Kolm Accelerista nobedaimate näppudega kirjutajat võtsid omakorda ette kolm eraldi kategooriat vastavalt sellele, mis sorti autosid kõige rohkem kätte sattus. Seega jäigi Indrek Jakobsonile valida kolm kõige mõistlikumat autot, Veli V. Rajasaarele kolm enim emotsioone pakkunud sportautot ning Uku Tamperele kolm eri põhjustel rõõmu või tuska teinud tarbesõidukit.
Millised uued autod pakuvad raha eest enim väärtust?
Indreku mõistlike autode edetabelisse mahtumiseks tuleb täita kolm lihtsat tingimust. Esiteks – loomulikult peab tegu olema lõppenud aastal mudeliuuenduse või vähemalt tõsise näovärskenduse läbinud sõidukiga. Üksnes nimest „black carbon editon“ või lisavarustuse taseme muutmisest ei piisa.
Teiseks peab uudismudel olema millegi poolest eriline. Olgu selleks kerekuju, tehnilised lahendused või miski muu – auto peab torkama silma ning meelde jääma. Hallid hiirekesed võivad oma tööd hästi teha, aga edetabelis tippu pääsemiseks sellest ei piisa.
Kolmas kriteerium on galopeeriva hinnatõusu taustal väga lihtne ja pragmaatiline – hinnad ei tohi alata kõrgemalt kui 25 tuhat eurot. Arvestades, et pea kõik tootjad püüavad oma mudelirivis soodsa mulje jätmiseks lisada hinnakirja lihtsa minimaalselt varustatud sõiduki, annab stardipositsiooni piiramine veerandsaja tuhandega mänguruumi enam kui küll.
Loogiline, et meie edetabeli esikolmikust kaks on ka Best Buy Car Europe 2022 kuue finalisti seas. Ja mõistetavalt on kõik need linnamaasturid – pole midagi parata, aja märk, praktilisus määrab.
3: Nissan Qashqai ehk tippu tänu talvele
Kõigi krossoverite vanaema ehk Nissan Qashqai mahub tänu oma hinnale mõistlike autode sekka üle noatera, kuid siiski jääb „hind alates“ allapoole maagilist 25 tuhande piiri – ja see on väga hea. Olnuks äärmiselt kahju seda autot edetabelist välja jätta – tegu on tänaseks juba ikoonilise mudeliga, mis on muutunud aja jooksul linnamaasturite-krossoverite sünonüümiks – ja suudab ikka veel üllatada.
Qashqai sattus aasta parimate sekka täiesti ootamatult – oleks sõiduproov toimunud üksnes suvel, poleks selles auto- ja hinnaklassis üllatav läbimõeldus võib-olla mõjule pääsenud. Kuid meie spetsiaalne talvetest tõi esile kõik need aspektid, mis ligi pool aastast väga tugevalt kasutusmugavust määravad. Külm, pimedus ja pidevalt autole nii eest kui tagant lendav pori on kolm kangelast, mis eraldavad terad sõkaldest ja kus Qashqai oma tugevused veenvalt letti lööb – samas hinnaklassis on konkurentidele vähe sõnaõigust jäetud.
Muus osas on vanaema traditsioonidele truuks jäädud – klassi kohta korralik siseviimistlus, nelikveo võimalus ning likvideeritud on ka esimest põlvkonda kummitanud probleemid nagu napp pearuum ja tuimavõitu mootorid. Samas on Qasikut peetud isegi pisut igavaks tänu traditsioonidele ja läbimõeldusele – rõõm on tõdeda, et uus põlvkond toob selles osas muudatused ja suudab positiivselt üllatada. Kui hind nii krõbe poleks, siis võiks Nissan lausa esikohta püüda.
2: Hyundai Bayon ehk üle igasuguste ootuste kvaliteetne
Tippu pääsemiseks tuleb millegagi tõsiselt üllatada. Hyundai on esikolmikust selgelt soodsaim – tippvarustuses auto hinnad lõpevad seal, kus ülejäänud kahe nominendi hinnad algavad, seega peaks tegu olema ju igati mõistliku autoga.
