Lihtne küsimus väärib lihtsat vastust – kuid ärge seda siit oodake. Kõnealune küsimus ilmus sotsiaalmeediasse meie uudise järel, kus teatasime reisist Amsterdami, et teha ühena esimestest Euroopa testisõit Tesla Model 3-ga. „Huvitav oleks teada saada, kuidas see auto teie meelest võrreldav harilike nooblimapoolsete sportlike sedaanidega. Kas teie sooviksite osta Audi A4 või 3. seeria BMW asemel Tesla Model 3-e?”

Niisiis, kas sooviksime? Kas pika arengu järel on meieni nüüd jõudnud auto, mis teeb elektrisõiduki inimestele kasutuskõlblikuks, kättesaadavaks, praktiliseks ja elujõuliseks mitte üksnes linnaauto, „koolibussi" või perekonna teise auto rollis, vaid korraliku, täismõõdulise ja suure autonoomsusega noobelsedaanina?

Kiire vastuse andmine võtab kaua aega

Meil oli vastuse otsimiseks aega 36 tundi, mil meie käes olid nii Model 3 Performance kui ka uue BMW 330i võtmed. Loomulikult teadsime seejuures, et see on alles pika protsessi algus ja kulub ehk terve aasta hindamaks täpselt, missugusesse arengujärku on jõudnud tänaseks „nullsaastega” sõiduautod. Ning hindamaks, kui palju just Model 3 elektriautondust edasi viib, ja kas ta on ikka see maailmamuutev auto, millena Tesla igiagarad pooldajad teda näha soovivad.

Tegelikult võiks isegi öelda, et alustasime veidi ebaõnnestunult. Sest kui saaksite mõlemast mudelireast mistahes versiooni valida, ei hakkaks te seda „kolmandat mudelit” selle „kolmanda seeriaga” võrdlema.

Tesla Model 3

Model 3 Performance on üks kahest Euroopas müüdavast versioonist. Tema kaks elektrimootorit annavad koguvõimsuseks 487 hobujõudu ning 639-njuutonmeetrine pöördemoment on juhi käsutuses paigaltvõtust alates. „Nullist sajani” tehakse 3,4 sekundiga, mis annab sõnale „paigaltvõtt” uue tähenduse. Kuid see lõbu maksab ka ligi 70 000 eurot. Oeh.

Lisamõjuritest kõrvale ei vaata

Ülalöeldu varjus võib 330i M Sport tunduda – vähemalt paberil – pisut pooliku autona oma 258 hobujõu, paigalt „sajani” kuluva 5,8 sekundi ja ligi 50 000-eurose hinnaga. Ent praegu on see uue mudeliseeria G20 kõige võimsam bensiinitoiduline esindaja. Lisaks saate selle auto tankida vaid mõne minutiga ja peaaegu kõikjal, kus vaid peatuma juhtute. Ning järgmise tankimiseni jääb siis oma 700 kilomeetrit. Selles autos saate ühe päevaga sõita Marseille’st Amsterdami, peatumata rohkemaks kui 60 liitri bensiini ja liitri jookide tankimiseks. Söögi- ja joogikohtade eriline toetaja te nii ei ole. Ning miski ütleb, et nende tegurite mõjust me järgnevas loos ei pääse.

Siinkohal tuleb veel märkida, et laetav hübriid 330e, mis peaks olema Model 3 kõige otsesem rivaal (ja mis jõuab veel sellel aastal müügile), ei tohiks olla käitumiselt palju teistmoodi kui 330i. Temalgi on neljasilindriline ottomootor ja sarnane võimsus. Ja Tesla alla 60 000 euro maksev Model 3 Long Range - ühe mootori ja tagaveoga versioon – peaks olema kasutus- ja sõiduomadustelt üsnagi Performance-versiooni sarnane.

BMW 330i

Kuid nagu mudelirea keskpaigas asuv Model 3, mida oleksime proovida eelistanud, kasutab ka Performance 75-kilovatt-tunnist akupatareid ja suudab ühe laadimisega läbida umbes 500 kilomeetrit. Niisiis ei saanud me täpselt seda, mida soovisime, kuid pakutu oli soovitule siiski piisavalt lähedal, et saaksime teha mõned esmased järeldused.

Peale vaadates võidab justkui BMW

Kõigepealt vaatlustulemused. Kui olete uusimat 3. seeriat näinud, siis teate ka seda, kui suur on Model 3: kaks sedaani erinevad pikkuses vaid 15 mm. Arvestades, et elektriajami toetajad räägivad, kui palju see sisepõlemismootoriga võrreldes autosse rohkem ruumi jätab, on üsna veider, et Tesla saab meie võrdluses esimese kaotuse kabiini ja pakiruumi avaruses. BMW sõitjateruum on märgatavalt avaram, juhi isteasend madalam ja kaasahaaravam ning pakiruumgi oluliselt suurem.

Ja eks seisnegi õige mõõduga praktilisuses suurem osa kompaktse sedaani võlust. Nüüdseks on 3. seeria suutnud juba õige mitme põlvkonna vältel nelja keskmise kasvuga täiskasvanut mugavalt edasi toimetada ning G20 lisab pisut ruumi lisakski.

Kuid Model 3 tagareas tunnevad täiskasvanud end pisut ahistatuna. Tesla esiistmete all on vähe jalaruumi, pearuum klaasist katuse all napivõitu ning täiemõõdulise eesistuja taga peate põlved üsna konksu tõmbama. BMW-le ei saa aga ühtki säärast etteheidet teha. Pealegi on tema pakiruum laiem ja sügavam kui Teslal, mis tuleb kasuks pirakate asjade vedamisel -- ja ameeriklase täiendav eesmine pakiruum ei lahenda mahajäämust.

Samas tundub just Tesla juhikoht kuuluvat pigem suuremale autole. Model 3 jätab hea, kvaliteetse mulje ning tema liigsest vabastatud minimalistlik armatuurlaud on puhtailmeline, moodne ja meeldiv, meenutades pisut Apple’i esindust. Suured aknad ja klaaskatus loovad autos kerge, õhulise atmosfääri – ja seda hoolimata sellest, et autoga suhtlemine pole alati teab kui intuitiivne. Peale kõige elutähtsamate funktsioonide peate kõike juhtima armatuurlaua keskele paigutatud hiiglasliku 15-tollise puuteekraani vahendusel.