Masinad, millega Niki Lauda maailma kuulsaimate vormelipilootide hulka tõusis


Filmi Rush trailer

Kinodesse jõudev film Rush (e k Võidu nimel), püüab näidata vormelimaailma läbi ühe kuulsaima piloodi, austerlase Niki Lauda karjääri. Tänased vormeliülekannete vaatajad saavad tema lõbusaid kommentaare siiani kuulata ka Saksa telekanali RTL ülekannetes, kuigi pärast Michael Schumacheri ja Sebastian Vetteli hiilgepäevi enam Lauda kolm MM-tiitlit nii vapustavad ei tundugi.

1970. ja 1980. aastate vormel-1 oli siiski veidi erinev praegusest. Siinkohal pakub Forte kokkuvõtte tegeliku Niki Lauda karjäärist. Järgmise aasta veebruaris saab ta 65-aastaseks.

March

1971 ja 1972 sõitis Lauda meeskonnas STP March Racing Team, alustades katkestamisega 1971. aasta ainsal sõidul ja saavutamata ühtki punkti 1972. aastal.

1971. aasta March 711 juhib kõigi aegade inetuimate F1-masinate edetabelit:

March 711, roolis tiimikaaslane Ronnie Peterson espnf1.com
Seotud lood:

BRM

1973. aastal sõitis Lauda Marlboro-BRM meeskonnas, saades seekord ka esimesed kaks punkti, viienda kohaga Belgias.

Tema tollane auto BRM P160E (paraku arvutisimulatsioonis):

Ferrari

Lauda hiilgejaks osutus neli hooaega Ferraris, 1974-1977, mille sisse mahtus kaks maailmameistritiitlit, 1975. ja 1977. aastal, kuid ka 1976. aasta avarii Nürburgringil, mille järel oli vaid ime, et arstid suutsid ränkade põletushaavadega Lauda elu päästa:

Ferrari 312T, millega Lauda 1975. aastal maailmameistriks tuli:

1977. aasta võitjaauto, Ferrari 312T2:

Brabham

1978. ja 1979. aasta, seekord Parmalat Racing Teami meeskonnas ja Brabhami masinatega Laudale edu ei toonud. 1978. aastal sai ta küll kaks etapivõitu, aga nurjunud 1979. aasta järel lahkus ta sarjast üldse.

1978. aasta võit Rootsis tuli skandaalse masinaga Brabham BT46B, ehk nn fööniautoga, mis kohe pärast seda keelustati:

McLaren

Mitte iga vormelisõitja ei saa võimalust come-backiks, aga Lauda sai. 1982-1985 sõitis ta jälle, nüüd Marlboro McLareni meeskonnas, saades 1982. aastal kaks etapivõitu, jäädes võiduta 1983. aastal, tulles kolmandat korda maailmameistriks 1984. aastal ja võttes viimase etapivõidu 1985. aastal.

Kokku on Lauda kontol 25 etapivõitu, aga tema ajal oli aastas ka vähem etappe kui praegu.

Maailmameistri auto 1984. aastal, McLaren MP4/2:

Lauda Air ja Niki

Väljaspool vormeliradu on Lauda olnud edukas lennundusärimees, kuigi tema 1985. aastal asutatud lennukompanii Lauda Air lõpetaski tegevuse tänavu kevadel. Tema 2003. aastal asutatud uus lennukompanii Niki lendas viimatistel andmetel kokku 22 lennukiga, 15 Airbusi ja seitsme Embraeriga.