Küsime maaletoojatelt: kuidas on eriolukord mõjutanud Baltimaade automüüki?

 (7)
Küsime maaletoojatelt: kuidas on eriolukord mõjutanud Baltimaade automüüki?
Ylle Tampere

Esialgu tundub, et Eesti uute sõiduautode turg maandub kriisi lõppedes jalgele: mullusega võrreldes langes müük nelja kuuga 25,7%. Küsisime kahelt suurelt maaletoojalt, milline on Baltimaade pilt tervikuna: kas turg elas eriolukorra üle ning kas on märgata elavnemist?

Omavahelistes vestlustes on paljud maaletoojad ja müügiesindused kinnitanud, et eriolukord pani automüügile küll paraja põntsu, aga juba aprilli keskpaigas hakkasid ostjad taas elavnema ja uusi autosid tellima.

Laovarudki on olnud enam-vähem piisavad. Statistikas võivad müüginumbrid aga mõnda aega allapoole liikuda kuna suur osa enne kriisi tellitud autodest on nüüdseks kätte toimetatud ja uute tellimuste täitmine võtab paar kuud. Tehased üle Euroopa on tootmise osaliselt käima saanud, aga täismahtudeni liigutakse samm-sammult.

AMTELi andmetel on jaanuarist-aprillini uute sõiduautode müük Eestis mullusega võrreldes kukkunud veidi üle veerandi. Leedus on langus märksa suurem, ulatudes ligi 40%ni, Lätis ligi 25% (countryeconomy.com).

Liiga optimistlik ei tasu olla

Seda, kui keeruline on olukord tegelikult, näevad kõige paremini automüüjad, kes kolmes Balti riigis tegutsevad – küsisime turuliidrilt Toyotalt ja kriisiajale vaatamata tubli tulemuse teinud Kialt, milline pilt neile avaneb.

Seotud lood:

Moonika Kitt, Kia Auto AS turundusjuht usub, et kehvad ajad on automüügis alles ees: “Automüügi protsess on võrdlemisi pikk ja hetkest kui inimene otsustab auto osta kuni müügitehnigu sõlmimiseni läheb keskmiselt kolm kuud.”

“Kui parasjagu pole soovitavat mudelit laos, tuleb siia lisada veel ka sõiduki tellimise ja saabumise aeg. Seega numbrid, mis me näeme registreerimisandmetest, ei peegelda kriisiaja müüke, vaid neid müüke, mis on tehtud tegelikult oluliselt varem,” lisab Kitt.

“Kriisi ajal olid autode registreerimised keerulisemad ning kliente liikus autosalongides samuti vähem, ja sellest ka numbrite langus. Seega reaalseid kriisiaja müüginumbreid, saame näha alles järgnevatel kuudel, ning seega on kehvad ajad automüügis alles ees,” on Kia Auto turundusjuht prognoosidega vaoshoitud.

“Toyota müügilangus Baltimaades tervikuna oli mõnevõrra madalam kui turgude langus ning Leedus algas see kõige varem karantiini tõttu. Seal piirati oluliselt ka müügisalongides liikumist, mistõttu langus oli kolmest riigist kõige drastilisem,” selgitab Elli Tiivel, Toyota Baltic AS-i turundusjuht.

“Läti langus jäi mõnevõrra Leedule ja Eestile alla, siiski langes uute sõiduautode turg madalamale, kui eelneva, 10-aasta taguse majanduskriisi ajal,” lisab Tiivel.

Toyota ja Kia on nii Eestis, Lätis kui Leedus esinduslikult kohal: Jaapani suurimal autotootjal on Balti riikides 21 volitatud edasimüüjat, Korea Kial 22 esindust (neist Eestis 12). Kia tähistab tänavu ka oma 25. tegevusaastat.

Rohkem ja põhjalikumalt loe edasi SIIT