Tehnoülevaatust on autodele võimalik teha väga paljudes kohtades, sealhulgas osades Amservi järelteenindustes. See pakub autoomanikele võimaluse säästa aega ning ajada kõik auto hoolduse ja tehnoülevaatusega seotud tegevused korda mugavalt ühes kohas ning miks mitte ka ühel ajal.

Aasala sõnul läbib ainuüksi Amservi Tallinnas, Pärnus, Paides ja Viljandis asuvates järelteenindustes tehnoülevaatuse igal aastal ligi 19 000 sõidukit. Neist ligi 7% peab tulema tagasi kordusülevaatusele.

Selleks, et tehnoülevaatus õnnestuks juba esimese korraga, saab autojuht ühtteist ise ära teha: enne ülevaatusele tulekut oleks mõistlik veenduda, et näiteks auto kerel asuv tehasetähis ehk VIN-number oleks loetav, kõik välisvalgustid põleksid, helisignaal ja käsipidur oleksid töökorras, esiklaas ilma mõradeta, rehvidel on piisavalt turvisemustrit järgi ning autokerel ei tohiks olla ka palju roosteplekke,” kirjeldab Aasala.

Tehnoülevaatuse käigus vaadatakse umbes 20 minuti jooksul üle nii auto pidurite efektiivsus, sillaosad kui ka mootori heitgaaside vastavus normidele. Kui puudused avastatakse alles kontrollimise faasis ja viga ei mahu normide piiresse, peab autoomanik auto korda tegema ja uuesti kordusülevaatusele tulema.

“Kui autoomanikul on juba enne tehnoülevaatusele tulekut kahtlus, et tema sõiduk ei pruugi vastata kõikidele nõuetele, saab ta lasta auto enne ülevaatust lähimas esinduses või töökojas üle kontrollida.

Sealt saab detailse ülevaate auto tehnilisest seisukorrast ja soovi korral ka korda saamiseks vajalike remonttööde kalkulatsiooni, et siis edasiste toimingute üle otsustada,” kirjeldab Aasala.

Lisaks on mõned lihtsad, aga olulised nõuanded, mida järgides võib säästa hulga aega ja vähendada stressi.

1. Kontrolli, et autos oleks olemas nõutud varustus

Aasala rõhutab, et vajalik inventar peaks olema autos kogu aeg, mitte ainult ülevaatuse ajal. “Tegemist on ohutuse tagamiseks oluliste ja ka praktiliste tarvikutega ja seepärast nõuab ka seadus, et need autos olemas oleksid,” märgib ta. Selliste asjadena peavad Aasala sõnul olema autos nii ohukolmnurk, tõkiskingad kui ka taadeldud ja töökorras tulekustuti. Tulekustutit saab näiteks Amservis vajadusel ka tehnoülevaatuse ajal kontrollida ja taadelda. Kui autot kasutatakse töövahendina, peab autos olema ka autoapteek.

Kindlasti ei tohi unustada ka helkurveste, need võivad pimeda ajal auto kõrval toimetades sõna otseses mõttes päästa elu!

2. Kasuta võimalust tasuta hooldus- ja parandustoiminguteks

“Juhul kui meile tehnoülevaatusesse toodav auto osaleb samal ajal ka mõnes autotootja tagasikutsumise kampaanias, on autoomanikul võimalik broneerida koos tehnoülevaatusega aeg ka aeg ka tagasikutsumise kampaaniaga seotud tasuta hooldus- või parandustööks,” märgib Aasala võimalusi, mida automargi ametlik edasimüüja sõidukiomanikele pakub.

Eriti mugav on siis, kui sõiduki korraline hooldus satub tehnoülevaatuse ajaga samale perioodile - siis saab auto tuua hooldusesse, kus kõigepealt tehakse kõik vajalikud hooldus ja korrastustööd, et tehnoülevaatus tehtud saaks ja seejärel tehakse ka tehnoülevaatus. Autoomanik saab siin ise natukene sättida, et ajad klappima hakkaksid.

Eesti oludes on soovitav autode hooldust teha pigem natuke varem kui tehas ette näeb. Täpne hooldusvajadus sõltub muidugi konkreetse auto kasutusest ja hooldusplaanist, aga autoomanik võiks arvestada, et kui korralise hoolduse aeg ei ole enam kaugel ning tehnoülevaatuse aeg on käes, siis on igati mõistlik kaks asja ühendada.

Oluline on siin tähele panna, et värskelt hooldatud autoga on tehnoülevaatuse läbimine tõenäolisem kasvõi seetõttu, et pärast õlivahetust on tavaliselt ka auto heitgaasid natuke puhtamad. Tihti võib just see natuke olla määrav erinevat piirmäärade sisse mahtumiseks.

3. Ära unusta vajalikke dokumente kaasa võtta

“Kuigi enamus igapäevatoiminguid saame täna digitaalselt ära ajada ilma kõiki dokumente kaasas kandmata, peab autot tehnoülevaatusesse tuues omanikul olema kaasas nii isikut tõendav dokument kui ka auto tehniline pass. Samuti ei tohiks unustada ka volitust, kui tegemist pole auto omaniku, vaid kasutajaga, keda pole passi märgitud,” tuletab Aasala meelde.

Juhul kui tegemist on kordusülevaatusega, tuleks võtta kaasa ka eelmise ülevaatuse kontrollkaart. Kui aga tegemist on sõiduki erakorralise ülevaatusega, peaks olema kaasas ka sõiduki tehnoseisundi kontrollimise akt ja takso puhul taksomeetri kohandamistunnistus.

4. Telli endale autohooldajalt automaatteavitus tehnoülevaatuse tähtaja kohta

Selleks, et tehnilist ülevaatust mitte unustada, tellivad autojuhid endale ka spetsiaalseid meeldetuletusi. “Kuna eelmisel aastal jõustus Euroopa Liidus uus andmekaitseseadus, soovitan kõigil, kes mugavuse huvides autohooldajalt meeldetuletusi saada soovivad, oma andmed hooldaja juures üle kontrollida ja kinnitada, sest ilma kinnituseta neid teavitusi edastada ei saa,” märgib Aasala, kelle sõnul saab automüüja või autohooldaja teavitada täna autoomanikku vaid Maanteeameti kaudu äärmuslikest riketest, kuid mitte väiksematest parandustöödest.

5. Broneeri hoolduse aeg veebis ja väldi järjekorras seismist

Aasala toob välja, et üldjuhul on kuu algused ja lõpud tehnoülevaatustes rahvarohkemad, sest just siis püütakse ülevaatus äsja lõppenud või lõppeva tähtaja sees ära teha. “Samas ei pea nendes järjekordades ootama, kui on eelnevalt tehtud veebibroneering - siis saab tulla kohale kokku lepitud ajaks ja ülevaatuse 15-20 minuti jooksul ära teha,” räägib Aasala.

“Tehnoülevaatust on kindlasti mõistlik mitte viimasele hetkele jätta, et vältida võimalikke trahve sõidu eest ülevaatuseta autoga,” tuletab Aasala meelde kõigile autoomanikele.

Korralise tehnoülevaatuse aeg on määratud ühe kalendrikuu täpsusega ja tegelikult ei võida autoomanik mitte midagi, kui ta kuu alguse või keskpaiga asemel viimaste päevadeni ootab. Nagu öeldud, on kuu lõpp tavaliselt ka kõige kiirem aeg, mistõttu “löögile pääsemine” võib olla keerulisem.

Tehnoülevaatusel käimise vajaduse sagedust näeb siit tabelist:

Sõidukite tehnoülevaatuse ajad

Allikas: Amserv, Toimetas ja täiendas Forte.