Mobiil-ID väljastamise leping pidi esialgu kehtima selle aasta lõpuni, kuid kuna uue lahenduse leidmise hange venis, siis pikendasid riigi esindajad, politsei- ja piirivalveamet (PPA) ning riigi infosüsteemi amet (RIA), seda esialgu 30. juunini 2022. aastal.

Nüüd on tehtud jätkuotsus. „Vana lepingut ei pikendata,“ kinnitas täna Fortele RIA pressiesindaja Helen Uldrich.

PPA identiteedi ja staatuse büroo juhataja Margit Ratnik kinnitas, et kõik juba väljastatud mobiil-ID-d toimivad kuni nende viieaastase kehtivusaja lõpuni ja neid saab endiselt kasutada e-teenustes.

Eelmärgitud hankel, millega soovitakse leida mobiil-ID-le järeltulija, osalesid nii SK ID Solutions kui Belgia ettevõte Belgian Mobile ID.

Riigi aastakümnete pikkune partner SK pidas aga strateegiliselt õigeks oma pakkumine viimasel hetkel tagasi võtta ja seetõttu jäi alles üksnes Belgia pakkuja. Ja nemad praagiti välja. Hankekomisjoni juhi, RIA peadirektori asetäitja Margus Armi sõnul ei vastanud belglaste pakkumine ootustele ja ületas ettenähtud eelarvet. Juba 17.08.2020 avaldatud hange lõpetati detsembris 2021 lepinguni jõudmata.

Seega on Eesti riik praegu seisus, kus on jäänud kõigest kuus kuud aega, et leida mobiil-ID asemele uus lahendus. Väga suure tõenäosusega tuleb selle aja jooksul teha ka uus hange, kuna lepingusummad ületavad päris kindlasti rahvusvahelise hanke piirmäärasid. Uus lahendus tuleb aga igal juhul leida, sest riigi üldine põhimõte on olnud, et ID-kaardi kõrval peab olema igal juhul ka teine riiklik elektrooniline identifitseerimisvahend.

„Praegu on võetud eesmärk jah enne lepingu lõppu leida lahendus,“ kinnitas RIA pressiesindaja Helen Uldrich. „Ülesandeks on leida lahendus, mida hankega ei suudetud teha. Parasjagu käivad erinevad läbirääkimised. Kas ja millistel tingimustel lähme välja hankega, selgub loodetavasti lähiajal.“

RIA tegelikult juba tunnustab oma TARA-nimelises autentimislahenduses mitteriiklikku Smart-ID tuvastusvahendit (välja arvatud valimistel, mille puhul riik seda lahendust ei usalda). Selle konkureeriva lahenduse looja ja pakkuja on ikka seesama SK ID Solutions (mille omanikud on Swedbank, SEB ja Telia).

Ainult et riigile on Smarti-ID kasutamine võrreldes mobiil-ID-ga poole kallim. Põhjus on selles, et kui SMS-i põhise mobiil-ID puhul maksab pooled päringud kinni kasutaja, siis internetipõhise Smart-ID puhul jääb kogu kulu kanda teenusepakkujale.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid