Energiatuleviku võti on liitium. Kust seda saab ja kas meil seda ikka jätkub?

 (55)
Rongivrakk ühes maailma liitiumirikkamas piirkonnas Boliivias Uyuni lähistel. Foto: Aizar Raldes, AFP
Rongivrakk ühes maailma liitiumirikkamas piirkonnas Boliivias Uyuni lähistel. Foto: Aizar Raldes, AFPScanpix

Elektrienergia on mõnusaim energialiik – ei müra, heitgaase ega kuumust. Elektriga võid käitada allveelaeva ja taskulampi, kütta maja või jooksutada arvutit. Kõigi plusside juures on elektrienergial siiski ka üks suur puudus – seda on raske tasku pista.

Tõepoolest, kui auto bensiinivaru kaasavõtmiseks piisab kümmekond kilo kaaluvast bensiinipaagist, siis elektriauto aku kaalub mitusada kilo – ja energiat mahub sellesse ikkagi hoopis vähem kui bensiinipaaki. Saastevabade autode tulevik on seega kinni progressi taga akude valdkonnas: kas suudame elektrienergiat paremini pakkida, nii et väikeauto ei läheks tanki kaalu ning laadimiste vahel võiks sõita oma pool tuhat kilomeetrit – nagu bensiiniautogi?

Võtmesõna – liitium

Tänapäevased autod kasutavad üldjuhul starteriakusid, mis põhinevad plii ja happe koosmõjul. See akutüüp on üks vanimaid ning pehmelt öeldes mitte eriti efektiivne, kui võtta efektiivsuseks kaaluühiku kohta salvestatav energiahulk. Ent ega sisepõlemismootoriga auto akult ju palju nõutagi – auto tuleb vaid käima tõmmata. Ning arvestades keskmise auto pea pooletonnist kaalu, pole aku kaal seejuures nii oluline.

Asi muutub drastiliselt, kui tahame autot elektri jõul mitte ainult käivitada, vaid ka sõitma panna. Elektrit kulub sel juhul ju tohutult rohkem ning selle pakkimine pliiakusse on üsna lootusetu ettevõtmine. Saame raske, jõuetu ja väikese läbisõiduga liiklusvahendi. Tegu on nokk kinni, saba lahti olukorraga – mida enam tahame kaasa võtta energiat, seda suurem-raskem peab olema aku, mis tähendab, et kogu auto veeretamiseks kuluvast energiast läheb aina kasvav osa aku enda liigutamiseks.

Seotud lood:

Ent seatina pole ainus materjal, millest akusid ehitada, – on muid ja aku kaalu ning energiamahutavuse suhtelt hoopis efektiivsemaid materjale. Paljutõotavaim nendest on liitium.

Energiat pakkima!

Kõigi akutüüpide ülekäimine oleks meie loo jaoks liiga mahukas ettevõtmine. Ent paneme siiski ritta erinevad akutüübid võime järgi kaaluühiku kohta energiat salvestada. Mõõtühikuks on vatt-tund kilogrammi kohta – mitu vatt-tundi elektrienergiat mahub patarei iga kilogrammi sisse. Andmed on veidi tinglikud, sest kasutatud materjal pole ainus, mis aku mahutavuse määrab. Ent üldpildi saame nende numbrite põhjal siiski ilusti. Alustame pliihappeakuga, mis paikneb auto mootorikatte all. Sõltuvalt tüübist suudab selline aku igasse kaalukilogrammi pakkida 30–40 vatt-tundi energiat. On seda palju või vähe? Vähevõitu. Nikkelkaadmiumaku mahutab kilogrammi kohta 40–60 Wh, leelismuldmetallaku (alkaline) 85 Wh. Hõbetsinkaku mahutab kolm korda pliiakust enam – 130 Wh, ent hõbeda hind jätab selle lahenduse sõjaväelastele ja kosmoseuurijatele, kui just pole tegu käekella või pleierit käitavast akust.

Ent on üks imeline pehme hõbedane metall, mis lööb kaugelt üle kõik konkurendid – liitium. Liitiumioonaku kilogramm mahutab 150–250 Wh, liitiumväävelaku koguni 400 Wh. Ning erinevalt hõbedast pole liitium keelavalt kallis. Liitiumi hind sõltub suuresti sellest, millisena (puhtus, lisandid) saab seda osta, ent suurtes piirides maksab kilogramm liitiumkarbonaati kuus dollarit. Seega pole liitiumil põhinev aku kaugeltki odav, ent ka mitte tohutult kallis. Lisaks tuleb arvestada, et elektriauto parem aku teenib end pikapeale tagasi – sama energiamahutavuse juures on see pliiakust 4–10 korda kergem. See tähendab, et vastavalt vähem kaaluks ka sellise akuga elektriauto – ning kuna kergema auto liigutamine nõuab vähem energiat, tulevad liitiumakuga auto „tankimisarved” kokkuvõttes hoopis odavamad.

Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!

Oma sõiduki müügikuulutus pane portaali MÜÜ! Kuulutuse lisamine on tasuta!

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks
telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.
 
Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit
ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas. Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.