Autotööstus moodustab lõviosa Ühendkuningriigi ekspordist: kümnest kaheksa autot müüakse riigist välja. Kui läheb nii nagu ennustatud ja UK väljub Euroopa Liidust leppeta, tähendab see autotootjatele suuri lisamuresid.

PSA Grupi juht Calros Tavares võrdles leppeta Brexiti mõju autotööstusele suurel kiirusel toimuva kahe rongi laupkokkupõrkega. Suur pauk, palju prahti ja laibarida taga ning päästjatel on olukorra lahendamiseks vähe teha.

Nissani ärimudel ohus

Nissan Europe juht Gianluca de Ficchy sõnas hiljutises intervjuus BBC-le, et leppeta Brexit ohustab ettevõtte ärimudelit: Jaapani autotootja võib kukkuda kahjumisse. Inglismaa on Nissani jaoks üks olulisi sihtturge: Euroopa disainiüksuse peamaja koliti Londonisse, et olla uute trendide sünni juures. Sunderlandi asuti rajama Euroopa suurimat tehast.

Gianluca de Ficchy ütles, et kui UK lahkumise järel Euroopa Liidust kehtestatakse 10% ekspordimaks, seab see Nissani Euroopa ärimudeli jätkusuutlikkuse. “Me ei tea, mida Brexit tegelikult endaga kaasa toob,” lausus ta. “Probleem ei ole üksnes Sunderlandis. See on üleüldine küsimus majanduse jätkusuutlikusest Euroopas,” lisas Ficchy.

Sunderlandis toodab Nissan Euroopa jaoks linnamaasturit Qashqaid ning Nissan Leafi elektriautot. Praegu käib ettevalmistus Nissan Juke uue põlvkonna tootmiseks. Tehasesse on investeeritud rohkem kui 100 mln naela ja seal on tööl 7 000 inimest.

Nissan Juke krossover on disainitud Londonis eurooplaste maitset silmas pidades, kaks kolmandikku vajalikest koostisosadest valmistatakse UK-s ning 70% kogutoodangust läheb samuti Euroopasse. Lisaks Sunderlandi tehasele on Nissanil tehas ka Hispaanias, kus toodetakse tarbesõidukeid ja antakse tööd u. 5 200 inimesele.

Brexit mõjutab kogu Euroopa autotööstust

Peale Nissani ja PSA on hoiatanud Brexitiga kaasnevate ohtude eest teisedki tootjad: ekspordimaksule lisaks kannatab kõvasti varuosade turg, mis on toiminud vajaduspõhiselt ning varustab üle Euroopa ühtekokku 28 tehast. Pärast UK lahkumist euroliidust kiiretest tarnetest enam rääkida ei saa.