Prantsuse autoreklaamid peavad hakkama sisaldama keskkonnasõnumit
(3)See on juba tavaline, et toodetel on hoiatused, mis jõuavad absurdini – näiteks “ärge lubage lastel nõudepesumasinas mängida!” või “ärge triikige riideid, kui need on seljas,” kirjutab Accelerista.com.
Tervist kahjustavate toodete puhul on hoiatused loomulikult õigustatud ja paistab, et see laieneb ka autodele – vähemalt Prantsusmaal.
Autotööstus on toiduainetööstuse järel Prantsusmaa suuruselt teine reklaamivaldkond ning WWF-i hinnangul kulub 42% Prantsusmaal kulutatavast autode reklaamieelarvest suurte linnamaasturite ehk ühe saastavaima autoklassi turundamiseks.
Märtsis jõustuva uue seaduse kohaselt peavad kõik Prantsusmaal näidatavad autode reklaammaterjalid sisaldama üht kolmest keskkonnasõnumist:
- Lühikeste vahemaade läbimiseks eelista jalutamist või jalgrattaga sõitmist
- Kaalu sõidujagamisteenuseid
- Kasuta igapäevasteks reisideks ühistransporti
Sõnumid peavad olema selgelt nähtavad või kuuldavad ning reklaami- ja autotootjaid ähvardab reeglitest kõrvale nihverdamise korral 50 000€ suurune trahv. Samuti tuleb ära mainida auto heitmeklass, mis peaks aitama tarbijaid keskkonnateadliku ostuotsuse tegemisel.
Uus seadus on keskkonnaaktivistide töö vili – algselt nõuti üldse autoreklaamide ära keelamist, nagu seda on juba tehtud tubakatoodete reklaamidega. 2028. aastast alates keelatakse nende autode reklaamid, mis paiskavad kilomeetri kohta õhku rohkem kui 123 g süsinikdioksiidi.
Autotootjad on loomulikult kahes lehes – VW ütles, et seadusele loomulikult allutakse, Hyundai Prantsusmaa esindajad aga sõnasid, et seadus häbimärgistab autojuhte. Samuti kehtib seadus ka elektriautodele, mida Prantsuse valitsus propageerib.
Seaduses pole iseenesest midagi halba – ka meie autoreklaamide all on alati väikses kirjas heitmed ja muu oluline info ning kedagi see seganud ju pole. Üldsuse negatiivset tagasisidet ja pahameelt on pigem põhjustanud iroonia – “Käitu mu tegude, mitte mu sõnade järgi” võiks olla kliimapäästmise motoks ja alata maailmaliidreist kui eeskujunäitajaist endist.
Paraku aga paistab, et nende eest peavad lõivu maksma ja oma käitumist muutma kõik teised, samas kui otsustajad reisivad eralennukite ja üha luksuslikumate ametiautodega, mille puhul keskkonnasääst on prioriteetide nimekirja lõpus. Miks?