Kust tuli eesti keelde mõiste “iselaadiv hübriid”? Meie teame vastust!

 (3)
Kust tuli eesti keelde mõiste “iselaadiv hübriid”? Meie teame vastust!
Foto: Accelerista.com

Mullu said Toyota ja selle noobelmark Lexus eesti auto(keele)tarkadelt kõvasti vastu päid ja jalgu, kui võtsid seeriahübriidide puhul kasutusele mõiste “iselaadiv hübriid”. Kas selline asi on olemas või mitte ning kuidas see eesti keelde lipsas? Meie teame (tõenäoliselt) vastust, kirjutab Accelerista.com.

Hübriid- ehk kaksik(ja mõnikord ka mitmik)ajamiga sõidukite täpsete nimetustega ei ole segadus ainult eesti keeles.

Nutikad turundajad koos kuulekate (ja mõnikord mittesüvenevate) ajakirjanike hordidega on suutnud tekitada paraja segaduse – inglise keeles räägitakse HEV-idest (mis tihti on aga SHEV-id), PHEV-idest, Mild-Hybrid´ìdest ehk mahehübriididest jne.

On riike, kus HEV-id, SHEV-id ja PHEV-id kajastuvad statistikas elektriautodena (elektriajam on ju!), tootjad aga räägivad uhkelt mudelivaliku elektrifitseerimisest, mõeldes selle all mitte ainult täiselektrilisi (BEV) autosid, vaid ka hübriide (SHEV, PHEV) ning väikese pidurdusenergiat salvestava akuga mahehübriide (Mild Hybrid).

Viimasel ajal on hakatud elektriautosid statistikas eraldi kokku arvama, kuigi näiteks BMW i3 puhul, kus akut laeb mikro-bensiinimootor, on õhus küsimus, mis tüüpi see auto õigupoolest on…

Kõige suurem segadus on siiski nn tavahübriidide ehk (S)HEV-idega, mille puhul sisepõlemismootor toidab elektrigeneraatorit. Enne kui “iselaadivate hübriidide” hingeellu süveneme, tuletame korra veel meelde hübriidi mõiste ja kaksikajami komponentide ühendamise võimalused.

Seotud lood:

Hübriidide tüübid jõuülekandesüsteemide struktuuri alusel

Seeriahübriid ehk jadaühendusega hübriid (SHEV- series hybrid electric vehicle, kuid ka self charging hybrid electric vehicle) on süsteem, mille puhul sisepõlemismootor (ICE ehk internal combustion engine, eesti keeles on kasutusel ka kohmakas lühend SPM) paneb tööle elektrigeneraatori (enamasti 3-faasiline generaator ning alaldi), mitte ei vea otseselt rattaid.

Rattad (kas ainult tagumised, esimesed või kahe elektrimootori puhul mõlemad) paneb liikuma elektrimootor. Generaator laeb akut ja ühtlasi annab jõudu elektrimootorile, mis sõidukit liigutabki.

Kui on vaja suuremat jõudlust, ammutab ajam elektrienergiat nii akust kui ka generaatorist. Suurem osa uutest “iselaadivatest” ehk seeriahübriididest kuvab parasjagu toimuva laadimise-kulutamise ka ekraanile, kust saab toimuvat oma silmaga jälgida.

Näiteks maanteesõidul paistab pidev ajamite vahetumine paraja sahmimisena, sest süsteem arvutab kogu aeg optimaalseimat energiakulutuse lahendust. Pistikhübriidi puhul on vahetused rahulikumad. PHEV ehk paralleel – hübriid (parallel hybrid electric vehicle) ongi teine levinum hübriiditüüp.

Loe täisteksti saidil Accelerista.com