Kuidas töötab maailma kiireim lift?
Liftiühendus
Maailma ühes kõrgemas hoones, Taipei-101s on kiiret liftiühendust ka tarvis, sest pilvelõhkuja kõrguseks on 509 meetrit. Tõsi, kõige kiirema kiirliftiga maa pealt ega alt otse tornitippu ei pääse, see on mõeldud 89. korruse vaatlusplatvormi teenindamiseks. Päris tippu jõudmiseks tuleb tornis vähemalt üks liftivahetus teha, kirjutab Tarkade Klubi.
Torn on vertikaalselt jaotatud kolmeks liftitsooniks, kasutusel on 67 liftikabiini. Taipei torni liftisüsteemi väljatöötamiseks kulus viiemehelisel inseneridemeeskonnal poolteist aastat, siis ehitati aastake Jaapani firmas Toshiba tehnikat ja seejärel kulus neli aastat, et kõik see üles seada.
Turvalisus
Kui liftinduse algusaegadel tähendas liftikaabli katkemine liftis olijatele koos «tõusva toaga» kiiret kukkumist maapinna poole, siis juba 19. sajandi keskpaigast, ajast, mil tegutses ameeriklasest leiutaja Elisha Graves Otis, kasutatakse turvalifte. Taipei liftidel on vabalangemist takistavad pidurid keraamilised, sest tavapärased, pronksist valmistatud lihtsalt sulaksid nii suure kiiruse pealt rakendumisel.
Mugavus
Kiiruse saavutamine oli rekordlifti väljatöötamisel suhteliselt lihtne osa, hoopis raskemaks osutus lahenduse leidmine küsimusele, kuidas tagada, et inimestel oleks seal mugav sõita. Esiteks tuli tegeleda müraküsimusega – liftide tekitatud müra häiriks nii neis sõitjaid kui ka majas nende läheduses viibijaid. Aerodünaamiliste omaduste parandamiseks on liftikabiinid justkui kahe terava otsaga püssikuuli kujulised – nii tekitab möödatuhisev lift vähem müra. Paigaldatud on heliisolatsioon ja rakendatud erinevaid lahendusi vibratsiooni vähendamiseks. Kokkuvõttes on jõutud üpris hea tulemuseni, näiteks samal kiirusel liikuvas autos on müra mõnevõrra tugevam kui kiirliftis.
Kiirus
Lifti kiirus on piisavalt suur, et järsk tõus või laskumine võiks seal sõitjaile ebamugavust tekitada, halvemal juhul ka tervisehäireid põhjustada. Näiteks USAs Chicago linnas Searsi tornis tuli liftide kiirust vähendada pärast seda, kui ühel ekspressliftis sõitnul purunes kõrvakile. Taipei liftid on varustatud süsteemiga, mis muudab õhurõhu muutused sujuvamaks – kohe kui liftiuksed sulguvad, hakkavad tööle rõhusüsteemid. Laskumiskiirus jääb Taipeis siiski tõusukiirusele mõnevõrra alla.
Tulevik
Et rajada plaanitakse väga kõrgeid, praegusest kõrgeimast Burj Khalifast veel kõrgemaid hooneid, on liftiehitajatel ilmselt ka tulevikus käed-jalad tööd täis. Mullu ehitas Jaapani firma Mitsubishi koguni spetsiaalse torni, kus katsetada uusi lifte ning töötada välja moodsat liftitehnoloogiat.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!