Et autoostjat natuke aidata, pani Geeniuse autoportaal kokku edetabeli kõige parematest kasutatud autodest. Kõiki neid järjestada pole ilmselt võimalik ja sellel poleks ka mõtet. Seepärast tõmbasid autoajakirjanikud selge piiri: räägitakse autodest, mis on valminud sel sajandil, ning reastatakse 53 oma lemmikautot.

Just nimelt oma lemmikut, sest paratamatult on selline tabel subjektiivne. Kuidas võrrelda 20 aastat vana luksuslikku Mercedest ja kolm aastat vana Kiat, mille garantii kehtib veel järgmised neli aastat? Või siis neljakohalist linnaautot ja seitsmekohalist mahtuniversaali?

Kuidas tabel sündis? Alustati sellest, et iga toimetuse liige pani kirja autod, mida tema kõige paremaks peab, seejärel liideti nimekirjad.

On üsna loogiline, et lõviosas antakse soovitusi valida autod, mis on toodetud eelmisel kümnendil ehk pärast 2010. aastat. Moodsam auto on ühelt poolt mugavam ja turvalisem ning tavaliselt säästlikum, aga teisalt ka paremas korras. Mõnelgi juhul on hind kukkunud märkimisväärselt, kuid tehasegarantii kehtib ikka veel.

Esikümnesse jõudis isegi mõni märksa vanem auto, sest mõnelgi neist on veel väga suur tarbimisväärtus: auto ei maksa enam eriti midagi, aga on töökindel-vastupidav, sõidab hästi ja teenib tõenäoliselt kenasti palju aastaid.

Tabeli tipust leiate mõnda marki rohkem kui teist ja see on loogiline, sest mõni mark pole teisest mitte ainult sümpaatsem, vaid ka vastupidavam.

1. koht Škoda Superb, alates 2015. aastast

Võimsus: 105-280 hj, hind: alates 12 500 eurost


Kui Geenius kirjutas Škoda Superbist nn kasutatud auto loo, kandis artikkel pealkirja „Kas täiuslik pereauto?". Tõdeti lõpuks, et peaaegu tõesti! Nagu näha, pole Superbi võlu Geenkiuse ajakirjanike jaoks sugugi kadunud, vaatamata sellele, et Škoda tippmudelit on kõik tänavad täis.

Superb väärib oma nime: tegu on küll pisut argisesse kesta peidetud, aga mugava ja väga ruumika autoga, mille sõiduomadused väärivad kiitust ja ökonoomsus vaat et ülivõrret. Väga laias mootorivalikus on head kõik mootorid, olemas on ka nelikveolised versioonid.
Eelkäijaga võrreldes on senini hoopis teisel tasemel vastupidavus. Unustatud on mootoriketi kulumine, õlikulu, rooste ja tükati kerelt irduv värv. Hooldada tuleb Superbigi muidugi korralikult, mootori pika eluea huvides me õlivahetustega küll ei venitaks. Teada tuleb ka, et DSG-käigukast vajab vahepeal äkilisemat jalga, sellega välditakse probleeme.
Kuna uuena popi auto valik on ka järelturul lai, leiab meeldiva varustuse, mootori ja taustaga auto kerge vaevaga.

Milline versioon valida? Kui teile ei piisa lihtsalt väga ruumikast autost, vaid vajate üliruumikat autot, siis ostke muidugi universaal. Mootoritest on optimaalne 1,4-liitrine 150-hobujõuline, sellise autoga koos DSG-ga. Palju ja teinekord ka koormaga sõites on hea valik kaheliitrine diisel, eriti koos nelikveoga.

2. koht Mazda 3, 2013-2019

Võimsus: 101-165 hj, hind: alates 8500 eurost


Kolm on ilus number, aga numbrimaagiast me end mõjutada ei lasknud ja panime kolmanda põlvkonna „3" paremuselt mitte kolmandaks vaid lausa teiseks! Põhjus on ühtaegu ilusas disainis, väga heades kasutusomadustes ja eriti heas töökindluses. Hoitud „kolme" võib osta rahuliku südamega, kartmata kulukaid vigu, mis paljude moodsate autodega kaasas käivad. Möödanik on ka Mazda kunagine roostelembus.

Kui roostest saadi üle juba eelmise põlvkonna autoga, siis sellega viidi uuele tasemele ökonoomsus. Mazda jäi endale kindlaks ja jätkas erinevalt teistest suhteliselt suurte vabalthingavate bensiinimootoritega, küll lisas neile otsepritse. Tulemuseks on vastupidavad, säästlikud ja piisavalt jõulised mootorid.

Ka varustus on sel „3-l" kas korralik või suisa väga korralik ning sõiduomadused nagu Madzadel juba päris ammu klassi tipus. Puudustest võiks mainida suhteliselt valju teemüra - seetõttu tasub valida võimalikult vaiksed rehvid - ning mõnest konkurendist ahtamat siseruumi.

Milline versioon valida? Parim valik on kaheliitrise bensiinimootori ja automaatkastiga punane luukpära. Muide, automaatkast on Mazdal „päris" ehk traditsiooniline hüdrotrafoga. Vähem levinud 1,5-liitrine baasmootor on nõrgem ja janusemgi kui kaheliitrine, 2,2-liitrine diisel mõnevõrra probleemsem (aga vägeva pöördemomendiga).

