Soetasin mullu halvas korras imepisikese salatirohelise 1980. a. VW Derby ning kärutasin sellega ringi, kuni pooltelg otsast kukkus. Nipet-näpet tegin auto juures isegi, ent mehhaanikut minust siiski ei saanud. Sügisel müüsin autokese sama hinnaga, millega soetasin, ühele VW entusiastile, kel on tänaseks õnnestunud Derbykesega juba imesid teha.

Erkrohelisest kapsaussist, mis kõikjalt kolises ja logises, ent oma 1-liitrise mootori toel siiski hämmastavat kiirust näitas - kuni 140 km/h -, on tänaseks saanud hoolsa uue isanda käes atraktiivne, pisikest rallikat või mudelautot meenutav hobisõiduk. Kuna uus omanik on ise automehhaanikaga sina peal ning omab valdkonnas ka häid tutvusi, on sellest Derbyst saanud päris väikeste vahenditega üks selle aasta pilkupüüdvamaid uusi Volkswageni-projekte.

Derby 1-liitrise mootori asemel seisab täna 1,3-liitrine jõuallikas - saadud sisuliselt vanaraua hinnaga, mõningate sadade kroonide eest. Selle küljes ilutsevad tänaseks ka efektsed Mikuni tsiklikarburaatorid, saadud ühe Yamaha küljest. Võimsuse kohta veel ametlikud andmed puuduvad, ent ülevaatus on autol juba käes.

Vali projektiks lihtne auto

Elektrisüsteem on autol imelihtne ja sellega probleeme polnud. Küll aga läks vahetusse enamik veermikust ning kerel nõudsid rattakoopad keevitamist. Pisivead nagu käsipiduri mittetöötamine jms likvideeriti juba lennult. Uus roheline värv peale, salongi puhtad seinakatted ning väike armas Derby oligi uuesti sündinud!

Väikesele sõidukile mudelautolikku meeleolukust lisavad laiad, ent tegelikult päris pisikesed, vaid 13-tollised rattad  on pärit ühelt vanalt BMWlt. Käigukasti on Derbyl veidi ebamugav kasutada, kuna esimese käigu asemel võib hõlpsasti minna sisse tagumine - vastav piiraja seni veel puudb. Sellega aga harjub kiiresti. Küllap on peagi kavas ka roolisüsteemi lodevuse osas midagi ette võtta.

Uus omanik seadis auto vuntsimisel eesmärgiks ühe projekti Poolast ja sellest tulenenuvat ka kiri pagasiruumil - Oldschool. Auto roheline värv on aga saanud sõpradelt nimeks 'trussiku roheline'. Pagasiruumis on näha keevisepael, mis näitab, kust maalt on Polo kerest pagaažnikuga Derby saanud. Salongis on sisustus peale auto seinapolstrite originaal. Vaid tuhatoos tagaistme kõrvalt kadus, kuna see sohver ei suitseta.

Eesti VW Klubi kokkutulek

Eile tõusis Tallinna kesklinnas mõneks minutiks Volkswagenite kontsentratsioon, kuna aset leidis Eesti VW Klubi selle aasta esimene kruiis. Sellest võttis osa küll päris väike hulk autosid, ent roheline Derby paistis juba kaugelt silma, toimunuks siis see Volkswagenite kruiis või mitte.

Derbykese loo moraal on väga lihtne - eriline ja atraktiivne hobiauto ei pea olema mingi musklis ameeriklane või tujukas itaallane, mis iga päev, kroomnokk õieli, lisavahendeid ja putitamist nõuab. Tasub otsida lihtsalt üsna heas korras kerega isend, nagu see Derby seda on, ning kõigile rõõmu pakkuv uus pereliige ongi eostatud.

Taolisele soodsale projektile pole ehk vastu ka ülejäänud pereliikmed, kuna see ei söö nii suurt auku eelarvesse. Vaid aega tasub taolisele tegevusele pühendada, kasutada tutvusi ning katsuda võimalikult palju ise ära teha. Kannatlikul nokitsemisel on abiks kõik margifoorumid. Ning lõpuks on nii vanad ja väikesed autod tõesti äärmiselt lihtsad hooldada ja ehitada, kui minimaalsedki teadmised tööriistade peos hoidmisest olemas.