Elektriautod kujundavad ümber kogu väärtusahela

 (41)
Elektriautod kujundavad ümber kogu väärtusahela
Foto: Taavi Arus

Nad on kallid, laadimiskohti napib, talvel jääb hätta, aku ei kesta – selline pessimismi foon saadab elektriautode debatti. Samas pakuvad erinevad analüüsimajad, et kümne aasta pärast võiks elektriautode müük olla juba üle 3 miljoni sõiduki aastas. Ning optimistlikumad prognoosid näevad, et hübriidide ja elektriautode osakaal Euroopas müüdavate autode seas võiks 15 aasta pärast ulatuda 50 protsendini, kirjutab Lauri Matsulevitš Inseneerias.

Autotööstuse väärtus­ahelasse loob see ühelt poolt uusi nišše ning teiselt poolt lahjendab käibeid mitmetes traditsioonilistes tegevusvaldkondades. Praegu on jäme ots veel valitsuste käes, seni on elektromobiilne ökosüsteem arenenud ikkagi riikide toel ning ilmselt jäävad valitsused mõneks ajaks peamiseks eestvedajaks sellel turul – regulatsioonide, maksuerisuste, ostutoetuste ja infrastruktuuri arendamise kaudu.

Kriisijärgsetes stiimulpakettides eraldasid valitsused kogu kolmetriljonilisest potist “madala süsinikuemissiooniga” autode ja infrastruktuuri toetuseks 18 miljardit dollarit. Täpsuse huvides tuleb möönda, et mõnes riigis, näiteks Hiinas, tähendas “madal süsinikusisaldus” ka väikeseid sisepõlemismootoreid, kuid ometi näitab see poliitilist tahet muuta transport ökonoomsemaks ja keskkonnasõbralikumaks. Ning mida suuremad on riikide investeeringud ja pühendumus, seda pöördumatumaks see protsess muutub.

Samas ei ole elektromobiilse ökosüsteemi ehitamine pelgalt keskkonnapoliitiline ettevõtmine. Riigi seisukohast hõlmab elektromobiilsus erinevaid valdkondi, sh keskkonnapoliitikat, majandus- ja innovatsioonipoliitikat, transporti, linnaplaneerimist. Uus turg loob uusi ärivõimalusi ning see nõuab vastavate võimekuste arendamist, et sellel turul ennast ka pakkuja ning tootjana kehtestada.

Välismaal noorte huvi auto omamise vastu väheneb. Elektromobiilne ökosüsteem tähendab märksa rohkemat kui ainult elektriautod. Tegelikult on sellega muutumas kogu transpordi kontseptsioon.

Traditsiooniliselt ei ole auto pakkunud ainult transpordi funktsiooni. See on nii mugavus- kui ka edevuskaup, mille omamist ei määra niivõrd vajadus kui tahtmine. Ent tuleviku autoomanike eelistused muutuvad. Konsultatsioonifirma Roland Bergeri uuringu järgi on näiteks Saksamaal noorte huvi autode ja auto omamise vastu pidevalt vähenenud. Autoga sõitmise või selle omamise asemel on üha eelistatumad transpordivahendid jalgratas, ühistransport või ühisauto. Just ühisautode ja mobiilsusteenuse pakkujate (mobility integrators) elektrisõidukid tulevad kõigepealt tänavale.

Loe artiklit edasi SIIT!

Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!

Oma sõiduki müügikuulutus pane portaali MÜÜ! Kuulutuse lisamine on tasuta!

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks
telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.
 
Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit
ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas. Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.