Liiklusseaduse § 46 lõige üks ütleb: “sõiduautode vaheline pikivahe peab olema piisav, et vältida otsasõitu ees ootamatult pidurdanud või peatunud sõidukile.”

Turvalist pikivahet loetakse sekunditega: asulavälisel teel peab see olema 3 sekundit, asulasisesel teel 2 sekundit minimaalselt. 3 sekundit kiirusel 90 km/h on 75 meetrit.

Kas oled keskmine Eesti autojuht?

Kui oled “keskmine Eesti autojuht”, siis tõenäoliselt hoiad asulavälisel teel 90 km/h sõites eelsõitjaga vahet, mis on väiksem kui lubatud minimaalne 3 sekundit ehk 75 meetrit. See vahe on tõenäoliselt vähem kui 40 meetrit.

Üks peamisi põhjusi, miks me maanteel üksteisel “sabas kinni istume” näib olevat kartus, et vähegi suurema distantsi puhul surub möödasõitev autojuht end oma sõidukiga vahele.

Maanteel on üsna tavapärane, et samal ajal kui keegi teeb möödasõitu, hakkavad temast paremal sõidureas autod kiirendama, et mööduja mingil juhul end vahele pressida ei saaks.

Möödasõit maanteel on üks ohtlikumaid manöövreid. Selline Andrese ja Pearu omavaheline mõõduvõtt võib olla väga kurbadega tagajärgedega, sest kiirused on suured, vastu tulevad teised sõidukid, tee on kurviline jne.

Aga kui eessõitja pidurdab…?

Liiklusjärelevalvekeskus soovitab meeles pidada, et liikluses peab olema iga hetk valmis olukorraks, kus ees sõitev auto pidurdab.

Ka on olukordi, kus kas eessõitja või vastutulev juht kaotavad mingil põhjusel sõiduki üle kontrolli. Väiksema kui 40-meetrise pikivahe puhul (mis meie teedel on pigem norm kui erand) ei jõua tagumine juht reageerida ja õnnetus on käes.

Juhul, kui pikivahe on väiksem kui 40 meetrit, ei jõua juht isegi tegutsemisplaani välja mõelda, tegutsemisest rääkimata.

Selleks, et sellises olukorras saaks auto seisma pidurdada, on vaja rohkem kui 100 meetrit. Ka parimad meie seast, kes teavad, mis on ekstreempidurdus ja suudavad seda rakendada, saavad pidama umbes 66 meetri järel. Pikivahe oli aga alla 40 meetri…

Turvalise pikivahe hoidmine

Asulavälisel teel peab aeg, mis kulub üksteise järel liikuvate sõidukite vahelise pikivahe läbimiseks, olema normaaltingimustel vähemalt kolm sekundit.

See aeg on piisav, et juht jõuaks mõelda ja ka tegutseda. Juhi vaateväljas on eespool toimuv, sõit on oluliselt sujuvam ja ka sõiduki kütusekulu väiksem. Sihtkohta jõudmine kulgeb suuremate vahejuhtumiteta (lootus ju sureb viimasena!).

Konkreetsed viis nippi leiad SIIT