Psühholoog ja finantskäitumise nõustaja Ramit Sethi annab oma blogis iwillteachyoutoberich.com lihtsaid soovitusi neile, kes ei taha kõigest heast ja ilusast oma elus loobuda, kuid soovivad oma rahaga siiski mõistlikult ümber käia.
Mida sa vajad?
Auto ostmine algab vajaduste kaardistamisest. Kus sa sõidad, milline on aastane läbisõit, mitu inimest autoga sõidab, kus autot pargitakse? Ka see, mitu tundi päevas auto liikvel on, aitab ostu paremini kaaluda.
Ausalt plusse ja miinuseid paberile pannes jõuab linnaelanik tulemuseni, et autot võib edukalt asendada kas rendiautoga, taksoga või ühistranspordiga. Auto saab lihtsalt rentida ajaks, mil seda päriselt vaja on. Reaalsus on päris valus – auto pidamine on kallis ja enamusele ülejõu käiv.
Ent kui siiski on kindel soov osta auto, tuleks seda teha võimalikult pikaks ajaks. Mis omakorda tähendab head “nina” trendide tundmisel – moraalselt vananenud autoga sõita ei ole just kõige mõnusam. Millist autot valida neist, mis täna müügil? Vaata loo lõpust meie soovitusi.
Rusikareegel
Neile, kellele meeldivad lihtsad lahendused ja rusikareeglid, palun väga – autoga seotud kulutused ei tohiks moodustada rohkem kui 10% igakuistest sissetulekutest. Nende kulutuste hulka peaks mahtuma liising, kindlustus, hooldused ja kütus.
Valem
Autot ostes on hea teada alusvalemit rahakotile sobiva auto soetamiseks. Ja siin pole vahet, kas tegu on erakätesse mineva autoga või firmasõidukiga.
20/4/10 valem jõukohase auto soetamiseks:
20% võib moodustada sissemakse
4-aastane või lühem liisinguperiood
10% igakuistest sissetulekutest võib minna kõigiks autoga seotud kulutusteks (liising, kindlustused, hooldus, parkimine, kütus).
Niisiis, kui tahad osta auto, mis maksab 20 000 eurot ja su kuupalk on 1200 eurot (neto) siis lihtsa arvutuse kohaselt peaks sissemakse olema 4000 eurot (selle pead eelnevalt säästma, et korraga sissemakse ära teha).
Igakuiselt ei tohiks auto peale rohkem kulutada kui 10% ehk 120 eur. Selle 120 euro sisse peaks siis mahtuma nii liising, kütus kui ka kõik muud kulud.