Ettevõtete teatel vahetatakse täna vedurites kasutatav diiselmootor välja elektrilise jõuajamiga, mida toidavad polümeersed (PEM) kütuseelemendid ja liitium-ioonakud.

Esimese vesinikuveduri prototüübi valmimist kavandatakse 2022. aasta lõpuks. Pärast ümberehitust plaanitakse vedurit rakendada manöövervedurina.

Kuid see on alles algus: koostöö on kavandatud kahes faasis, millest esimeses ehitatakse valmis vesinikuveduri prototüüp ja teises etapis on plaan viia veel 40 diiselvedurit üle vesinikukütusele.

„Stargate'i meeskonnal on silmapaistev rahvusvaheline kogemus ja maailmatasemel tehnoloogilised võimekused, meie Tapa depoo meistritel oskused ja teadmised, kuidas tänapäevaseid vedureid ehitada. Selle koostöö tulemusena saame pakkuda innovatiivseid ja keskkonnasäästlikke lahendusi enda kõigil sihtturgudel," sõnas Operaili juhatuse esimees Raul Toomsalu.

Rohelise vesiniku kasutamisel on ainsaks heitmeks puhas veeaur, lisaks ei teki kütuseelementide kasutamisel kahjulikke lämmastikoksiide. Stargate Raili tehnoloogiajuht Rainer Küngas märkis, et ühtlasi võimaldab vedurite ümberehitamine taaskasutada olemasolevat veeremit, mis võiks muidu tulevikus heitenormide tõttu kasutuseta jääda.

„Elektrifitseerida on võimalik mitut moodi: tuues rööbastele vesinikuvedurid, paigaldades veduritele akud või viies need üle kontaktliinil põhinevale lahendusele. Vesinikuvedurite eeliseks on kahtlemata autonoomsus, mis võimaldab suuremat paindlikkust. See on eriti oluline argument nendel raudteelõikudel, kus puuduvad kontaktliinid või kus nende ehitamine on liiga kallis," selgitas Stargate Rail juhatuse liige ja endine ettevõtlusminister Rene Tammist.

Ühe diisel-elekter veduri ümberehitamine vesinikukütusele võimaldab hoida aastas kokku 370 tonni CO2 heidet, mis võrdub 80 keskmise sõiduauto heitekogusega aastas. ELis töötab umbes 20% rongimootoritest täna diislikütusel.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid