Samal ajal kui kestab vaidlus ELMO laadimisvõrgu hankevõidu üle ning mängitakse kassi ja hiirt uute CCS laadijate asukohtade ümber, lisandub käidavatesse kohtadesse keskmise kiirusega (kuni 22 kW) laadijaid.

Enamus neist on püsti pandud erakapitali toel ning sobivad hästi puhuks, kui elektriauto on vaja tunniks või kauemaks seisma jätta. Tunni-pooleteisega laeb sellises laadijas akusse arvestatava koguse kilomeetreid.

Osaühing Teine Tase on Eesti kapitalil põhinev iduettevõte, mille tuumiku moodustavad tõsimeelsed elektriautode fännid, on keskendunud just nn keskkiiretele laadijatele ning kasutavad kaubamärki Level2.ee.

Esimene Level2.ee laadija asub Tallinnas, Kalamajas, otse Volta Loftide külje all. Laadija täpne asukoht on leitav PlugShare rakendusest. Seda, kas laadija on parasjagu vaba, saab vaadata Level2.ee rakendusest.

Jalakäija kogemus ütleb, et Balti jaama turule on Voltast 10 minutit, Salme keskuse kultuuriüritustele umbes viis. Hea koht või mis?

Teine Tase OÜ juhataja Evert Kivilo tõdeb, et on hea koht jah: “Laadija asukoha valikul arvestasime mitmeid asjaolusid nagu saadaolev elektrivõimsus, klientide huvi, lähimate avalike laadijate kaugus ja tasuta parkimise võimalus.”

Laadimine on lihtne ja loogiline

Voltas elektriauto laadimine on imelihtne. Võta kaasasolev Type 2 kaabel, ühenda see laadijaga ja ava nuhvlis laadija kodulehekülg.

Lihtsaim viis on puudutada NFC kleebist laadija küljes või skaneerida QR kood, aga saab ka käsitsi: siis tuleb sisestada otsingusse laadijal näidatud spetsaadress.

Järgmiseks vali, kui kaua laadida soovid. Lühim laadimisaeg on 30 minutit, edasi 1,2… ja isegi kuni 6 tundi. Ja maksa.

Praegu saab maksta ainult PayPaliga, aga konto tegemine pole liiga keeruline. Ajaarvestus algab kohe peale makse sooritamist. Tund laadimist maksab 2.99 eurot.

Kui juhtub, et maksid tunni eest, aga lahkud varem ning sinu sabas tuleb teine elektrisõiduk, saab tema sinu ülejäänud minutid endale: oled teinud heateo!

Kui aga autot tahab laadida su sõber või lähedane, kes kasutab vaid nuputelefoni, saad sa internetist tema auto ise laadima panna. Jälle oled teinud heateo. Ühesõnaga, elektriauto laadimine on tehtud lihtsaks ja loogiliseks.

Mis juhtub, kui laadimisaeg lõpeb, aga sina oled ikka veel teatris või turul? Laadija vabastab siis omapoolse kaabliotsa, aga autoga ühendus on kinni. Kaks head asja: keegi, kes tahab ka autot laadida, saab seda teha. Sinu juhet aga keegi ära ei pätsa.

Sobib peaaegu kõigile elektriautodele

Level 2.ee keskkiire laadimise lahendus sobib kõikidele vahelduvvoolulaadimise võimekusega elektriautodele. Vanemate Jaapani autode puhul leiab auto küljest pistiku, mida tuntakse Type 1 nime all.

Uuematel on Type2 pistik. 2014/94/EU direktiivi kohaselt on Type-2 Mennekes ametlik standard ja seda peavad toetama kõik Euroopa Liidus müüdavad elektrisõidukid.

Teenuse kasutamiseks peab autoomanikul olema kaasas autole vastav kaabel, mille laadijapoolne ots peab sobima Type 2 pistikuga.

See tähendab, et teenust saab kasutada ka siis, kui auto on varustatud Type 1 pistikuga (näiteks vanem Nissan Leaf), sest sellisel puhul saab kasutada kaablit, mille autopoolne ots on Type 1 ja laadijapoolne ots Type 2 pistikuga.

Laadida saab ka pistikust laetavaid hübriidsõidukeid. Eelpool nimetatud Euroopa laadimisstandard kehtib nii täiselektrisõidukitele kui pistikhübriididele.

Eriti pikk, kuni kuuetunnine laadimisaeg loodi klientide tellimusel. Kui ELMO laadijas on “lagi” 4 tundi, siis uue algatuse 6 tundi on paras, et näiteks 100 kWh akupakk 100% täis laadida. Teslaomanikud rõõmustavad. No ja teevad samal ajal kuskil pikemalt tööd näiteks.

Elektrit ei saa tasuta, laadija küll

Volta 3 territooriumil asuv laadija on näidiseksemplar. Ettevõtte tegelik huvi on nõusse saada büroomajad ja korteriühistud, kus mingi aja pärast ilmselt hakatakse elektriautode laadimisvõimekust nõudma.

“Väga palju sõltub sellest, kui suur on kinnisvaravaldajate huvi oma klientidele sellise teenuse pakkumise vastu, aga meil on valmisolek kümnete laadijate paigaldamiseks,” räägib Evert Kivilo.

Ainus nõue on, et laadimiseks mõeldud parkimiskoha läheduses on saadaval kolmefaasiline maandusega elektriühendus, mis lubab tarbida vähemalt 3x32A voolu.

“Level2.ee lahendus sobib kõige paremini ärikinnisvara omanikele, kes soovivad oma kinnistu juures pakkuda elektriauto laadimise võimalust, ilma et nad peaks selle jaoks investeeringuid tegema või jooksevkulusid kandma,” selgitab ta.

Ehk siis – elektrit ei saa tasuta, laadija küll. Kinnisvara omaniku jaoks, kes enda objektile laadija paigaldada laseb ei maksa laadija paigaldamine mitte midagi.

Lõpptarbija ehk autoomanik maksab laadimise eest ajapõhiselt, tänase hinnakirja järgi on 1h laadimise hind 2.99 eurot. Ja paigaldaja omakorda arveldab kasutatud elektri eest omanikuga.

“Teine Tase OÜ katab kogu mahus nii laadimisseadme maksumuse kui ka selle paigaldamise ja käitamisega seotud kulud, sh kulunud elektrienergia maksumuse,” kinnitab Evert Kivilo.