Alfa-Romeo

Itaalia tootja Alfa Romeo logo kasutatakse praktiliselt muutmata kujul juba aastast 1910. Logo vasak pool kujutab endast punast risti valgel taustal - see on püha Ambrosiuse, IV sajandil elanud munga ja Milano linna kaitsepühaku lipp.  Paremal pool on aga kujutatud inimest alla neelavat hiigelsuurt siuglevat madu. See on Milano suguvõsa Visconti vapp.

Alfa Romeo 164 Q4

Audi

Tuntud neljal rõngal pole mingit pistmist Olümpiamängudega. Need sümboliseerivad hoopis 1932. a. ühinenud nelja sõltumatut autotootjat- Audi, DKW, Horch ja Wanderer. Aastal 1969 võinuks rattaid saada kokku viis, kuna firmasse sulandus ka bränd NSU. Audi juhtkond otsustas logo siiski mitte muuta. Sõna "audi" tähendab ladina keeles muide „kuulama".

Audi Q7

BMW

BMW tähendab Bayerische Motoren Werke ehk Baieri mootoritehast, mis asub 1913. a. asutamisest saati Münchenis. Nagu paljudki muud tol ajal asutatud firmad, tegeles BMW alguses lennukimootorite tootmisega. Siit ka firma logo - helesinise taeva taustal pöörlev valge propeller. Valge ja helesinine on ühtlasi ka Baierimaa traditsiooniline värvipaar.

BMW 3. seeria E46 Touring

Citroën

«Kahekordne käisepael» saab varsti 100-aastaseks. Logo nägi ilma 1913. aastal, mil margi tulevane asutaja André Citroën asus oma Pariisi tehases koostama käigukaste, mida müüs edasi autodtootjaile. Embleem kujutab endast koonilise hammasratta kahe hamba stiliseeringut.

Citroën C5

Ferrari

Uhkelt ratsutav ronkmust hobune kollasel taustal - see logo ei tekita värinaid mitte üksnes eksklusiivsete autode austajatel, vaid ka autospordi huvilistel. Logo peal esinevad ka kaks tähte - S F ehk Scuderia Ferrari, mis viitabki võidusõidule.

Stiliseeritud hobune oli krahv Francesco Baracca sümboliks. Krahv ise oli legendaarne piloot, kes sai Esimese maailmasõja ajal tuntuks oma rohkete taevas saavutatud võitude poolest. Iga vastase hävitatud lennuki talletas ta enda lennuki kere peal ratsutava hobuse pildiga. 19. juunil 1918. a. tulistati Baracca lennuk alla ning mees kuulutati Itaalia rahvuskangelaseks.

Ferrari 458 Italia

17. juuni 1923 võitis Enzo Ferrari sõidu Savio Ravennas. Tol õhtul tuli tema juurde krahvinna Paolina Baracca, hukkunud Francesco ema, ning pakkus oma poja embleemi Ferrari võidusõiduautodel kasutamiseks. "See hobune toob teile õnne ning muudab mu poja surematuks", ütles ta tookord. Idee Ferrarile meeldis, kuid läbirääkimistele Alfa-Romeoga, kellele tollal Scuderia kuulus, kulus tervelt 11 aastat.

Esmalt ilmus logo Ferrari võidusõiduboliidil SPA 24-tunnisõidul aastal 1932. Peadpööritav võidusõit ning meeskonna triumf veensid Enzot lõplikult, et firma sümbol sai valitud õige. Sellele lisas ta veel vaid kollase tausta - oma kodulinna Modena sümboli.

Ferrari 458 Italia

Huvitaval komble kasutas samasugust hobust oma mootorratastel ka Fabio Taglioni - Ducati asutaja. Taglioni isa oli Francesco Baracca lähedane sõber, kuid Ferrari tuntuse kasvades tuli tal ratsutavast hobusest loobuda.

On veel ka teine märkimisväärne kokkusattumus: ühe teooria järgi kopeeris Francesco Baracca oma logo Saksa linna Stuttgarti vapilt, mida ta nägi ühe hävitatud Saksa lennuki kere peal. Sõna 'Stuttgart' kujunes varasemast 'Stutengarten', mis tähendab talli. Sama tähendusega on ka itaaliakeelne sõna Scuderia. Üht uhkelt ratsutavat hobust võib näha ka Stuttgarti sportautode tootja Porsche logol.

Ford

Ameerika suurima autotootja embleem on säilitanud oma peaaegu esialgse väljanägemise juba 1927. aastast. Šrifti enda leiutas 1909. a. Charles Harold Wills, Fordi esimene peainsener ja disainer, kes töötas kirjastiili algselt välja enda visiitkaartide tarvis. Henri Ford nägi elegantsetes tähtedes oma autode tulevast ninakirja. Ta paigutas šrifti helesinisele ovaalile ning 1927. a. tuli see esmakordselt kasutusele mudelil A.

