Mida teha, kui oled sattunud autoga nähtamatule mustale jääle?

 (79)
Ootamatult mustale jääle sattumiseks tasub vaimselt valmistuda
Ootamatult mustale jääle sattumiseks tasub vaimselt valmistudaFoto: Andres Putting

Must jää tekib tavaliselt siis, kui vihm või udu langeb pinnale, mille temperatuur on alla nulli kraadi. Kuna selline jää on tumeda pinna taustal nähtamatu, kutsutakse seda tihti mustaks jääks. Tavaliselt tekib see kevadeti, millele on eelnenud kuiv ja külm talv. Selliste tingimuste korral võib autojuhtide vähenenud tähelepanu tuua kaasa traagilisi tagajärgi.

“Kui autos läheb sõitmise ajal kahtlaselt vaikseks ning samal ajal on tunne, nagu auto pigem hõljuks kui sõidaks, siis on see märk, et sõidate suure tõenäosusega täielikult siledal ja libedal pinnal ehk mustal jääl,” selgitab Renault’ liikluskooli direktor. “See on tõenäoliselt kõige ohtlikum nähtus mis on seotud ilmastiku mõjuga teeoludele ning samuti kujutab see endast autojuhtidele väga tõsist ohtu,” lisab ta.

Kõige olulisemad võtted, mida tuleb mustal jääl sõites meeles pidada, on kiiruse vähendamine, pidurdamine pumpavate liigutustega ning järskude manöövrite vältimine.

Füüsikaseadused on vääramatud – talverehvid on käesoleval aastaajal kohustuslikud, kuna need suurendavad sõitjate ohutust, kuid ka need ei ole täielikult võimelised vältima auto libisemist. “Auto, mis on mustal jääl sattunud libisemisesse, ei ole enam auto, vaid raske ese, mis liigub kiiresti kontrollimatus suunas ja mille peatumispunkti on võimatu kindlaks määrata. See aga kujutab endast suurt ohtu mitte ainult autojuhile, vaid ka teistele liiklejatele, sealhulgas jalakäijatele, näiteks bussipeatuses või kõnniteel viibijatele. Selle tõttu peaksid ka kõik teised liiklejad olema musta jää korral eriti ettevaatlikud,” hoiatavad Renault’ liikluskooli õpetajad.

Mida peaks tegema, kui auto hakkab libisema?

Kui tagumised rattad kaotavad pidamise (auto satub ülejuhitavusse) tuleb keerata rooli libisemise suunas, et juhtida auto õigele trajektoorile. Mingil juhul ei tohi vajutada pidurit, see ainult suurendab ülejuhitavust ehk auto külg ees libisemist.

Alajuhitavuse korral, s.t. kui esirattad kaotavad pidamise, mis juhtub tihtipeale järsku kurvi sisenedes, tuleb koheselt tõsta jalg gaasipedaalilt, keerata rooli veidi tagasi ning ettevaatlikult läbida kurv. Sellised manöövrid aitavad taastada pidamist ning korrigeerida auto liikumissuunda.

Autojuhtidele, kelle auto on varustatud ABS piduritega, on need manöövrid lihtsamad. Selle süsteemi ülesanne on vältida rataste blokeerumist pidurdamisel ja sellega hoida ära libisemist. Kuigi ABS’iga varustatud autodel on lühem pidurdusteekond, tasub meeles pidada, et isegi kõige täiuslikum süsteem ei suuda sind ohu eest kaitsta, kui sa sõidad liiga kiiresti. Seetõttu on oluline valida alati teeoludele vastav sõidukiirus!

Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!

Oma sõiduki müügikuulutus pane EkspressAutosse - kuulutus kuni auto müümiseni vaid 50.- krooni!

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks
telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.
 
Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit
ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas. Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.