Eriti tähelepanelik tuleb olla siis, kui mootorrattal on ka kaasreisija. Mootorratas käitub sel puhul lisaraskuse ja õhutakistuse tõttu teisiti*. Aprillist septembrini on liikluses suur hulk mootorrattureid ja mopeedijuhte, mistõttu peaksid autojuhid aegsasti sellega arvestama.

„Erinevalt autojuhtidest ei kaitse mopeedi- ja mootorrattajuhte ümbritsev sõidukikere, turvapadjad või turvavööd, mistõttu tuleb seda käsitleda inimesena ja mitte sõidukina,” ütleb Renault’ sõidukooli direktor Zbigniew Weseli.

Kui mopeedil või mootorrattal istub ka kaasreisija, tuleb olla eriti tähelepanelik, sest lisaraskus ja dünaamika mõjutavad sõiduvahendi liikumist. Sel juhul tuleb arvestada aeglasema stardiga, pikema pidurdusteekonnaga või sellega, et teisest sõidukist möödumine võtab rohkem aega. Kaassõitja tõttu vajab rattajuht manöövritel ka rohkem ruumi.

Kuigi sõidukiga manööverdamise oskus on mootorrattajuhi üks olulisi oskusi, eriti madalatel kiirustel, ei saa eeldada, et mootorratturil on alati lihtne neid manöövreid sooritada (kõrvale tõmmata või autojuhile teed anda). Tuleb ka meeles pidada, et mootorratturitel on tihti tarvis oma trajektoori muuta näiteks löökaukude või muude takistuste tõttu. „Autojuhid peaksid meeles pidama, et sellised manöövrid ei pea tingimata tähendama hooletust, bravuurikust või autojuhile ruumi andmist,” kõnelevad Renault’ sõidukooli õpetajad.

„Tuleb hoolikalt jälgida ümbrust ning analüüsida erinevaid situatsioone, eriti ristmikel, kui tarvis ridu vahetada ja vasakule keerata,” annavad Renault’ sõidukooli esindajad juhtnööre. Vajalik on meeles pidada, et mootorratturid ja mopeedijuhid võivad vaateväljast pimeda nurga tõttu kergesti kaduda või olla ka suuremate sõidukite taga peidus.

Juba 14-aastasel on õigus (pisi)mopeedi juhtida**. Vastavalt Maanteeameti statistikale registreeriti 2010. aastal 82 mopeedidega seotud õnnetust. Selliste liiklusõnnetuste peamisteks eksimusteks olid mopeedijuhtide poolt ebaõigelt valitud sõidukiirus ja mootorsõidukijuhi poolt mopeedile ettesõit ristmikul.

Peamised põhjused, miks mootorratturid või mopeedijuhid õnnetustesse satuvad on ebaõige kiirus, ebapiisav distants sõidukite vahel ja vale arusaamine eesõigusest.

Ohutu käitumise põhimõtted autojuhtidele:

• Võta mootorratturit kui inimest, mitte kui sõidukit

• Jälgi ümbrust hoolikalt, eriti ristmikel, kui tarvis ridu vahetada ja vasakule pöörata

• Hoia vähemalt neljasekundilist distantsi, kui Sinu ees sõidab mootorrattur

• Ole eriti tähelepanelik, kui mootorrattal või mopeedil on ka kaassõitja

• Anna neile ruumi manöövrite mugavaks sooritamiseks

• Pea meeles: mopeedijuhid on sageli alaealised ja kogenematud liiklejad!

Ohutu käitumise põhimõtted mootorratturitele ja mopeedijuhtidele:

• Alati kanna kiivrit — see kehtib ka kaassõitjale

• Sinu riietuses peaks olema helkivaid detaile

• Vali sõidurajal positsioon, kus oled nähtav

• Anna oma kavatsustest märku ja kasuta alati suunatulesid

• Pea meeles, et Su sõiduk käitub teisiti, kui sõidutad kaasreisijat

Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!