5G mobiilse internetiga on Eestis seis teadupoolest kehvapoolne. Paljud inimesed veel kardavad uut tehnoloogiat, viidates võimalikele terviseriskidele.

Ka ei aita 5G arendamisele kaasa võimulolijad. Forte avaldas alles eile, et ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister Andres Sutt lükkas selle tuleku edasi, otsustades viimasel hetkel riigikogust tagasi kutsuda selleks vajaliku seaduse, mis oli juba kolmandale lugemisele jõudnud.

Eestis on seni 5G-laadset võrku arendanud (ja seda ka 5G-na reklaaminud) Telia, mis kasutab aluseks 4G sagedusi. Selle kasutamiseks on valmis juba päris palju piirkondi üle riigi.

Kui aga mõelda tehnoloogia tulevikuväljavaadetele – eelkõige peaks see teenima tööstuseid ja lubama palju sensoreid panna veebi teel andmeid vahetama –, siis kaugele meie riigis sellega jõutud on?

Telia Eesti 5G-programmi juht Margus Krupp ütles Fortele, et praegu on reaalse 5G-kasutuse poolest Eestis kõige parem tööstuslik näide Ericssoni tehas Tallinnas.

Nimelt lõid Telia ja Ericsson juba 2019. aasta suvel ühiselt lahenduse, mis võimaldas Ericssonil võtta oma Tallinna tehases kasutusele spetsiaalset mobiilside-ühendust kasutavad isejuhtivad sõidukid, liitreaalsuse lahendused ja terve hulga erinevaid sensoreid.

Eri seadmeid ühendav mobiilisidelahendus pakub tehase jaoks vajalikku läbilaskevõimet, paindlikkust ja kontrollivõimalusi ning muudab tootmisprotsessid tõhusamaks.

"Spetsiaalse võrgu käivitamine Tallinna tehases oli Ericssoni jaoks oluline samm nutika tootmise arendamisel. Selleks, et muuta tootmist tõhusamaks ja jätkusuutlikumaks, ehitasid Telia ja Ericsson asjade interneti jaoks tehasesse täiesti uue mobiilivõrgu," ütleb Krupp.

Ta kinnitab, et lähitulevikus on lisandumas teisigi näiteid, kuidas 5G tehnoloogiat eri ettevõtetes rakendatakse. "Kuid nendest saame rääkida siis, kui lahendused reaalselt tööle hakkavad!"

Hiljuti kirjutas Forte veel, et Läti LMT ja Eesti Telia alustasid ühisprojekti, jõudmaks isejuhtivate autode piiriületamistestideni 5G võrgus – simulatsioonide lõpetamise järel algab siis reaalne testimine Valga–Valka piiril.