Bayoni puhul pole kahtlustki, et tegu on B-segmendi krossoveriga, mis põhineb sama pikal luukpäral ilma suuremate tehniliste muudatusteta. Küll aga on Hyundai insenerid suutnud peaaegu imet teha – tõstes auto vaid 5 sentimeetrit kõrgemaks, on seal nüüd piisavalt ruumi neljale koos nende pagasiga ning ruumi jääb veel ka kalleima versiooniga kaasneva poolhübriidsüsteemi 48-voldisele akule.
Millega väike Hyundai aga sedavõrd üllatab, et kohe teisele auhinnalisele kohale sõidab, on koostekvaliteet. Hinna- ja autoklassi arvestades ei tule suur hulk kõva plastikut uudisena, kuid hämmastab, kui kvaliteetselt see kõik kokku on pandud. Munakivitest on armutu ja seal saavutatud maksimumpunktid olid möödunud aasta üks suuremaid positiivseid üllatusi.
1: Renault Arkana ehk miks seda varem pole tehtud?
Arkana tuli, nägi ja võitis sama enesekindlalt nagu Kadjar kaks aastat tagasi. Jääb ainult imestada, miks konkurendid on käed rüpes passinud ning ennasthävitavalt oma parimaid mudeleid üksnes hiina turul pakkuda söandavad (näiteks Volkswagen ID.6).
Tegu on esimese kupeemaasturiga mõistlikus ja kõigile kättesaadavas hinnaklassis, kus aerodünaamilise kujuga (see tähendab vähest õhutakistust) kere on tõstetud piisavalt kõrgele (20 cm), et maasturi nime auga välja vedada. Proovisime järele – metsas on sellest ka reaalselt kasu.
Olles ehitatud B-segmendi autodega samale platvormile, on Arkana lähisuguluses Renault Capturiga, kuid lauge tagaosa jaoks oli vaja autot tublisti pikendada – see tähendab mahukat pagasiruumi, aga ka piisavalt suurt ja rasket luuki selle kohal, mida tuleb alati kergitada paraku ilma elektri abita.
Arkana on saadaval ka üksnes bensiinimootoriga, kuid näo veab naerule siiski tõeliselt suurepärane Renault’ hübriidsüsteem, mis tagab nauditava stardikiirenduse, sujuva käiguvahetuse koos madala kütusekuluga – hübriid-Arkana alustab liikumist alati elektrilisena. Tõepoolest, mida veel tahta? Käsikasti? Diiselmootorit? Nelikvedu? Pole mõtet küsida, Arkanale neid ei saa mitte mingi raha eest.
Proovisõidulugu sellest, kuidas hübriidne Arkana talvistes tingimustes hakkama saab, ilmub juba lähiajal meie portaalis. Reeglina ei saa suvel antud hinnangute põhjal otsustada edukust talvetestis, kuid õnneks pole jäänud kaua oodata. Ette ruttavalt võib aga öelda, et Arkana võib kindlalt nomineerida “kõige parem auto 2021” tiitlile kandideerima.
Sportautode sekka sattus ka üldse mitte uus auto
Veli kätte sattusid 2021. aastal enamasti sportlikumad-kiiremad autod, kuid valiku tegemise muutis raskeks hoopis see, et nad kõik kipuvad moodsate nõuete tõttu väga sarnast rada käima. Just märksõnad “kliiniline”, “juhi eest mõtlev”, “vati sisse mässiv”, “liialt sekkuv” jne on põhjuseks, miks paljud autod välistatud said ning miks aasta parimat elamust ei pakkunud üldse mitte uus auto. Enne aga teised säravamad sportautod.
3: Lexus LC500 kabriolett – kui eelarvamused saavad otsustavalt ümber lükatud
Suvel õnnestus sõita Toyota noobelmargi luksusliku kabrioletiga LC500, mis osutus oodatust väga palju paremaks. Auto massi ja olemust arvestades ootasin palju mannetumat sõiduelamust… aga pidin oma sõnu sööma. Loe täispikka lugu koos ülejäänud edetabelite ja rohkemate piltidega tasuta portaalis Accelerista.com.