Lendav auto võib muuta sõja olemust

 (30)
Moller Skycar - tuleviku lendsoomuk?
Moller Skycar - tuleviku lendsoomuk?---

Ameerika sõdurid võivad 2015. aastal lahingusse kihutada neljaistmeliste lendavate liikuritega, mis suudavad õhus lennukina ristelda, kuid maapinnal käituvad maastikuautodena, läbivad ühe kütusepaagitäiega 400 km ega vaja õhkutõusmiseks stardirada.

Võimalike sõjaliste rakendustega tulevikutehnoloogiate uurimisele keskendunud USA kaitseministeeriumi sõjatehnika arendusamet DARPA korraldas aasta algupoolel tööseminari firmadele, kellel paluti välja arendada vastava sõiduki prototüüp, vahendab LiveScience.

Sõiduk töönimetusega Transformer TX peaks võimaldama väekontingendil vältida teatud traditsioonilisi ja ebatraditsioonilisi ohte nagu varitsusrünnakud, improviseeritud lõhkekehad ja maanteetõkked. DARPA kujutleb TX-ile mitmesuguseid kasutusstsenaariumeid, kaasa arvatud löögid ja reidid, õhutõkestused, interventsioonid, mäss ja mässutõrje, kohaluure, meditsiiniline evakueerimine ja logistiline varustamine.

Lendava auto kontseptsioonis ei ole midagi uut. Arvutimängu-sõbrad mäletavad lendautosid Sim City 2000-s. TX-i puhul on uudne pigem see, et esitatud on nõuded paremale sooritusele ja vastupidavusele. Mõelge TX-ist kui ülimobiilsest Humvee soomustransportöörist steroidide mõju all.

Sõiduk peab endast kujutama jõulist neljainimesesõidukit, mis talub 500 kilo kasulikku koormust, suudab sarnaselt džiibile läbida mitmeid maastikutüüpe ning oskab kiiresti püstloodis õhku tõusta ja maanduda.

Seotud lood:

Masin peab suutma lennata kuni kolme kilomeetri kõrgusel vähemalt sama kiiresti kui ühemootoriline kerglennuk nagu Cessna või Piper. TX peab kiiresti hakkama saama üleminekutega lendamiselt sõidule ja vastupidi, arvestama seejuures reisijate ohutusega maandumishetkel, olema kergestijuhitav, heade piduritega ja mugav.

DARPA taotleb TX-ile suutlikkust automaatselt ilma piloodita õhku tõusta ja maanduda, pakkudes samas ka käsitsijuhtimise võimalust, et piloot saaks lendmasinat reaalajas tüürida. Vajalik on ka hea nähtavus ette ja külgedele sõiduki seest, võime sõita pindamata teedel, lihtne ümberkohaldatavus meditsiiniliseks evakuatsiooniks, madal katus ja kõrge põhi, neljarattavedu ja käsirelvatule-taluvus.

DARPA selgitas ettevõtetele, et on huvitatud selliste tehnoloogiate hõlmamisest nagu hübriid-elektrimootorid, uue põlvkonna akud, mugandatavad tiivakonstruktsioonid, varjestatud propelleritega reaktiivsüsteemid, kergekaalulised raskekütusmootorid, kergmaterjalid ja üliarenenud andursüsteemid.

Pentagon on kontseptsiooni arendamiseks seni eelarvest eraldanud 54 miljonit dollarit. Töötava prototüübi arendamine võtab neli aastat aega, ütleb DARPA pressiesindaja. "Me ei ole veel eriti kaugele jõudnud," nendib ta. "See peaks teile andma aimu selle programmi planeeritavast ulatusest."