Eluaegsest käigukastiõlist kuulsin mina esimest korda aastal 2004, kui meie peres olnud Ford Mondeo automaatkast tuksi läks. Selgus, et turbiin on kulunud ja põhjus lihtne: kastis olnud “eluaegne” õli oli nii läbi, et piltlikult öeldes lihvis turbiini ära läbisõidul 200 000 km.

Täna on käigukastide eluiga ja õlivahetus endiselt aktuaalne teema, sest liiga paljudel autodel ei ole automaatkasti õli vahetamist üldse ettegi nähtud ning paljudes esindustes puuduvad ka võimalused ja/või tahtmine käigukastiõli täielikult vahetada.

Kui autode müügis ja hooldusjuhendis peetakse silmas seda, et õli eluiga on sama pikk kui käigukastil, st klient “säästab” selle pealt, et ei pea kastis õli vahetama, siis praktikas tähendab see vastupidist – käigukast elab nii kaua kui õli.

Nii või naa saab tarbija kenasti pügada, sest selles kontekstis tähendab “eluaegsus” Eesti oludes mitte palju üle 200 000 km läbisõitu, kesk-Euroopa paremates sõiduoludes kuni 100 000 km rohkem. Loomulikult on kasutusest tulenevaid erandeid mõlemas suunas.

250 000 km on kesk-Euroopas nö keskmine tavaline läbisõit, pärast mida hiljemalt autod uute vastu välja vahetatakse. Sest uued autod on turvalisemad ja loodussõbralikumad ning muu säärane.

Selles kontekstis on väga loogiline, et auto käigukastis õli vahetamist pole ette nähtud, sest tegelikult ei ole ka autodega üle 300 000 kilomeetri sõitmine ette nähtud – kui me räägime laiatarbeautodest.

Täna teen ma tööd VW Crafteriga, millel tehase hooldusjuhendis on ette nähtud käigukastiõli vahetamine 190 000 km läbisõidul. Kusjuures, see õli vahetamine on nö värskendusvahetus ehk vahetatakse vaid osa õlist.

Automaatkäigukastide teemal sotsiaalmeedias ja autofoorumites silma peal hoides saab peagi selgeks, et hädas ollakse omajagu, aga juurpõhjuseid ei pea kaugelt otsima – käigukastid ei ole kehvad, neid lihtsalt ei hooldata.

Mina olen vääramatult seda meelt, et kui autosid algusest peale “nii nagu vaja” stiilis hooldataks, siis peaksid need oluliselt kauem vastu ning tarbijad peaksid häälekalt nõudma, et autod kestaksid kaua ja oleksid hooldatud selliselt, et need veel kauem kestaksid.

Ühe asja võimalikult pikka aega kasutamine on keskkonna mõistes ideaalne lahendus, aga samal ajal on see ka inimese rahakoti vaates rentaabel, eriti nüüd, kus uute autode hinnad teevad jaburusrekordeid.

Oli juttu kesk-Euroopa 250 000 km läbimisest. Praktika näitab, et need “otsas” autod tuuakse meile siia ja neid kasutatakse veel pikka aega – et mitte öelda, et nende elu siin alles algab! Eestis remonditakse neid nii, et soolikas tagant väljas, kirutakse ja vannutakse, aga ikkagi kasutatakse, sest uut ei jaksa ju ka osta.

Meil pole palju parata selles osas, mis tehakse ja kuidas käitutakse Saksamaal. Kuid me saame siit uuena ostetavaid masinaid ja alles esimese nooruse lõpus olevaid imporditud masinaid edaspidi hästi hooldada ja seeläbi nende eluiga oluliselt pikendada.

Pole ilmselt parata sedagi, et see nn eluaegne õli elab usinalt edasi nii lugudes tuksi läinud automaatkastidest kui ka sellises lihtsas faktis, et käigukastides õli vahetamine jääb isegi margiesindustes vajalikust enam unarusse, aga kui saab mõnedki autod normaalselt kastiõli vahetama, siis on juba tuju hea.

Spetsialist on vaatega nõus

Kuna ma ise ei ole ei insener ega muud moodi asjatundja, siis küsisin asjatundjalt abi. Minu kohati jaburatele küsimustele vastas Karmo Siivelt Autosaal OÜ-st.

Otsisin Tallinnast kohta, kus oma (mõõtmetelt suurele) Volkswagen Crafterile automaatkasti dünaamilist õlivahetust teha. Esindus ei aita, Hõbenoolde ei mahu. Ilmselgelt pole suure Crafteri automaatkasti õli vahetus eriti populaarne teema.

Läbi tuttavate soovituste jõudsin Karmo ja tema kolleegini, kes möödunud sügisel pärast Hõbenoolest koondamist asutasid oma ettevõtte ning pakuvad seal just automaatkäigukastide hooldust.

Selgus, et nende töökoja ruum Artelli tänaval on piisavalt suur, et Crafter sisse mahutada ning ka nende tõstukiga Crafterit tõsta. Etteruttavalt võib öelda, et lihtne see polnud, aga õnnestus.

Eks ilmselt on mingeid kohti veel, kus käigukastile dünaamilise õlivahetuse saaks teha, aga ma olen juba ammu aru saanud, et ma ei ole nii rikas, et võiksin oluliste tööde tegemisel mingites nurgatagustes kohtades käia – tähtis on, et kõik oleks puhas, vahetatud saaksid õiged tihendid ja filter ning et kasutatakse kindlasti ka õiget õli!

Pärast õlivahetust jätkus juttu kauemaks - peamiselt teemadel, et miks ja kui tihti peaks automaatkastis õli vahetama. Ning CVT kastis. Ning DSG kastis. Ja sealt edasi lausa sinnani, et enamikes nelikveosüsteemides tuleb veel ka Haldexi õli vahetada.

Minu muretsemisele, et mitte öelda halale pikkade õlivahetusvälpade ja nn eluaegsete õlide kohta oli meestel omast kogemusest kohe lugusid juurde rääkida. Näiteks on BMW üks neist, kes harrastab „lifetime fill“ märgist. Seda pannakse nii käigukastidele kui diferentsiaalidele jne.

Praktika ütleb aga seda, et õli on vaja ka BMW kastis ja diferentsiaalis vahetada ja vahetamata jätmisel ongi nende käigukastide eluiga 200 000-250 000 km. Õlivahetus pikendab seda eluiga kindlasti.

Jäädes BMW 6HP ja 8HP tähisega käigukastide näite juurde (mille õlide kohta BMW ütleb eluaegne), siis käigukastide tootja ZF soovitab käigukastis õli vahetada 80 000 km läbimisel või 8 aasta möödumisel.

Minule ei ole siinkohal vaja rohkem öelda: käigukasti tootja teab, mida tema poolt ehitatud kast vajab. Kui autotootja, kelle toodangu küljes kast on, mingit muud juttu ajab, on selle asja nimi juba turundus.

Käigukastiõli anatoomia

Automaatkäigukasti õlil (automatic transmissioon fluid ehk ATF) on õige mitu ülesannet ja tegemist on oluliselt keerulisema vedelikuga kui näiteks mootoriõli. Automaatkäigukastiõli ülesandeks on loomulikult õlile omane liikuvate osade määrimine ja mehhaanilise kulumise eest kaitsmine.

Loe täispikka lugu ja vaata rohkem pilte tasuta portaalis Accelerista.com.