USA jaoks tähendas autoaasta 2010 General Motorsi ja Chrysleri uuele elule ärkamist. Kolmas suur – Ford – oli juba algusest peale paremas seisus. Tervet maailma jahmatas Toyota pedaalipaanika, mille käigus pidi maailma suurim autotootja kutsuma tagasi ehk remonti miljoneid mudeleid, mille gaasipedaale ähvardas oht põhja kinni kiiluda või siis lahtipääsenud põrandamati serva alla takerduda. Tänaseks on nõme lugu lahenemas.

Hea lugeja, millised on sinu meelest autoaasta 2010 head ja halvad arengud? Kirjuta sellest teistele kommentaariumis!


Millised võiks aga olla autoaastal 2010 pead tõstnud positiivsed trendid?

Üks on kindlasti tõik, et ametnike pealekäimise ja regulatsioonide pitsitamise tulemusena on isegi superautode tootjad aina keskkonnasõbralikumate mudelite loomisele suundunud, osutab Autoblog oma aastakokkuvõttes. Tõsi, uus Ferrari 458 Italia pole mingi elektriauto, ent selle võimas V8 tarbib analoogsetest eelkäijatest viiendiku vähem kütust. Ning kuigi ka Lamborginid, Porsched jms on keskmise autoga võrreldes märgatavalt janusemad, on ka nende keskmine kütusekulu kõvasti langenud. Autod kaotavad kaalust, saavad väiksemamahulised mootorid ning ülelaadimise ja mis aina süvenevam nähtus: esitletakse hübriidajamiga supersportautosid, mis kihutavad eellastest veelgi kiiremini, on kiirenduses veelgi väledamad, ent oskavad ka üksnes elektri toel liigelda. Parimad näited ses vallas on kahtlemata Porsche 918 Spyder Concept, Audi eTron ja Merecdes-Benz SLS AMG elektriline versioon.

Teine tubli, säästlik ja edev trend, mis aina argisemaks muutub, on LED-tulukestest tikitud valgustid. Neist annab ime-efektseid signatuure luua, need on töökindlamad, energiatõhusamad ning erksamad kui hõõglambid, kuigi seni veel kallimad samuti. LEDid elutsevad juba praktiliselt kõikidel autodel, Audi R8’st askeetlike Hyundaideni välja. Suuresti tänu sellele tehnoloogiale on autode esi- ja tagalaternatest saanud omamoodi futuristlikud akvaariumid, milles hõljuvad superdisainiga elemendid justkui kosmoselaevad Tähesõdade filmis...

2010. aasta ning 21. sajandi I kümnend üleüldse tõmbas maailmas sõidukite keskmist kütusekulu julgelt madalamale. Autosid sigineb, tõsi, planeedile aina suuremates hulkades ja kiiremini juurde, ent nende mootorite maht on aina pisem, silindrite arv väiksem ning kogu jõuallikas aina nutikamalt säästlikkust ja võimsust silmas pidades koostööle programmeeritud. Järgmisel kümnendil karmistuvad keskkonnanõuded veelgi reipamalt ning hübriididest saavad argiautod ja elektriautodest igapäevane nähtus.

Möödunud aastast tasub ühe murranguna veel esile tuua, et isegi ameeriklased on loobunud ülemäärasest litraažist ning üksnes vabalthingavate mootoritega autode ehitamisest ning teinud tutvust turboga. Esirinnas on selles plaanis Ford, mis pakub USAski ja suurematelegi autodele turbolaetud EcoBoost mootoreid, mis vajadusel säästlikud, vajadusel üllatavalt võimsad.

2010. a. oli oluline eduaasta Lõuna-Korea autotootjate, eelkõige Kia ning Hyundai jaoks, kes, muide, ühisettevõtte moodustavad. Nende mudelid on juba nii heal tasemel kvaliteedi, materjalide, vastupidavuse ning nüüdsest siis ka ihaldusväärse disaini poolest, et Toyotal, kes seni maailmas megaedu nautinud, on hakanud suisa hirm. Korealastest võivad saada autoehitajaina uued jaapanlased?

Hea lugeja, millised on sinu meelest autoaasta 2010 head ja halvad arengud? Kirjuta sellest teistele kommentaariumis!


Läinud aastal süvenes ka hulk negatiivseid trende

Terve aasta jooksul saabus tihedasti teateid sellest, kuidas inimesed sooritavad oma autodega aina rohkem avariisid just roolis viibimise ajal mingite muude asjade, eelkõige telefoni näppimisega tegelemise tõttu. Mobiiliga roolis rääkimine on keelatud, varsti ei tohi seda ka meie maal isegi käes hoida. Ent on ka uuringuid, mis kinnitavad, et keelamine ei tööta, vaid inimesi tuleb lihtsalt harida. Küllap on asi siiski selles, et inimesed üle maailma tegelevad aina enam aina enama hulga asjadega korraga, mis taolise kõrgendatud ohu allika nagu auto juhtimisega kokku ei lähe. Hoidkem siis pilk ikka tee peal!

Autoajakirjanikke on iseäranis sel aastal tüüdatud lõputu hulga nn. tiiserite, isutekitajate, veidi ja nurkapidi uut sõidukit paotavate fotode ja videoklippidega, millest on kahtlemata kõigil peale autoehitajate turundajate kopp korralikult ees. Kui tuleb uus Lamborghini mingil x kuupäeval, siis näidakegi seda x kuupäeval! Ärge hakake kaks nädalat varem ükshaaval mosaiigipilte tilgutama, sest see mõjub lihtsalt odava lollitamisena.

Paljud suurt jutut teinud autotootjad on 2010. aastal pidanud kui mitte oma sõnu sööma, siis senist bravuurikust oluliselt kammitsema. Mis on näiteks saanud hübriidset supersedaani juba ammuilma lubanud Fiskerist ja selle kaunist Karmast? Elektriline superauto Tesla Roadster pole äriprojektina õnnestunud ning ettevõtte juht on rahata ja firma aktsiad kukuvad. Ning need kaks on vaid kõige glamuursemad näited. Vaikselt hingusele läinud või veidikeseks vaka alla vajunud suurte uuendustega välja tulnud väiksemaid autofirmasid on hulgi.

Kui positiivsete suundumuste seas kerkis esile Lõuna-Korea autotööstuse kihama löömine ja erakordne edu, siis see tuleb Jaapani markide, eelkõige Toyota arvelt. Konglomeraadi pealik Toyoda pahandas oma alluvatega otsesõnu ja juhtis tähelepanu, et näiteks uus Hyundai Sonata on lihtsalt lubamatult heal tasemel ning näeb tagatipuks kena välja ka. Mis toimub?

Hea lugeja, millised on sinu meelest autoaasta 2010 head ja halvad arengud? Kirjuta sellest teistele kommentaariumis!

Priskemaid ja põhjalikumaid mõtisklusi ootame meiliaadressile rahvahaal@delfi.ee, kasutada võib ka lehe vasakul servas olevat Rahva hääle vormi. Kui registreerid end rahvaajakirjanikuks, võid eriti hea loo või foto eest võita rahalise preemia!

Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!