FOTOD: Tallinna naasis maailma suuruselt 2. purjelaev Krusenstern

 (18)
Krusensterni meeskonnas on 220 inimest, õppelaevana võtab see pardale veel 150 kadetti ka.
Krusensterni meeskonnas on 220 inimest, õppelaevana võtab see pardale veel 150 kadetti ka.Foto: Siim Lõvi

Tallinn oli enam kui 60 meetrit kõrgele ja 115 meetrit poikale Krusensternile pikalt kodusadamaks ning paljud mäletavad ka, miks seda kilukooli õppelaevaks nimetati. 1926. a. Saksamaal ehitatud laev on tänaseni seilavatest purjelaevadest suuruselt teisel kohal, läbi aegade maailmas ehitatute seas aga esikahekümnes. Vaata galeriist, kuidas see metallist masinamajesteet Tallinna lahele saabus ning väikesed laevad selle uhkelt sadamasse saatsid!

Viimati oli Krusenstern Tallinnas 1991. aastal, mil see Eesti taasiseseisvumise eel kõrge käsuga Kaliningradi kupatati. Sest ajast saati pole uhke purjekas Tallinnas, kus Paljasaare sadam sellele 10 aastat kodusadamaks oli, enam käinud. Täna alanud ning nädalavahetuse vältavate Merepäevade raames on ilmaimet võimalik taas kaeda ning huvilistele selle pardale alust elusast peast uudistamagi minna. Vaata galeriist, kuidas laev saabus, sõites mootorite jõul, purjeid heiskamata, kuna kurss Tallinna sadamasse kulges vastutuult.

Idee kutsuda „Krusenstern“ oma endisesse kodusadamasse sündis vahetult pärast esimesi Tallinna Merepäevi 2008. aastal. „Leidsime, et 2011. aastal, mil Tallinn kannab Euroopa kultuuripealinna tiitlit, on see väärikas kink nii linnarahvale kui ka kõigile külalistele,“ meenutab Tallinna Merepäevade korralduskomisjoni juht, Tallinna abilinnapea Taavi Aas. Pärast mitu aastat kestnud läbirääkimisi sõlmisid SA Tallinn 2011 ning „Krusensterni“ praegune omanik, Venemaa Kalalaevastiku Balti Riiklik Akadeemia 2011. aasta alguses lepingu kunagise parklaeva, nüüdse uurimis- ja õppelaeva naasmiseks Tallinna.

Seotud lood:

Ajalugu

85 aasta eest, 1926. aastal Hamburgi reederfirma Ferdinand Laeisz tellimusel Joh.C. Tecklenborgi laevatehases ehitatud teraskere ja mastidega purjelaev kandis valmides nime „Padua“. Enne Teise maailmasõja puhkemist sooritas laev 15 pikka purjeretke Austraalia ja Tšiili vahel, neist kõige kiirem oli 1938–1839 kapten Richard Wendti juhtimisel püstitatud rekord Hamburgist Tšiili kaudu Austraaliasse ja tagasi Hamburgi 8 kuu ja 23 päevaga.

Teise maailmasõja aastatel jäi laeva kodusadamaks ikka Hamburg ning teda kasutati ligisõidus kui kaubapargast ning õnneks ei saanud „Padua“ ka sõjategevuses märkimisväärselt kahjustada. 12. jaanuaril 1946. aastal läks laev sõjareparatsioonina üle Nõukogude Liidu sõjalaevastikule, hakkas kandma nime „Krusenstern“ ja laeva kodusadamaks sai Riia. Uus nimi anti Eestis Hagudi mõisas sündinud Adam Johann von Krusensterni (1770–1846) auks, kelle juhtimisel sooritati Vene esimene ümbermaailmareis laevadega „Nadežda“ ja „Neva“ aastatel 1803–1806.

1959–1961 läbis laev kapitaalse moderniseerimise ja remondi, mille käigus muudeti see nii uurimis- kui ka õppelaevaks. Järgmine suurem moderniseerimine toimus aastatel 1968–1972. Eesti Kalatööstuse peadirektori Hugo Maide initsiatiivil sai aastast 1981 laeva uueks kodusadamaks Tallinn ning pikkade purjetamiste vahel seisis laev Paljassaare sadamas. Kümne aasta pärast, 29. mail 1991 anti laev Kaliningradi kõrgemale mereinseneride koolile. Kaliningrad on tänini laeva kodusadam.

Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!

Oma sõiduki müügikuulutus pane portaali MÜÜ! Kuulutuse lisamine on tasuta!

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks
telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.
 
Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit
ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas. Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.