Elektrik avenüü: Prantsusmaa linnakesse rajati krõbedalt kallis päikesepaneelidega teejupp

 (2)
Elektrik avenüü: Prantsusmaa linnakesse rajati krõbedalt kallis päikesepaneelidega teejupp
Prantsusmaa keskkonnaminister Segolene Royal uuel teejupil.AFP

Oruka (ja originaalis Eddy Granti) kunagise hitiga võib nüüd ristida üht teelõigukest Normandias Tourouvre`is. Peagi tahab selle ehitanud ettevõte nimega Wattway teed testida ka teistes riikides.

Prantsuse inseneeriaettevõtte nimega Bouygues SA alltöövõtja Colas SA üksus nimega Wattway on loonud vastupidavad päikesepaneelid, mis kannatavad muretult ka suurte veoautode raskust. Neid paneele ehitatakse nüüd teepindade sisse. Peagi on plaanis hakata paneele testima sajal katsepolügoonil, aastal 2018 peaks tehnoloogia olema kommertsialiseeritud, teatab Bloomberg.

Philippe Harelle Colase üksusest nimega Wattway ütles, et teele sooviti anda nii-öelda "teine elu". Lisaks Wattwayle on teedesse päikesepaneelidesse integreerimisega tegelemas ka rootslaste Scania ning ameeriklaste Solar Roadways.

Päikesepaneelid, mida tee sees kasutatakse, on üpris tavalised ja sarnased katustel kasutatavatele. Et need liiklusele vastu peaks, katab Wattway need mitmete plastikukihtidega. Ka elektrijuhtmestik on teesse paigutatud ning kogu kremplit katab purustatud klaasist valmistatud libisemisvastane pealiskiht.

Läinud kuul alustati Prantsusmaal Normandias Tourouvre`i linnakeses kilomeetrise testlõigu ehitamisega. Sellele jupile jagub 2800 ruutmeetrit paneele. Need peaksid genereerima tipphetkeil kuni 280 kW võimsust, mis peaks omakorda katma kogu linna tänavavalgustuse ja muude avalike valgustite energiavajaduse.

Seotud lood:

Hetkel on tehnoloogia nii kallis, et mõttekas on ainult demoprojekte teha, nendib Bloomberg. Ühe paneeliruutmeetri hind jääb 2000 ja 2500 euro vahele, seal sees on monitoorimiskulud, andmete kogumine ja installeerimishind. Wattway lubab, et aastaks 2020 suudetakse hinnaga jõuda tavaliste päikesefarmide paneeliruutmeetri hinnani.

Järgmised kaks katseteed on plaanis ehitada Kanadasse Calgarysse ja USA-sse Georgia osariiki. Seejärel Aafrika, Jaapan ja mitmed Euroopa Liidu maad - kõike selleks, et testida erinevaid liiklus- ja kliimatingimusi. Eesti kontekstis on oluline see, et Philippe Harelle`i sõnul ei pruugi lumesahale päikesepaneelidega tee vastu pidada.