Järjekordne ootamatu revolutsioon sisepõlemismootoris – HECS

 (26)
Siia tuleks panna mootor. Aga milline?
Siia tuleks panna mootor. Aga milline?Foto: Urmas Oja

Alternatiivsete ajamite ning sisepõlemismootorite vaheline vägikaikavedu ei päädi niipea, kuna kummaski leeris leidub piisavalt poolehoidjaid, kes on oma eelistatud tehnoloogia ülimuslikkuse tõestamise nimel valmis kõikvõimalikeks pöörasusteks.

Hetkel on elektril, propaanil, surumaagaasil, vedelgaasil ja vesinikul tuleviku energiaallikaks pürgimise võidujooksus ilmne edemus, ent sisepõlemisprintsiip hakkab vaikselt vastu hoolimata sisepõlemiskütuste-vaenulikust keskkonnast, mille USA president Obama maagaasi-seaduseelnõule toetust avaldades tekitanud on.

Esimene lehekülg sellest, mis sisepõlemistehnoloogia toetajate lootuste kohaselt võiks kujuneda sisepõlemismootorite evolutsiooni uueks piibliks, pannakse kirja 12. aprillil automoto-inseneride liidu SAE International tänavusel aastakongressil ja tehnikamessil Detroidis. Väikest kasvu ja jässakas, ent samas säästlik uustulnuk kannab nime HECS (High Efficiency Combustion Engine, „ülitõhus põlemismootor“).

Viimastel aastatel on korduvalt tehtud katset kujundada sisepõlemismootor ümber mõistlikuks tulevikuagregaadiks, ning tulemused on välja näinud üks elektrilisem kui teine. Kandku saavutus tiitlit opoc, Scuderi või midagi muud, on nende eesmärk alati olnud sama: demonstreerida, et sisepõlemismootor ei tähenda tingimata väikest võimsust, suurt kütusekulu ja röögatuid koguseid heitgaase.

Nagu teisedki arendusjärgus mootorid, tõotab HECS suuremat võimsust väiksema kütusekulu juures, eelkõige aga vastavust heitgaasi-emissioonistandarditele. 1,6-liitrine neljasilindrilise diiselmootori võimsusnäitaja on 134 hobujõudu liitri kohta (mis tähendab miinimumvõimsust vähemalt 215 hj) ning kütusekulu 17 protsenti väiksem kui sama kubatuuri ja võimsusega tavamootoreil.

Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!

Oma sõiduki müügikuulutus pane portaali MÜÜ! Kuulutuse lisamine on tasuta!