Kuidas saab inimene elektri jõul lennata?

 (7)
Elektri jõul taevasse saamise võimalused aina avarduvad. Foto Mark Wilson, Scanpix
Elektri jõul taevasse saamise võimalused aina avarduvad. Foto Mark Wilson, Scanpix---

Nii mehitatud kui mehitamata elektrilisi lennumasinaid on katsetatud ning toodetud on juba aastaid. Viimastel aastatel on aga alanud töö ka mehitatud elektrimootoriga seeriatootmise väikelennukite kallal.

2007. aastal teatas USA firma Electric Aircraft Corporation, et hakkab pakkuma elektri jõul liikuvaid ülikerglennukeid ja komplekte, mis muudavad väikelennukeid elektri jõul liikuvaks. Firma oli esimene, kes asus vähemalt kirjade järgi elektrimootoriga mehitatud õhusõidukeid (väike)seerias tootma. Siiski pole nad lennukeid algusest lõpuni ise loonud, vaid ehitanud ümber USAs populaarseid ülikerglennukeid, kirjutab ajakiri Tarkade Klubi.

Nüüd, paar aastat hiljem, on ameeriklastele kandadele astumas hiinlased. Hiina firma Yuneec seeriatootmisse mõeldud elektrilise õhusõiduki E430 prototüüpi esitleti sel suvel Shanghais, paigas, kus asub lennukitööstus. Tehas peaks avatama tänavu oktoobris, tootmispinda on selles kokku 25 000 ruutmeetrit. Esimene lennuk peaks tarbijateni jõudma 2011. aasta alguses.

Ajakirja Tarkade Klubi septembrinumbris:
• Massid teaduse teenistuses
• Mõte juhib mateeriat
• Kuidas pruulida elu
• Arheoloogia kiirabi
• Digitaalsed lõhnad
• Mis on mustad kastid?

Kaheistmeline lennuk saadetakse kasutajale osadena nagu paljud tavalised ülikerglennukid ning see tuleb ise kokku panna. Sihtturuna nähakse eelkõige Ameerika Ühendriikide lennundusentusiaste. Firma teatel paigutatakse lennukitele enamasti kuus kuni kümme akut, mis võimaldavad lennata poolteist kuni kaks ja pool tundi. Aku laadimine võtab kolm tundi. Akude tööiga on 1500 tundi. Tulevikus loodab firma turule tuua ka odavamad, kuid väiksema mahutavusega akud. Plaanitakse ka võimalust laadida akusid lennu ajal - päikesepatareide abil.

Firma nimetab elektrilise lennuki eelistena juhtimise lihtsust ja kütuse odavust. Nimelt kulub hiinlaste arvutuste järgi tunnise kasutamise jooksul kütusele alla kolmekümne krooni. Samuti peaksid tavalisest odavamad olema lennuki hoolduskulud ning vähemalt kasutuskohas ei saasta lennuk kuigi palju loodust. Lennuki elektrimootor ei tekita ka kuigi palju mürasaastet.

Lennuki tühimassiks on 172 kg, koos standardse kuue akuga 250 kg. Maksimaalseks massiks õhkutõusul on 470 kg. Yuneec on varustatud 40 kW võimsuse elektrimootoriga, mille massiks on 17 kg. Iga liitiumpolümeer aku kaalub 13 kg. Lennuki hinnaks plaanitakse ligi miljon krooni.

Lisaks asub Yuneec tootma elektrimootoriga paraplaani, mis on varustatud vaid 3,8 kg kaaluva 10 kW võimsuse mootoriga. Kokku kaalub paraplaan, kui seda õhus hoidva varju kaalu mitte arvestada, vaid 27 kg. Lennuajaks on sel ligi pool tundi. Kui elektrilennukit on jõutud esitleda vaid Hiinas ja USAs, siis paraplaani on näidatud ka Euroopa lennundussõudel.