Ford Focus CC

Lamborghini

Aasta 1962 tootis Ferruccio Lamborghini kvaliteetseid traktoreid ja sõitis autoga Ferrari 365 GT ning ei teinud millestki välja. Andekal ja edukal inseneril tekkisid mõned märkused Ferrari aadressil ning ta otsustas neid Enzo Ferrariga heatahtlikult jagada. Maranellos asuvas ettevõtte kontoris teatati Lamborghinile, et juht on väga hõivatud ning ei saa vastu võtta „mitte ühtegi Lamborghini-nimelist".

Veel samal päeval müüs solvunud Ferruccio oma Ferrari maha ning plaanis hakata tootma iseenda sportautosid. "See kaabakas Ferrari veel kuuleb minust!" - vehkis pahane Ferruccio rusikatega. Vaikselt meelitas ta oma ettevõttesse ka parimaid Ferrari insenere ja disainereid.

Lamborghini Reventon Roadster

1963. a. Torino autonäitusel esitletigi esimest mudelit - Lamborghini 350 GT. Juba kaks aastat hiljem nägi ilma esimene 12-silindrilise risti paikneva keskmootoriga Miura, mis kutsus esile tõelise furoori. Selle kapoti peal ilmuski esmalt logo härjaga.

Feruccio, kes huvitus astroloogiast, otsustas jätta uue ettevõtte embleemile oma tähtkuju. Edaspidi nimetati enamik Lamborghinidest erinevate härgade auks. Räägitakse, et Lamborghini ja Ferrari logod pole põhjuseta sarnased: Ferruccio püüdis ka siin oma rivaalile õpetust anda.

Maserati

Maserati märk on pea ainus logo autotööstuses, mil on kõrge kunstiline taust. Kolmhark Maserati logol kopeerib harki, mida hoiab käes Neptuni kuju purskkaevus Piazza Maggiorel Bolognas. Just seal asutasid kuus venda Maseratit 1926. a. oma firma. Merejumala pronkskuju tellis paavst Pius IV 16. sajandil ning selle lõi skulptor Giambologna. Punane ja sinine värv Maserati logol pärinevad Bologna vapilt.

Maserati Gran Cabrio

Mazda

Mazda esialgne nimetus oli Toyo Cork Kogyo Co. See asutati 1920. a. Hiroshimas, kuid peatselt läks firma pankrotti ning sulges uksed. 1927. a. otsustas Saapani ettevõtja Jujiro Matsuda panna end proovile väikeste kaubikute tootmises, et vedada oma kodulinnas tooteid kauplustesse laiali.

Mazda MX-5 Superlight

Ta taastas firmat Toyo Cork Kogyo Co., mis peale Teise maailmasõja lõppu nimetati ümber Mazdaks - zoroastrismi peajumaluse, valguse valitseja ja Universumi looja Ahura Mazda auks. Just Mazda kinkis inimesele mõistuse ja tarkuse.  Esialgu ilmus täht „M" firma logole aastal 1936. Samasugust kujutist sisaldas ka Hiroshima vapp.

1962. a. otsustati logo muuta ning M paigutati ringi sisse. 1991. a. nägi ilmavalgust tuntud „Valguse ring" (Circle of light) - just sellise nime panid jaapanlased Mazda embleemile, mis disainerite idee järgi pidi sümboliseerima päikesetõusu. Kaasaegse „öökulli" logo töötas välja Rei Yoshimura aastal 1997. Juhtkonna poolt antud ülesanne kõlas selliselt: tee lihtsalt ja mitmetähenduslikult! Disainer saavutaski püstitatud ülesande: stiliseeritud „M" täht tuletab mõnele meelde öökulli, teistele aga tulpi.

Mercedes-Benz

Juba lastepõlves joonistas Gottlieb Daimler ühel õnnitluskaardil oma maja kohal tähee, kirjutades alla rea: „Kunagi hakkab see täht ilutsema minu enda autotehase katusel, sümboliseerides õitsengut." Kakskümmend aastat peale seda kaarti liitusid kaks autotootjat - Daimler-Motored-Gesellschaft ning Karl Benzi asutatud Benz&Cie.

Mercedes-Benz E-klass, foto Urmas Oja

Kõlav lisanimi Mercedes tuli sigines aastal 1900, mil Emil Jellinnek ostis Daimleri ning nimetase selle oma kümneaastase tütre Mercedes auks ümber. Toona kõlas nimetus Emil Jellinek-Mercedes, pärastpoole siiski Mercedes-Benz.

Lakooniline täht, mis uhkeldab eranditult kõikide Mercedeste ninas, sümboliseerib Daimleri üleoleku maismaal, vees ja õhus.

Mitsubishi

1868. a. hakkas farmeri poeg Yataro Iwasaki tööle Tsukumo Shokai ning tema klanni Tosa heaks. Kahe aasta pärast õnnestus edukal inseneril Tosa esindajad üle kavaldada ning saada ettevõte, mis alustas just laevade tootmist, enesele. 1873. a. mõtles Yataro välja firma Mitsubishi ning ka selle kolme rombiga logo.

Mitsubishi Lancer Sportback

Jaapani keelest tõlkes tähendab "mitsu" kolme ning "hishi" vesikastanit, millel ongi rombi kuju. Paralleelselt kujutab Mitsubishi embleem kombinatsiooni Iwasaki suguvõsa vapist, milleks on kolmerealine teemant ning Tosa klanni kolmelehelist kammi. Mõned eksperdid on aga arvamusel, et embleemil on kujutatud laevakruvi. Ehitas ju Mitsubishi oma esimese auto alles aastal 1917. Senimaani tegeleti puhtalt laevaehitusega.

Opel

Välgunool ringis, millest sai saksa tootja Opel logo, viib tagasi sõjaväeauto Opel Blitz juurde. Blits on saksa keeles välk või sähvatus. Alguses läbis natside nõudmisel ringi välgu asemel hoopis õhulaev. Teise maailmasõja jooksul tootis Opel Kolmanda Reichi armeele sõjatehnikat, välk ilmus ettevõte logole alles aastal 1964.

Opel GT

Peugeot

Peugeot kujunes 1812. aastal, mil vennad Jean-Pierre ja Jean-Frédéric muutsid oma tuuleveski terasevalutehaseks. Nende esimeseks toodanguks olid silindrilised detailid kellamehhanismidele. Hiljem sai Peugeot tehasest tõeline pereäri. Aastakümnete vältel toodet palju erinevaid asju: metalldetaile, seadmeid, vihmavarje, triikraudu, õmblusmasinad, lõpuks ka jalgrattad. Seega võib öelda, et Peugeot' sisenemine sõidukite tootmisesse sai alguse just jalgratastest. 1898. a. alustas Armand Peugeot auruautode tootmisega, aasta hiljem, peale tutvumist Daimleriga, mõtles ümber gaasil töötavatele sisepõlemismootorite kasuks.

Peugeot BB1 Concept

Tuntud lõvi Peugeot logol joonistas juveliir Justin Blazer Prantsuse provintsi Franche-Comté vapilt aastal 1847. Alguses kasutati logo toodetava terase kvaliteedimärgina. Armand Peugeot kulutas 14 aastat, veenmaks perekonda autotootmise rahalises kasulikkuses. Alles siis lubati tal oma esimeste autode külge kinnitada lõvi-embleem.

Renault

Noor ja andekas Louis Renault konstrueeris oma maja hoovis enda esimese auto juba 21-aastaselt. Peagi hakati talt autosid juba tellima, mis viiski hiljem päris oma autotööstuseni. 1889. a. asutas ta koos vendadega pika ja keerulise nimega firma Société Renault Frères in Boulogne-Billancourt.

Renault Scenic

Esimene Renault embleem, mille peal on kolme Renault' venna initsiaalid (Louis, Ferdinand ja Marcel) ilmus 1900. a.  1906 tehti see ümber, asendades initsiaalid autoninaga. Esimese maailmasõja algusega seoses lükkus autode tootmine tagaplaanile, keskenduti kergtankide Renault FT-17 tootmisele.

Tankide tootmine oli niivõrd edukas, et sõja lõppedes tegid vennad embleemi taas ümber, joonistades selle peale tanki. Teemandi kuju, mõnel pool ka tanki roomikujäljed, sai oma vormi aastaks 1925. Kaasaegse Renault' teemandi loomisele aitas 1972. a. kaasa op-kunsti rajaja Victor Vasarely.

Rolls-Royce

Märk, mis sai kohe ka üheks prestiižikamatest maailmas, valmis 1907. a. Ühe legendi kohaselt nägi Charles Royce embleemi RR restoranis laudlina peal ning otsustas selle laudlina ära osta. Alguses oli embleem punane, 1930. a. muutus mustaks, kuna peaaegu kõik embleemid olid tol ajal must-valged (mitte leina märgiks pärast Royci surma 1933. aastal, nagu oli kombeks arvata).

Ettevõte enda loomise idee sündis Midland Hotel'is Manchesteris 1. mail 1904. Tol päeval said kokku Charles Rolls: võidusõitja, kes alustas oma äri aastal 1902 sellest, et müüs briti aristokraatidele mandrilt toodud autosid; ning Henry Royce: projekteerija ja elektrimootorite- ning kraanide tootja, kes ei olnud rahul müüdavate autodega ning unistas töötada välja enda oma.

Rolls-Royce Ghost

1909. a. ostis ühe Rolls-Royce'idest isiklikku kasutusse lord John Montagu of Beaulieu. Just tema koostatud on ka esimene autojuhtimise õpik ning ta juhtis pikalt Briti Kuninglikku Autoklubi. Lordi autole valmistas kere ateljee Berker ning selleks oli neljakohaline faeton. Et aga oma autot teistest veelgi erilisemaks teha, palus ta oma skulptorist sõbral Charles Sikes'il luua auto ninale talismanikujuke.

Kunstnik leidis lihtsa ja elegantse lahenduse, luues ette sirutatud keha ka taha painutatud tiibadega jumalannakuju nimega Spirit of Extacy ehk ekstaasi vaim. Skulptuuri modelliks oli muide lord Beaulieu' isiklik sekretär Eleonor Tornton, kellesse skulptor Sikes lootusetult armunud oli. Lendav leedi, nagu seda varsti kutsuma hakati, sai oli esimeseks metallist kujukene Inglismaal toodetud sõiduki kapotil.

Saab

Firma SAAB asutati 1937. a. Rootsis Trollhättanis alustas, nagu BMW'gi, lennukite ehitamisest. Täispikk nimi Svenska Aeroplan Aktiebolaget või tähendab Rootsi Lennuki Aktsiaseltsi. Ümmargune sinine logo punase greifi peaga, millel ilutseb kuldkroon, jõudis kasutusse alles 2000. a. Greif, mis tähendab vapiseaduste kohaselt valvsust, rändas Saabi logole Lõuna-Rootsi provintside Skåne ja Östergotlant vappidest.

Saab 9-5

Škoda

... sai oma nime austamaks Emil Ritter von Škodat, kes asutas 1860ndate lõpus Plzeni linnas sepikoja. Sajandi lõpuks tootis ettevõte juba relvi, vedureid ja erinevaid muidki masinaid. 1920ndate alguseks ehitati juba ka lennukimootoreid ja traktoreid. Esimesed Škoda autod valmisid 1925. a. pärast ühinemist tuntud jalgrattafirma Laurin&Klement, mis tootis 1905. aastast juba ka autosid.

Škoda Superb

Firma embleemiks sai 1926. a. lendav nool, mis väljendas firma ideaale. Nool sümboliseeris tehnoloogia täiustamist, sellele lisatud tiib aga loomingulist inimvaimu ning silm tiiva peal valvsust. Kompositsiooni autor on siiani teadmata, kuigi logo ise arvatakse olevat üheks äratuntavamatest embleemidest maailmas. Must-rohelist logo kasutatakse aastast 1991. Must värv sümboliseerib põliseid traditsioone, roheline demonstreerib aga püüdlemist ökoloogiliste lahenduste poole.

Subaru

... on üks osa konglomeraadist Fuji Heavy Industries, mis tekkis 1953. a. viie insenerifirma ühinemisel. Jaapani keeles tähendab  'subaru' ühendama või kokku korjama. Brändi logo peal on kujutatud Sõnni tähtkujus asub plejaad, mis on üks Maale lähedamaid ning palja silmaga nähtavamaid täheparvi. Viis väikest tähte märgivad viit ettevõtet, millest moodustub Fuji Heavy Industries, kuues on aga Subaru ise.

Subaru Impreza WRX 265

Toyota

Jaapani tööstur Toyoda tootis tekstiilpinke, millest paljude (sealhulgas nende, millega tehakse trikotaažkangaid), litsentse müüs ta ka välismaale. Sedasi teenitud vahendid investeeris mees autotööstuse rajamisse. Aastal 1937 algaski sõiduautode ja seejärel ka veoautode tootmine. Toyota embleem on seotud firma ajalooga - need on kaks kokku punutud trikotaažisõlme, mis moodustavad T-tähte.

Toyota Land Cruiser 150

Volvo

Rootsi firma Volvo asutatud 14. aprill 1927. aa Göteborg's, eraldudes laagrifirmast SKF. 'Volvo' tähendab ladina keeles 'veeren'. Logo ise on aga muistne raua sümbol ja see on kirdesse osutava noolega ring. Rooma impeeriumis kehastas see märk sõjakat ja võitmatut jumalat Marsi, kes võitles üksnes rauast relvaga. Volvo tahtis, et firma logo ja autod seostuks inimestele eelkõige turvalisuse, kvaliteedi ja vastupidavusega.

Volvo C30 T5
Esmakordselt paigutati logo autole 1927. a. Ringile lisandus diagonaaljoon, mis alguses täitis igati ausat funktsiooni kroomitud embleemi lihtsalt paigal hoides. Ajapikku muutus aga joon embleemi dekoratiivseks pärisosaks.