• • „Sissetõmmatav kiirpära,“ mis võiks maakeeli kõlada kui „Teisaldatava kõvakatusega rotster“
  • • Metallis teostatud tõestus teesile, et kergus ja sõidurõõm on lahutamatud kaksikud
  • • Eestis on baashinnaks 29 900 € (2.0 SKYACTIV-G RF Premium Sport)

Triumph Spitfire'i, Austin-Healey ja Lotus Elani eeskujul ehitatud ja 1989. aastal esitletud mudelit on tänaseks müüdud juba üle ühe miljoni auto ja neljanda põlvkonna najal loodab Mazda müüki senisest veelgi reipamalt kasvatada. Sest neil on selleks salarelv, millel nimeks Mazda MX-5 RF.

Hästi, mudelinimi on arusaadav, aga mida tähendab RF? Turundusteatiste sõnul koosneb lühend sõnadest „Retractable Fastback,“ mis võiks maakeeli kõlada kui „Sissetõmmatav Kiirpära.“ Et aga selline termin ei lähe mitte, võtsin kätte ja ristisin uustulnuka avatava kõvakatusega rotsteriks. Versiooniks, mis on Jinba Ittai-filosoofiast kantud rotsteri arsenalis esimest korda ja peaks leevendama meiesuguses kliimas elavate ostjate umbusku pehme katusega sportautode osas. Aga mida tähendab Jinba Ittai?

Vibukütt ja tema hobu

Jaapanlaste jaoks on tähtsad nii traditsioonid kui ka taustalugu ja MX-5 korral ei väsita toonitamast, et tegu on autoga, mis on loodi lähtudes Jinba Ittai-nimelisest filosoofiast. Mõtteviisist, mis iseloomustab vibuküti ja tema ratsu koostööd, kus esimene sai teist laskmise ajal vaid põlvedega suunata, nii et tabamine eeldas mõlemapoolsest arusaamist ja koostööd. Seepärast ei peagi MX-5 olema võimsaim või kiireim, aga ta PEAB juhile kinda kombel kätte istuma ja seda suudab neljanda põlvkonna auto päris kindlasti.

Heaks näiteks on siinkohal kuuekäiguline käsikäigukast, millega kasvab kokku sekundipealt ja kus õige käik hüppab sisse otsekui iseenesest niipea, kui käe käigukangile panete. Mujal saab neid autosid soetada ka kuuekäigulise automaatkäigukastiga, kuid sellise auto puhul oleks millegi säärase ligi võtmine ennekuulmatult rumal temp, sest niimoodi jätaksite end ise kolmandikust sõidurõõmust vabatahtlikult ilma. See auto tuleb osta käsikäigukastiga ja viimast ei maksaks karta, sest tegu on täpselt lülituva ja mugavalt kasutatava mehhanismiga, mis omasuguste seas üks mugavamaid.

Teoreetiliselt võiks meil olla mudelindeksiks ka RL ehk „Raskes Lastis,“ sest kui siiamaani on nii sõidurõõmu kadumise kui ka lisakilode hirmus välditud ülelaadimist, DSG-käigukasti ja kokkupandavat kõvakatust, ent nüüd on vanatühi ühe sõrme siiski enesele saanud ja RF-il on ette näidata kolmeosaline elektriajamite toel liigutatav kõvakatus. Aga asi pole nii hull kui esmalt paistab, sest üldistades on tegu justkui peitupugeva eemaldatava katusepaneeliga, mis lisab kogu krempliga avaauto tühimassile 45 kg ja suudab end kokku/lahti voltida napi 13 sekundi jooksul. Seda ka liikumise pealt, kuigi auto peaks selleks siiski sisuliselt seisma, sest süsteem töötab kiiruseni 10 km/h. Loe edasi siit