Tegelikult näitas Mazda Xedos-mudelitega juba 1990. aastate keskel, et teatav jaapanipärane stiilitunnetus on firma disaineritel olemas. Kuid arvestades asjaolu, et uue millenniumi alguses oli margi mudelivalikus vaid üks natukenegi pulssi kiirendav masin (klassikaline rotster MX-5), tuli uus „kuus" kui välk selgest taevast.

Voolujooneline üldkuju ning idamaiselt pilukil silmi meenutavad tuled nägid välja äärmiselt nüüdisaegsed ja samas ka omapärased. Ning, oh imet, seda kaunidust kroonisid korralikud, eurooplastele meelepärased sõiduomadused. „Kuus" kuulutas Mazda jaoks uue ajastu algust. Pärast seda on turule toodud ridamisi kenasid mudeleid, mis kõik ka tuntavat müügiedu naudivad.

Mazda 6 kujunduse eesmärk oli rõhutada sportlikkust. Tänapäeva autotestides kiidetigi selle mudeli juhitavust ja erilist disaini. Probleemsemate kohtadena tõsteti esile siseviimistlusmaterjalide kohatist viletsat kvaliteeti (loe: rohkelt odavat plasti) ning konkurentidega võrreldes kõrget mürataset kabiinis. Viimane torkab eriti kõrva viletsamatel teedel. Samuti arvati, et sõidumugavus ei ole iga inimese jaoks piisav (sportlikuma sõidu nautlejad on niisugusteks tähtsusetuteks järeleandmisteks küll alati valmis).

Mootorivalikus oli alguses kolm bensiinimootorit: töömahuga 1,8, 2,0 ja 2,3 liitrit võimsuseskaalal 121 kuni 166 hobujõudu (89-122 kW). Käigukastide osas pakuti valikuvõimalust viieastmelise manuaali ning arhailise neljaastmelise automaadi vahel. Hiljem tuli turule ühisanumpritsega diisel, mida pakuti kahes võimsusastmes (121 ja 136 hj ehk 89 ja 100 kW).

Üldiselt ei torka mootorid millegi erilisega silma, kuid ühtegi suurt puudust neil samuti ei ole: täiesti tavapärased pereautole sobivad jõuallikad. 2,3-liitrise 166 hobujõudu kiirendavad pereautot siiski üsna jõudsasti (vähemalt manuaalkäigukasti puhul) ning see jõuallikas vastab sõiduki sportlikule välimusele ehk kõige paremini. Samas ei saa kurta, et väikseim pakutav mootor liig nõrgaks jääks. Pigem on see lihtsalt mõeldud ökonoomsema lähenemisega inimestele. Märkusena võiks öelda, et kõik 2,3-liitrise mootoriga autod tunneb ära kahe väljalasketoru järgi.

Kui plaanite suurt aastast läbisõitu, tasuks ehk vaadata diislite poole, mis vastavad igati tänapäeva standarditele: ökonoomsed, hea tõmbega ning piisavalt kultuurse käiguga. Olles uuena võrreldes bensiinineelajatega üsna kallid, on hinnavahe järelturul märksa väiksem.

Kiirusekummardajatele on mõeldud turbomootori ja otsepritsega MPS-mudel (saadaval vaid sedaanina), mis oma 260 hobujõu ja nelikveoga pakub juba tõelise sõiduelamuse. Samas on nende hinnad ka üsna kõrged ning valik väike. 2005. aasta uuenduskuuriga tõsteti pisut mootorite võimsust, valikusse ilmus 6-käiguline manuaalkast ning 5-käiguline käsitsi lülitamise võimalusega automaatkast.

Sõiduomadustelt, nagu varem juba mainitud, kuulub Mazda 6 klassi paremate hulka. Rool on kiire ja täpne. Maanteel tuleb kohati auto sõidusuunda korrigeerida, kuid kurvilisel teel tasub see jällegi kuhjaga kõik varasemad ebamugavused. Auto suundub kurvidesse innuga, reageerides igale rooliliigutusele täpselt ja kohe, mistõttu väikestel külavaheteedel võib tihti kohata Mazda 6-ga sõitvaid rumalalt naeratavaid juhte. Lihtsalt naeratus ei taha nende näolt kaduda.

