Millega tegelesid Saksa autohiiud maailmasõja ajal?
(80)Maybach
Kolmandas Reichis oli ettevõte tankimootorite arendamisel ja tootmisel peaaegu monopoolses seisundis: alates 1935. aastast olid peaaegu kõik Saksa tankid ja nendel põhinevad iseliikuvad suurtükid, aga ka suurem osa poolroomik veokitest varustatud Maybachi mootoritega. Wehrmachti tellimusel töötas Maybach välja enam kui tosin erinevat mootorimudelit, mis paigaldati soomukite ja sõjaväesõidukite seeria- ja prototüüpidele. Mootorid paigaldati kõigile Saksa tankidele, nimelt: Pz.I, Pz.II, Pz.III, Pz.IV, Pz.V „Panther”, Pz.VI „Tiger”, Pz.VI Ausf. B „Königstiger”, samuti nendel põhinevatele masinatele. Koos mootoritega tootis Maybach ka tanki ülekandeid. Kokku tarnis Maybach sõja lõpuks Wehrmachtile üle 30 000 poolautomaatkäigukasti.
Veebruaris 1945 pommitasid Maybachi tehast Friedrichshafenis Ameerika lennukid B-17. Peale sõda juba samal aastal tehas taastati ja töötas autoremonditöökojana.
Mercedes-Benz (Daimler-Benz)
Daimler-Benzi kontsern tootis nii erinevaid veoautosid kui sõiduautosid. Tehaste seinte vahel toodeti ka mõningaid käsitulirelvade komponente, näiteks Mauser Kar98k püssitorusid.
Ameeriklaste ja brittide õhujõudude kahenädalane pommitamine 1944. aasta septembris jättis Daimler-Benz tehased varemetesse. Kui kahjuhinnangud 1945. aasta jaanuariks kokku löödi, oli ettevõtte direktorite nõukogu järeldus, et „Daimler-Benzi füüsiliselt enam ei eksisteeri”.
Audi
Pärast sõja puhkemist katkestati tsiviiltootmine 1940. aasta mais. Pärast seda tegutses ettevõte eranditult sõjalistel eesmärkidel. Auto Union asutas 1935. aastal tütarettevõtte Mitteldeutsche Motorenwerke Junkersi lennukimootorite tootmiseks litsentsi alusel. Ettevõte kasutas Leitmeritzi koonduslaagri orjatööd. Audi 2014. aastal tellitud hinnangu kohaselt oli Auto Union „moraalselt vastutav” Leitmeritzis aset leidnud 4500 surmajuhtumi eest.
Alates 1944. aasta algusest pommitati Auto Unioni tehaseid tugevalt. USA armee okupeeris Zwickau 17. aprillil 1945 Teise maailmasõja lõpu eel. Pärast USA armee väljaviimist Zwickaust 30. juunil haaras Punaarmee kõik Saksimaa Auto Unioni tehased enda kätte, need võeti osadeks ja saadeti Nõukogude Liitu.
Opel
1940. aasta oktoobris sõiduautode tootmine lõpetati. Teise maailmasõja ajal tarnis Opel Saksa armeele umbes poole veoautode koguarvust. Lisaks toodeti lennukeid.
1944. aastal hävitasid liitlaste pommid Rüsselsheimi ja Brandenburgi tehased ning 1945. aastal sai General Motorsist taas Opeli omanik. Venelaste kätte langenud tehaste Kadetti mudeli tootmisliinid demonteeriti ja viidi NSV Liitu.
Porsche
Teise maailmasõja ajal tegeles ettevõte staabisõidukite ja amfiibmasinate tootmisega. Ferdinand Porsche osales Saksa rasketankide Tiger ja ülirasketanki Maus väljatöötamises.
Detsembris 1945 ta arreteeriti süüdistatuna sõjakuritegudes ja mõisteti 20 kuuks vangi.
Volkswagen
Ettevõtte põhifookuses oli amfiibsõiduki VW Typ 166 Schwimmwagen (või Vorserienschwimmwagen) tootmine. Sõjaaastatel toodeti umbes 15 tuhat sellist amfiibi.
Pärast sõja lõppu läks ettevõte brittide kontrolli alla.
BMW
Teise maailmasõja ajal varustas ettevõte armeed kuulsate BMW R75 mootorrataste, lennukite kolbmootorite (hävitajatele Focke-Wulf FW-190), sõiduautodega, kuid peamine töövektor oli suunatud reaktiivmootorite arendamisele.
Enne sõja algust suurendati ettevõtte teadus-, inseneri- ja tehnikaosakondade ning laboratoorsete osakondade personali mitu korda. Relvade ja sõjavarustuse arendamise vallas õnnestus ettevõtte teadlastel ja inseneridel oma ajast nii palju ette ja ees joosta, et nende töö tulemused isegi Reichis endas olid nõutud alles hilinemisega kui käsil sõja viimane etapp. Peale sõda käis võitjate vahel selle töö viljade endale kahmamiseks võidujooks.
BMW konstruktoribüroode töötajad konstrueerisid hiljem tankitõrjejuhitavate rakettide ja muude kaugjuhitavate relvade kuju.
1945. aasta aprillis hõivas Punaarmee Brandenburgi BMW tehased ning kõik dokumendid ja seadmed viidi Venemaale, terveid hooneid kasutati aga vanglatena.
MAN
Kontsern MAN tootis veoautosid, diiselmootoreid allveelaevadele, mürske, tanke ja muid väga erinevat tüüpi relvi.
Teise maailmasõja ajal langes allveelaevadele diiselmootoreid tootnud MANi tehas Augsburgis liitlaste pommirünnakute alla. Õhurünnakute alla sattus ka Nürnbergi tehas, kus toodeti tanki Panther. Kontserni juhatuse esimees Otto Meyer püüdis kõigest väest sõja ajal säilitada tsiviilveokite tootmist. Tsiviilotstarbelisi veokeid ehitati aastatel 1941/1942 1085, 1942/1943 1719 tk. 1944. aasta oktoobris pommitati Nürnbergi tehast taas õhust: veoautode tootmisüksused ja masinad hävisid täielikult.