Ameerika autoliidu uuring: pakasega langeb elektriauto aku võimsus 40%

 (60)
ELMO Rendiauto
ElektriautoFoto: Hendrik Osula

Ideaaltingimustes võib mitmete elektriautodega tõepoolest sõita ühe laadimisega 500 km. Talvetingimustes on lood pisut teised ning müüte elektriauto suutlikkusest talvel liigub erinevaid. Tõe väljaselgitamiseks tellis Ameerika Ühendriikide autoliit AAA põhjaliku uuringu.


elleks, et tõsta huvi elektriautode vastu, on tootjad hakanud järjest välja tulema suurema sõiduraadiusega autodega: Tesladele lisaks on turule jõudnud Jaguar I-Pace, Hyundai Kona ja Kia Niro EV ning Nissan Leaf Plus, mis kõik suudavad läbida ligi 400 ja isegi rohkem kilomeetrit ühe laadimisega.

Enamus teedel sõitvatest elektriautodest võimaldavad siiski sõita kuni paarsada kilomeetrit ühe laadimisega. AAA ehk Ameerika Ühendriikide autoliit võttiski letti viis seni levinumat elektriautot ja vaatas, kuidas need külmakraadidega toime tulevad.

Ameeriklaste läbi viidud uuringu tulemuste kohaselt langeb elektriauto aku võimsus keskmiselt 40% juba -6,6°C õhutemperatuuri juures. See ei ole mingi korralik pakane vaid tavaline talvekülm, mida Eestis esineb kõigil talvedel.

Ühendriikide elektriautode omanike kogemus näitab, et talvel võib sõiduraadius kahaneda känguruhüpetega ja olla isegi 50% väiksem lubatust.

Seotud lood:

Neid andmeid ei saa aga pidada vettpidavateks, sest puudub empiiriline uurimismaterjal, identsed ilmaolud, sõidutingimused ja sõitjad. Seega tuleb vaadata AAA uuringut ja püüda selle põhjal midagi järeldada ka Eesti oludesse haakuvalt.

Viis võeti letti

AAA uuringus osales viis elektriautot erinevatelt tootjatelt: Tesla Model S, populaarne BMW i3, Volkswagen e-Golf (mille sõiduraadius on konkurentidega võrreldes väike, Chevrolet Bolt ja maailma populaarseim elektriauto Nissan Leaf).

Chevy Bolt elektriautot jõuti Euroopas mõnevõrra müüa Opel Ampera e nime all ent pärast GM otsust, müüa Opel PSA gruppi, võeti see tootmisest maha. Seega on Bolti andmete põhjal tehtud analüüs asjakohane väga vähestele Euroopa elektriauto omanikele, Eestis teadaolevalt ühtegi Opel Ampera e-d ei ole.

Tegemist oli esimese võrdlustestiga, mille käigus sõideti kõikide osalenud sõidukitega samades tingimustes ja samal viisil. Tulemused olid aga üsna üllatavad, tõdes AAA tehnikavaldkonna juht Greg Brannon.

Temperatuuri mõju elektriautodele osutus oodatust märkimisväärselt suuremaks. Kõige suurem üllatus oli aga see, et kõik autod kaotasid külmakraadide mõjul sõiduulatust keskmiselt samapalju.

õiduulatuse vähenemist mõjutavad mitmed asjaolud. Pelgalt auto käivitamine -6,6 kraadises pakases langetas sõiduulatust 12 protsendi võrra. See tähendab, et Chevy Bolti 380 km sõiduraadiusest kukub kohe ära umbes 45 kilomeetrit. Tegemist oli katseolukorraga, kus kütteseadmeid ega istmesoojendust sisse ei lülitatud.

Kui aga soojendused sisse lülitada, jäi sõiduulatus veelgi napimaks – uuringu kohaselt 41 protsendi võrra, mis taas Bolti näitel on 224 kilomeetrit. Peamiseks probleemiks ongi asjaolu, et liitiumakud eelistavad samasugust mugavat +20°C õhutemperatuuri nagu inimesedki. Külm vähendab akude energiasalvestusvõimet, aga ka nende suutlikkust võtta vastu või loovutada elektrilaenguid, kommenteeris General Motorsi peainsener Timothy Grewe.

Loe edasi Acceleristast!