Tänapäeval on erinevate tootjate valikutes põhijoonelt kolme tüüpi kojamehe luudasid:
1. klassikalise tehnilise lahendusega, kus luuakummile tagatakse klaasikopeerimine kulissmehhanismiga;
2. kaasaegsem tehniline lahendus, kus luuakummi klaasikopeerimine tagatakse sissepaigaldatud eelpingestatud lintvedruga (viimaseid on nii metallist kui plastist);
3. jäätumiskaitsega kojameheluuad.

Minu isiklik eelistus on neljaaastase kasutuskogemuse najal langenud loendi teisele valikule - luud on tihedalt vastu klaasi ning selle tulemusena on pühkimistulemus parim. Samuti on tõestanud end läbi talvekülmade ning suvekuumuse nende üleüldine püsivus. Kui ei satu just olema sõidu ajal hoolimatu, lastes kogunema hakkaval lumepudrul kojamehe luua töönina vahele jääkuhjatisteks kasvama hakata ning laiskusest mitte kinni pidada, et luudi aeg-ajal puhastada.

Loomulikult olid toote turuletulekul algselt hinnad eelmise tehnilise lahendusega toodetest võrreldamatult kõrgemad, kuid pikaajalisus kasutamisel koos parema lõpptulemusega õigustas end täielikult. Ka on tänaseks hinnatase selgelt madalamale langenud, mis hea toote kasutamise ka taskukohasemaks muudab.

Olen varasemalt sattunud kasutama ka nn. talvekaitsega luudasid, kus kulissmehhanism on varjatud lume nende vahele sattumise eest kaitsega. Kuid pean tunnistama, et nendel talvedel ma selle lahenduse eelistest aru ei sattunud saama. Võimalik, et see polnudki toote viga, vaid lihtsalt kasutaja suutmatus kohaneda ning mõista eeliseid. Tehniliselt on klassikaline lahendus täiesti töökindel, lisaks odav.

Millal vahetada?

Kuldreegel on tegelikult kojamehe luudade valikul ikka endine - vahetada tuleb neid siis, kui töötsoon hakkab pimedasõidul nähtavust häirima. Kindlasti mängib valikul rolli ka hinnatase, kuid meie kiirelt muutuvad kliimaolud ning sageli teedel turritav abrasiivosakeste rünne kahjustab kõiki tooteid ühtemoodi, ent ajaliselt kordadesse eristuvat kulumiskiirust minu praktika ei ole kinnitanud.

Kui hommikul ei peeta lugu auto öisest külmumisest sulatamisest, siis suure tõenäosusega on võimalik üsna kiiresti hävitada igasuguse toode, sealhulgas maailma parima või ka kalleim. Lastes luua tööninal üle jääkonaruste seni kuluda, kuniks autoaknasse ilmub väikene laskeava, andmaks juhile võimalust silmata kõigele muule sekka teed ja liiklust – see pole toote vastu lihtsalt aus.

Austagem siis ennast ja kaasliiklejaid ning tehkem vaateväli puhtaks. Et ei peaks hiljem tõdema, et juht mitte ei saanud mahti liiklust jälgida, vaid ta lihtsalt ei saanudki füüsiliselt midagi näha.

Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!