Olgem ausad, ei aasta autode valimine ega ajakirjanike arvustused ole need argumendid, mille põhjal autoteadlik inimene ostuotsuse langetaks. Tänapäeval on kõik uued autod ühtviisi head ning ajakirjanikel läheb vaja 3 ja rohkem päeva, et auto erisused välja tuua.

Konkreetse mudeli konkurentsieelise kirjeldamise nimel töötavad sajad turundajad ja “pee-err” inimesed; reklaamiagentuurid viskavad hagu alla, et leida mi-da-gi-gi, mis oleks omanäoline. Badge Engineeringu ajastul muutub pilt omakorda veelgi ühenäolisemaks.

Eestis keeruline teha

Eestis on suhteliselt keeruline öelda maaletoojale, et kuule, ma tahan su toote päriselt-päriselt proovile panna ja sellega 100 000 kilomeetrit (garantiiaja tüüplõpp) maha sõita. Sellise sooviga saab minna otse müügisaali, kus soovitud kaup sulle panga abiga kaasa pakitakse.

AutoBild on Saksamaal teinud kestvusteste 1986. aastast saadik ehk siis juba 32 aastat. Seda, kas testitav masin ostetakse toimetusele või on neil erikokkulepped, me ei tea.

Ent me teame, et 100 000 – kilomeetrine kestvustest aitab terad sõkaldest päris kindlasti eraldada. Proovitav auto võetakse esimeste seast ehk niipea kui liin on käima tõmmatud.

100 000 kilomeetrit annab aimu nii auto töökindlusest, sõiduomadustest, ülalpidamiskuludest kui argipäeval ette tulevatest muredest ja rõõmudest.

Kuna tegu on partii esimeste autodega, selguvad ka võimalikud “lastehaigused” ja tüüpvead, aga ka sõidukite omadused erinevates kasutusolukordades ja eri ilmastikuoludes ning aastaaegadel.

Mis omakorda tähendab – kuna sakslastel on olemas kõik neli aastaaega – et me võime AutoBildi teste üsna väikeste mööndustega ka kohandada kohalikele oludele.

Kuigi on teada, et AutoBild, Saksa ajakiri, on saksa autode poolt, siis on neilt aeg-ajalt saanud häid hinnanguid ka teiste markide esindajad. Eestis vahendab sakslaste kestvusteste nende koostööpartner, ajakiri Autoleht.

Mida ja kuidas testitakse?

AutoBild võtab põhjalikult ette. Vaatluse all on juhitavus, stabiilsus, kurvisuutlikkus, kiirendus, müratase, kütusekulu, mugavus, nähtavus, praktilisus, ruumikus, juhiabiseadmed. Asjad, mida saab mõõta ka lühema proovisõidu vältel…kuigivõrd.

Kõik need omadused mõjutavad lõpphinde kujunemist ju ka siis, kui lugu tuleb kirjutada mõne tunni sõidu pealt. Ent – auto päriselukaarega on sellisel “tulistamisel” üsna vähe ühist.

Kõige suurem osakaal on ikka ja alati sõiduki töökindlusel. Ja see tuleb välja pikema aja jooksul. Teate ju seda juttu, et tänapäeva autod on ehitatud vastu pidama garantiiaja lõpuni? Paraku mõne mudeliga see nii tõesti ka on.

Testiautodega sõidetakse erinevates tingimustes, erinevas lastis, ka haagisega. Autot ei hellitata miskit moodi, sest tavakasutaja ostab sõiduvahendi oma igapäevaelu vajaduste täitmiseks.

Proovisõitudel Saksamaal ja sealsetes naaberriikides võetakse ette nii suurlinnade liiklusummikud kui ka kuulsusrikkad kiirteed, kus gaas põhja vajutatakse. Haagisega ei sõideta pelgalt maanteel ja linnatänaval, vaid vallutatakse ka Alpide mägiteid.

Algosakesteks lahti!

Testi lõppedes võetakse autod osadeks lahti. Dekra tehnoülevaatuspunktide eksperdid uurivad kõik detailid hoolikalt läbi, selleks et tuvastada ja üles märkida mistahes kulumise ja rooste jälgi.

Auto kasutuskulude kohta koostatakse aga üksikasjalikud kalkulatsioonid. Nii selgub, kui palju maksab üks sõidukilomeeter tegelikult, võttes arvesse päriselulisi kulusid.

Pika testi jooksul tulevad välja kõik suuremad ja väiksemad vead, mille parandamisega autotootjad tootmise käigus loomulikult ka tegelevad.

Nii ravitakse enamik lastehaigusi esimeste tootmisaastate jooksul edukalt välja. Sama mudeli eri aastakäikude omadused on sageli üsnagi erinevad.

Kestvustestide miinuspoolel on asjaolu, et test puudutab vaid ühte konkreetset eksemplari. Samuti ka see, et 100 000 km testitulemused avaldatakse alles 2 aastat pärast testi algust.

Selle ajaga on tootjad jõudnud mudelile juba märkimisväärseid parendusi teha. Ent kui midagi on jäänud kahe silma vahele, on AutoBildi kestvusteste hea ette võtta nii tootjatel kui ka ostjatel. Noil tasuks lisaks AutoBildi põhjalikule aruandele ette võtta ka TÜV aastakäiguaruanded.