3. koht Mercedes-Benz C W204, 2007-2013

Võimsus: 120-306 hj, hind: alates 5000 eurost


Selle põlvkonna C-klassiga on Autolehe toimetus palju kokku puutunud: ühel toimetajal oli see, teine sõidab sellega praegugi. Kompaktne Mercedes võlus meid ära muu hulgas suurepärase disainiga, see näeb siiani ilus ja väärikas välja. Pealegi sõidab tagaveoline C-klass, nagu üks Mercedes sõitma peab: mugavalt, kindlalt ja mõnusalt. Selles on olemas õige Mercedese tunne, eriti veel siis, kui pika kapoti otsas näitab teed hõbetäht.

Esikolmikusse jõudmiseks on vaja aga rohkemat - kindlasti ka vastupidavust. Viimast on tõestanud näiteks Autobildi ülipikk kasutustest, kus aastavahetuse paiku täitus 1,8-liitrisel bensiinimootoriga autol pool miljonit kilomeetrit!

C-klassi puudusena on märgitud lihtsavõitu sisu, aga see muutus palju paremaks mudelivärskendusega (facelift'i-järgne auto on ka piltidel). Tagaiste pole siiski kuigi ruumikas. Varustus on hea, aga võib olla ka puudustega (näiteks ei saa kõigi sedaanide pakiruumi laiendada) või ülirikkalik.

Milline versioon valida? Eestlased on pigem bensiiniusku, aga kindlasti tuleks välja selgitada, kas vanemate V-6- ja kompressormootorite kettajam on juba välja vahetatud. See on suur kulu, aga kui see on kord tehtud, võib teema unustada. Diislid sõidavad hästi ja kaua, uuemad turbobensiinimootorid on samuti hea ost. Valikus on ka nelikvedu, V-6-diisel ja brutaalne AMG.

4. koht Toyota Avensis, 2003-2008

Võimsus: 116-177 hj, hind: alates 1800 eurost

Üldiselt on raske soovitada ligi 20 aasta vanust autot, sest enamik nii vanu autosid on juba väsinud või väga väsinud; peaaegu kõigi tehnikas on välja löönud kulukad tüüpvead ja/või need roostetavad ning korralikke autosid on järelturul väga vähe. Toyota Avensise teine põlvkond on aga ajale hämmastavalt hästi vastu pidanud, seda nii seisukorda kui ka kasutusomadusi silmas pidades.

Mõneski mõttes eelistaksime seda mudelit isegi järgneva põlvkonna Avensisele.Keretüüpidest on valikus nii luukpära, sedaan kui ka universaal, mootoritest mitut sorti diislid ja 1,6-2,4-liitrised bensiinimootorid, palju liigub automaatkastiga autosid. Eeskujulik on ka viimistlus ja tihtipeale varustus.

Kuna auto on moraalselt vana, ehkki üldine seisukord võib olla imehea, saab selle kätte odavalt, meile hakkas praegu silma mitu 2500-3500-eurost Avensist, mida kiideti kui autosid, mis on „väga hästi säilinud, kontrolli, kus soovid". Sellisel Avensisel jätkub hea peremehe käes ressurssi veel paljudeks aastateks.

Milline versioon valida? Keskmised mootorid on paremad, väldiksime 1,6-liitrist baasmootorit ja õnnetut 2,2-liitrist diislit. Arvestada tuleb ka, et 2,4-liitrise bensiinijanu on suur. Vastupidavat autot kasutatakse sageli väga eesmärgipäraselt, seega on Avensise tegelik läbisõit suur. Pigem maksaksime juurde ja ostaksime vähem sõitnud korraliku auto.

5. koht Volkswagen Golf, 2012-2019

Võimsus: 85-300 hj, hind: alates 6000 eurost

Golfi seitsmes põlvkond paistab praeguse seisuga rahvaauto absoluutne tipphetk - selle põlvkonnaga lihviti Golf sisuliselt täiuseni. Eelneva põlvkonnaga võrreldes parandati mitu töökindlusprobleemi, samas kui sellele järgnenud uus Golf rikuti ära liigse elektroonilisuse ja puutetundlikkusega.

Peale kõige muu näeb Golf VII väärikas välja, selle sõitjateruum on oma klassi tipptase ja sõiduomadused niisamuti. Viimistlus jätab mulje, otsekui kuuluks Golf kallimasse autoklassi. Nii pole me kitsid olnud soovitamast seda ka oma tuttavatele, kes on pärast eri mudelite proovimist Golfi ka ära ostnud. Sest kui muidu ei usu, siis nn tagumikutunne ei peta.

Töökindlus on samuti kõrgel tasemel. Mis ei tähenda siiski, et Golfi uisapäisa osta võiks. Aga et valikut jagub, on küllalt saada - ka hea hinnaga - kõigiti ostmist väärivaid autosid. Tähele tasub panna ka, et baasvarustuses autodel pole mitut lisa, milleta nii uut autot küll ei taha, imeliku möödalaskmisena tundub näiteks see, et multifunktsionaalne rool on tihti puudu.

Milline versioon valida? Golfi versioonide valik on tohutu. 1,4-liitrine bensiinimootor on meie lemmik, ükskõik millises võimsuses, aga võimalusel ostaksime hoopis GTI. See sobib nii pere- kui ka lustiautoks, ehkki mõne hinnangu järgi on lihvitud suisa nii heaks, et emotsionaalsust jääb vajaka. Kui sõidate aga väga palju, otsige välja hoopis surugaasimootoriga Golf.

Ülejäänud 48 edetabelisse pääsenud autot on leitavad Geeniuse suurest ülevaatest.