hinnaklassiga auto. Baasmudel maksab USA’s 33 tuhat dollarit, kangemad väga rikkaliku lisavarustuse ja DI-mootoriga autod 45-55 tuhat. Kahjuks ei näita need Euroopasse müüdavate autode hinda päris täpselt, kogemused on kahjuks meile siin kurvad. Tavaliselt muutub 400 000 + VAT USA’s maksev mudel peale E-märgistuse ja tüübikinnituse saamist 550 000 + VAT autoks. Kuid isegi siis on ta suhteliselt odavam, kui konkurendid maakera Tõusva Päikese poolelt või Vanalt Mandrilt. Ja see saigi oluliseks, miks uus Cadillac CTS Kuldse Sirkli tulevaks aastaks oma valdusse sai.