Praegu on igal endast lugupidava autotootja sõidukitel peal tehnoloogia, mis suudab liiklusmärke lugeda, paaril ka selline, mis kiirust märkidega vastavaks reguleerib. Ka tunnevad autod ära teele läheneva jalakäija ja ratturi.
Tartus on nutikate ülekäiguradadega juba algust tehtud, neid on praegu kaks, tulevikus koguni 10. Autojuhte ja jalakäijaid hoiatatakse nii valgus- kui helisignaalidega. Ent nii nutikad need rajad veel ei ole, et ümbritseva infra ja sõidukitega otse suhelda.
Seega infot autod ja liiklusmärgid omavahel ei vaheta. Eestis välja mõeldud nutikas ülekäigurada ja sõidukitele kerge vaevaga paigaldatav tarkvara oleks esimene terviklahendus, mis liikluse turvalisust senisest tõhusamalt tõstaks: autojuhini jõuaks aegsasti teave, et teed ületab inimene; jalakäija ja rattur omakorda saavad signaali, et teeületus on turvaline või vastupidi, ei ole seda antud ajahetkel.
Kuidas nutikas ülekäigurada töötab?
Nutika ülekäiguraja eesmärk on tõsta liiklusohutust reguleerimata ülekäiguradadel, ennetada ohuolukordi ja vähendada õnnetusi.
Ülekäigurada tähistavad märgid on varustatud kaamerate ja sensoritega, mis jälgivad ümbruses toimuvat ja annavad infot edasi teistele liiklusvahenditele, suhtlevad linna infrastruktuuri ja sõidukitega.
Nutikas ülekäigurada suudab sõnumeid vahetada näiteks isejuhtivate sõidukitega, millel on vastav tarkvaraline lahendus, pakirobotitega ja ka operatiivsõidukitega.
Rajamärgil on kaamerapõhine 360˚ jalakäijate ja sõidukite tuvastus, mida kombineeritakse reaalajas sensorite infoga, et tagada tuvastustäpsus. Infrapunasensorid suudavad tuvastada ilmastikuolusid: näiteks, kui teekate on märg ja valitseb libeduse oht.
Kui jalakäija läheneb ülekäigurajale, lülituvad sisse valged leed-hoiatustuled, mis raamivad märke ja poste. Kui jalakäija on hajevil ega taju ohtu, lülituvad sisse punased hoiatustuled ja kostub tugev helisignaal.
Ka autojuhi tähelepanu peaks (eriti pimedas) punaseks värvuvad leedid tõmbama ja tekitama ohutunde, lisaks kostub temani samuti läbilõikav hoiatusheli.
Ohuolukordi ennustab iseõppiv kitsas tehisintellekt. Märgid on omavahel ühendatud võrku, sõidukite ja teiste liiklusvahenditega käib suhtlus üle 4G või tulevikus üle 5G võrgu mobiilse andmesidega.
Reaalajas kogutav statistika on kättesaadav kliendiportaali kaudu kõigile kasutajatele. Vajadusel saab selle liita kliendi soovitud keskkonnaga: näiteks saab kuvada andmeid ka õhukvaliteedi kohta. Kõik andmed on seaduse järgi deidentifitseeritud.