10 asja, mida isesõitvad autod veel vajavad, et meile tõeliselt meeldima hakata

 (17)
10 asja, mida isesõitvad autod veel vajavad, et meile tõeliselt meeldima hakata
Google'i isejuhtiv auto aastast 2015. (Foto: AP)

Isejuhtivad autod on tulnud, et jääda. Neid katsetatakse, neile on tavaliste sõidukite ja inim-autojuhtide ees suuri eeliseid. Näiteks oluliselt vähem tõenäosus teel õnnetust põhjustada, eriti sellist rasket.

Et isejuhtivad autod aga tõesti meie südamesse tee leiaksid, on neil veel vaja natuke areneda.

Toome ära 10 asja, mis on veel puudulikud või suisa puuduvad. Aga ikka mõistlikult, mitte kohe täiesti 100% iseseisvalt hakkama saavat autot soovides. Midagi peab ka tulevikku jääma, mida oodata.

Isiksus

Isejuhtivad autod on üsna nutikad, mis sõitmisse ja liiklemisse üldisemalt puutub, aga tõelist seltsi nad reisijale pakkuda ei suuda.

Kuni neile isiksused välja arendatakse, mis võiksid näiteks pilveteenuste abil aja jooksul edasi areneda nagu mõned robotitest, jäävad isesõitvad autod siiski veel esialgu pigem kurioosumiks ja haruldaseks.

Isiksust vajavad muidugi samuti elektroonikaseadmed üldisemalt. Meenutage filmi "Her" ("Temake"), kus nutitelefon oli piisavalt ainulaadne, et mees sellesse armuma panna.

Nali naljaks, aga ka vähemalt üks uurimus viitab, et isejuhtivat autot on kergem usaldada, kui teda inimlikumaks muuta, näiteks talle nimi, sugu ja hääl kinkida

Turvalisus

Seotud lood:

Isejuhtiv auto sisaldab keerukaid tehnoloogilisi süsteeme. Et paremini infot koguda ja hallata, on see ka internetti ühendatud, ja ühendus on turvalisuse mõttes ilmselt väga hea (ehk isegi kiirem ja stabiilisem kui sul kodus).

See aga tähendab, et häkkerid saavad teoreetiliselt süsteemi tungida, eemalt ja õhu teel pealekauba. Tavaautode vallast on näiteid juba piisavalt. Ja kui sa usaldad auto juhtimise selle enda hooleks, sa kindlasti ei taha, et keegi saaks seda kuidagi eemalt mõjutada.

Veel parem infokoguja

Praegused isejuhtivad koguvad ümbritseva keskkonna kohta infot kaamerate ja sensorite abil. Ja need lahendused on võimekad.

Aga kui vajalik info on osaliselt varjatud või isegi kinni kaetud, näiteks lumi või lörts ei võimalda autol teeäärt või -rida eraldavat joont märgata? Isejuhtiv sõiduk hakkab siis ilmselt käitumiselt purjus robotit meenutama.

Ilmselgelt on arenguruumi veel küll ja küll.

Taskukohane hind

Isejuhtivad autod on veel suheliselt uus asi, ja moodsa tehnika maailmas uus on kallis. Aga meil on alati vähe raha.

Näiteks Google'i auto isejuhtivaks muutev osa maksab hetkel ümmarguselt 65 000 eurot. Ja sõiduk ise pole muidugi ka tasuta.

Kena välimus

Okei, maksumus on üks asi. Aga kes tahab nii palju raha maksta, kui auto ise nii ilmetu välja näeb?

Praegu on isejuhtivate autode puhul muidugi esmatähtis nende usaldatavus ja töökindlus. Aga kui need tulevikus laiemalt levivad, siis tahaks enam sellise välimusega sõidukeid, millega naabrimeest kadedaks ajada ja kena naabritüdrukut järele vaatama panna.

Auto kui väga väike kodu

Kui pole vaja eraldi ruumi juhi jaoks, võiks ju reisijasalongi sisemus uudseid kogemusi pakkuda (praeguste autode omadega võrreldes).

Miks see ei võiks olla näiteks väike mugav pesake, kus teel tööle või teise linna mugav uinak teha?

Nagu on selgunud, ei tasu isejuhtivas autos ajaviiteks niisama ekraani jõllitada või isegi tööd teha ja lugeda, sest süda võib kergesti pahaks minna.

Rohkem suhtlemist teiste sõidukite ja ümbrusega

Mis oleks parem kui iga sõiduga kõvasti kasulikku liiklusinfot koguda! Näiteks ummikust möödudes automaatselt mingisse avalikku süsteemi infot saata. Internet on ju olemas.

Või ka vastusõitjaid automaatselt hoiatada, et kilomeetri kaugusel sinu seljataga on politseinikud põõsas.

Parkimine

Isejuhtivatel autodel on hetkel kõige rohkem raskusi sõidu alustamise ja lõpetamise, sh parkimisega. See nõuab veel tarkvaraarendajate ja teiste helgete peade parendustööd.

Aga kui mõelda veel samm edasi ja soovida, et auto ise täitunud parklas tiirutab, kuni endale koha leiab? Või isegi pärast leidmist otsustab, et tahab hoopis parkimismajas korrus kõrgemal õnne proovida, sest omanikule meeldiks 5. korrus rohkem? Tulevik, me oleme su jaoks valmis!

Isejuhtiv = elektriline

Kui isejuhtiv auto kõik ise ära teeb, miks inimene peaks siis seda üldse kütusega varustama?

Isejuhtivad peaksid olema kõik elektrilised ja laadimisjaamale lähenedes ise teadma, kuidas end "kosutada". Teatud paikades sobiks isegi sellest variandist loobuda ja autod päikesepaneelidega varustada. Ah, tulevik tundub juba nii käegakatsutav!

Isejuhtiv = lendav

Ka lendavad autod pole enam mingi ulme. Isejuhtiv auto sobib lendavaks autoks teoreetiliselt imehästi, sest suudab õhuliikluses üksi kindlasti palju tõhusamalt hakkama saada kui inimjuht eales suudaks.