Miks veokijuhtide seas nii napilt naisi on?

 (24)
Rohkem naisi veokirooli?
Rohkem naisi veokirooli?Volvo

Veokijuhtide puudus on olnud suur probleem Euroopa transpordi valdkonnas. Majanduslangus on probleemi tähtsust vähendanud, kuid majanduse tõustes kerkib see taas päevakorda. Volvo arvab, et hoiakute muutus on vajalik, et muuta elukutse atraktiivseks ka naiste seas.

Naissoost veokijuhid on haruldus. Näiteks Suurbritannias on hinnanguliselt 309 100 raskeveokijuhti ja neist vaid alla ühe protsendi on naised (allikas Skills for Logistics 2008. aasta uuring). Euroopas on olukord sarnane. Isegi Rootsi, kus võrdõiguslikkus on tähtsal kohal, on naisveokijuhte vaid neli protsenti. „Raskeveoki juhtimise eelduseks on professionaalsed oskused ja juhile esitatakse mitmeid nõudmisi. Reaalseid põhjuseid, miks naisveokijuhte nii vähe on, ei ole" ütleb Liam Northfield, Britannia Maanteetranspordi Assotsiatsioonist.
Eelarvamuste küüsis

Veokijuhi ametiga on seotud mitmeid eelarvamusi, mis muudavad ameti naistele vastumeelseks. Üks nendest on, et veokijuhi amet viib pikaks ajaks perest eemale, samas ei võeta arvesse, et pikamaaveod on vaid väike osa transporditeenustest. Vähem kui kolm protsenti kaubast transporditakse kaugemale kui 500 km ja kaks kolmandikku toodetest reisivad vähem kui 50 kilomeetrit Euroopa teedel.

Teine argument on, et naistel puuduvad füüsilised võimed veokijuhina töötamiseks, mis oleks olnud vett pidav väide 30 aastat tagasi, kui töö oli nii füüsiliselt kui ka psüühiliselt kurnav. Tänapäeval on olukord teine.

"Meie veokid peavad sobima nii pikkadele meestele kui ka lühikestele naistele," ütleb Rikard Orell, Volvo Trucks disainijuht. "Mõned aastat tagasi mainiti, et lühematel inimestel on ebamugav manuaalkäigukastiga sõita; neil oli keeruline käikukangi kõrgelt istmelt haarata. Selle tulemusena tehti muudatusi kabiini sisemuses," selgitab Rikard Orell. Tänapäeval on sellised aspektid integreeritud disainimeeskonna mõttemaailma.

"Meie ülesanne on luua veokeid, mis on võimalikult mugavad ja funktsionaalsed vastavalt tegevusalale. Veokijuht peaks tundma end hästi ja siin pole vahet, kas roolis on mees või naine," ütleb Rikard Orell.

Ka need aspektid, mis otseselt sõitmisega ei ole seotud, on füüsiliselt vähemnõudlikumaks muutunud.

"Eelnevalt olid veose laadimine ja maha laadimine äärmiselt raske tegevus," jätkab Rikard Orell. "Veokisse laeti kaup käsitsi. Tänapäeval on logistikavaldkond standardiseeritud ja kaup on alustele paigutatud. Neid omakorda tõstetakse spetsiaalsete tõstukitega. Seega ei ole ka siin füüsilist jõudu vaja."

Tehnoloogia ja disain on üks asi. Fookus on ka sellel, et muuta naiste suhtumist veokijuhi ametisse. Volvo on Rootsis alates 1999. aastast korraldanud ainult naistele mõeldud ettevõtmisi. Eelmise aasta septembris kutsuti 100 naist Göteborgi, kus kõigile oli võimalik veokitega sõita, kuulata professionaalsete veokijuhtide ja teiste valdkonna spetsialistide loenguid.

Susanne Frödin on Volvo Trucks avalike suhete juht ja Naistepäeva initsiaator. "Transpordi valdkonnas on liiga vähe naisi. Volvo eemärk on, et olukord oleks tasakaalus ning veokijuhi amet areneks," ütleb Susanne Frödin.

Rolf Wallin, Rootsi logistikaettevõtte BDX koolitusjuht, usub, et naissoost juhid sõidavad keskkonnasõbralikumalt, kütusesäästlikumalt ja on sõidukitega ettevaatlikumad. Sellest hoolimata on BFX 1700 veokijuhi hulgas alla kümne naisjuhi. Just seetõttu alustasid nad projekti Drivers on the Road (Juhid teel), mille eesmärgiks tuua enam noori, peamiselt tüdrukuid, veokijuhi ametikohale.

"Edu valem naissoost juhtide arvu suurendamiseks on, kui naisveokijuhid oma tööst räägivad. Kuna naisi on valdkonnas vähe, on see aga probleem. Peame protsessi suuremalt käima lükkama," ütleb ta.

Hollandi transpordiettevõte Oegema Transport pakub transporditeenust Euroopas ja riigi siseselt. 240 töötaja hulgas on 10 naist, neist kolm sõidavad rahvusvahelisi vedusid.

"Palgates veokijuhte, valime me need, kes sobivad kõige paremini tööd tegema, see, kas tegemist on naise või mehega, on väheoluline," ütleb Sibbele Oegema, Oegema Transport tegevdirektor. "Siiski sooviksime enam naisveokijuhte oma meeskonda, kuna nad sõidavad ettevaatlikumalt ja kütusesäästlikumalt. Minu peamiseks väljakutseks tulevikus on tagada piisava koguse veokijuhtide olemasolu. Probleem on, et nii vähe naisi on valinud veokijuhi ameti."

Vaja oleks Euroopa Ühenduse poolset suunamist

Euroopa transporditöötajate föderatsioon (The European Transport Workers' Federation, ETF) on otsustanud, et 2013 aastaks peavad kõik liikmed ette võtma meetmeid - nii riiklikul kui ettevõtte tasandil - et palgata märgatavalt rohkem naisi transpordivaldkonda võrreldes praegusega.

Brigitta Paas on ETF aseesimees ja tegutseb aktiivselt organisatsiooni võrdsete võimaluste meeskonnas. "Soovin, et Euroopa Ühenduse transpordikomisjon viiks läbi uurimuse naissoost juhtide kohta. Hetkel puudub organiseeritud register ja seetõttu puudub võimalus ka eksiteerivat olukorda parandada."

"Puuduvad ratsionaalsed põhjused, miks naisi nii vähe veokijuhtidena töötab," ütleb Lennart Pilskog, Volvo Trucks avalike suhete direktor. "Peamiselt on põhjuseks hoiakud. Transpordisektor hakkab taas kasvama ja siis muutub veokijuhtide vähesus taas probleemiks. Juba seetõttu on vajalik kaasata veokijuhi ametikohale enam naisi."

Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!

Oma sõiduki müügikuulutus pane EkspressAutosse - kuulutus kuni auto müümiseni vaid 50.- krooni!

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks
telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.
 
Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit
ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas. Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.