Loomulikult on tegemist esirattaveolise masinaga, mistõttu päris gaasiga roolimisest ning jõulibisemistest unistada ei saa, kuid veoskeemi arvestades on tegemist siiski tubli sõidukiga. Tasakaalustatud pildi nimel on siinkohal õiglane välja tuua kõigest eelnevast tulenev negatiivne aspekt - „sõidumugavus". Otseselt midagi ette heita ei saa, vedrustus tundub jäigapoolsem, kuid siiski mitte põrutav. Enamikus müügibrošüürides nimetatakse seda „sportlikuks". Kindel on aga see, et kruusateid ja löökauke Mazda 6 ei armasta.

Viletsamatel teedel tuleb välja veel üks selle mudeli viga - kõrge müratase. Peale mootori vokaali kostub salongi veel rehvimüra. Esimese põlvkonna viimaste mudeliaastate „kuued" on juba oluliselt vaiksemad. Nähtavasti sai tootja isegi aru, et mürasummutusega ei ole just priisatud.

Üldises plaanis on Mazda 6 puhul tegemist jaapanipäraselt töökindla autoga. Varasematel mudelitel leidub lastehaigusi, nagu kinnikülmuvad ukselukud, ummistuvad kondensatsioonivee torud, probleemsed pidurisadulad-klotsid ning tagaluugi raskusele alla andvad luugiamordid. Siiski on eelneva puhul tegemist pigem norimise kui suurte vigadega.

Üks tõsisemat sorti probleem „kuuel" siiski leidub ning selleks on rooste. Lood õnnetutest Mazda-omanikest, kelle und häirib autot näriv roosteuss, on kohati võtnud juba linnalegendi mõõtmed. Tuleb tunnistada, et tagaratta koopad, luugi alumised servad ja karbid on sel sajandil toodetud auto kohta liigagi roostealtid. Tõenäoliselt ei meeldi Jaapani plekile (või värvkattele) meie talvise niiske õhu suur soolasisaldus. Paljud autod peaksid olema garantiikorras probleemile lahenduse leidnud, kuid ostes tasub kindlasti silmad lahti hoida. Ka rooste ei jäänud tootjale saladuseks ning facelift'i-järgsed mudelid pidavat juba märksa roostekindlamad olema.

Sillad ja muu tehniline osa ei tohiks suuri muresid tekitada. Probleemivabad läbisõidud 200 000 km kanti ei ole haruldased (ja seda isegi Eesti kuumaastikul), samuti tunduvad kettajamiga mootorid väga vastupidavad. Juhul kui midagi peaks katki minema, võib varuosade saadavuse ja hinna üle natukene siiski kurta.

Mazda 6 puhul on tegemist masinaga, kus raha eest saab palju ilusat metalli ja rohkelt lisasid. Mudel on saadaval kolme kerekujuga, nii et igaüks peaks leidma endale meelepärase.

Järelturgu arvestades võiks oletada, et vahepeal Ford Sierra ning Honda Civicu kõrval rahvaauto positsiooni hõivanud „kuue" soetamine on tänu nende sõidukite arvukusele kindel viis raha põletada. Ent miskipärast pole suurest valikust hoolimata autode hinnad sugugi madalamad kui konkurentidel. Selline vastuseis turureeglitele võiks vihjata auto üldisele headusele.

Hooldusajaloo, mõistliku läbisõiduga (tuleb arvestada, et Mazda 6 kasutati ohtralt firmades ametiautodena) ja roosteta isendi soetamine peaks üldjuhul olema riskivaba tehing, mille tulemusena saab igati korraliku väljanägemise ja omadustega peresõiduki.


Vaata ka, kuidas eelmise põlvkonna Mazda 6 kokkupõrketestis punkte kogus.