Cupra Leon Sportstourer: kas eelkäijate vead on kõrvaldatud?
(3)Möödas on juba kolm aastat sellest, kui Seati “Cup” ja “Racing” nimedest kokku pandud Cupra divisjon eraldi margiks lahku lõi, kirjutab Accelerista.com.
Lubatud on, et hoolimata VW AG-le kuulumisest ja nende tehnika kasutamisest on tegu täiesti eristuvate masinatega. Varsti tuleb välja ka Cupra esimene elektriauto Born, mille aluseks VW ID.3. Seda, kui eristuv see on, näeme kunagi hiljem.
Erinevate uuemate Cupra nime kandvate mudelitega on nüüd õnnestunud sõita hulgim – veel Seati aegadest Leon ST Cupra 300, juba Cupra ajast (kuid veel olemuselt veidi järele aidatud Seat) Ateca, täitsa-päris Cupra Formentor (mille arvustus jäi taskuhäälingusse) ning nüüd Cupra Leon Sportstourer. Kuidas ta võrdluses hakkama saab ning veelgi enam – kas lubatud eristumist on täheldada?
Tähtsad numbrid, põgusalt ka seest ja väljast
Viime formaalsused kiirelt ühele poole, et rääkida praktilisusest ja sõiduelamusest. Proovisõiduauto kapoti alt leiab juba tuttava VW turboga ridanelja EA888, mis seadistatud välja andma 310 hj ja 400 Nm. Jõud jõuab maha läbi 7-käigulise topeltsiduriga automaatkasti.
Kiirendus sajani vältab stardiabi toel 4,8 sekundit, tippkiirus on harjumuspärane elektrooniliselt piiratud 250 km/h. Massi on ootamatult palju – 1717 kg. Mõõtudelt sarnane Formentor, mis ometi ju linnamaastur, jääb 1680 kanti. Võimsaima mootoriga Sportstoureri hind algab 34 900€ pealt.
Väliselt on tegu ikkagi pisut järele aidatud Seat Leoniga – samamoodi, nagu seda on ka Cupra Ateca. Stanged-veljed-logod, kogu kompott. See on arusaadav, sest see pole päris algupärane Cupra nagu Formentor, vaid põhinebki uusimal Seat Leonil.
Sisult on Leon Formentoriga väga analoogne. Materjalid on mõnusad ning eks plastikut ikka leiab, see on hinnaklassis ootuspärane. Ergonoomikas midagi häirivat silma ei jää, võib-olla vaid käiguvahetuslabade kaugus rooli servadest.
Suur boonus kontsernikaaslaste ees: multimeedia pole nii segadusseajav. Menüüd on arusaadavamad ning kuigi iga kord autot uuesti käivitades tuleb näiteks piiksuvad-karjuvad-rooli kiskuvad lapsehoidjad uuesti välja lülitada, käib see kiirelt.
Sõidukogemuse osas pakuvad Leoni sõidurežiimid kaht eristuvat kogemust ning katavad keskmise inimese igapäevavajadused kenasti. Vaikuse ja väiksema kütusekulu jaoks on Comfort, Cupra on teravam, nende vahele jääv Sport pigem unustamisväärne – välja arvatud ühes asjas, millest järgmises peatükis pikemalt.
Igapäevasõiduks ei ole mingeid dealbreaker‘eid – sõit ei ole liiga järsk, sisemüra pole palju. See masin sobiks kenasti ka pere ainsaks autoks, millega hommikused-õhtused piimaringid ja töölesõidud teha. Praktilisuse poolelt on Leon Sportstourer oma klassis üks paremaid – millist nelikveolist sportlikku universaali veel 35 000€ eest saab? Neli inimest mahuvad mugavalt ära, pagasiruumi mahub 620 l kraami.
Sarnaselt eelmistele proovitud Cupratele on ka Leonil stardiabi – vajuta roolil Cupra nuppu, litsu pidur ja gaas korraga põhja, jälgi teavitust näidikuplokis ning vabasta pidur. Stardiabi sisse lülitamine käib väga kiirelt ja mugavalt – kui keegi foori taga ülbitsema tuleb, saad soovi korral kiiresti tagatulesid näidata, mitte ei pea menüüdesse sukelduma.
Sünteetiline mootorihääl ajab hulluks
Üks asi, mis ka Formentori puhul hulluks ajas – Cupra sõidurežiimis on mootori hääl nii uskumatult võlts ja selles on loomulikult süüdi moodne trend kõlarite kaudu heli sisse tuua. See kõlab umbes nagu mõni 2000ndate arvutimäng, kuid mootorinoodid on eri pööretel täiesti erinevad – kord asümmeetrilise podinaga subarubokserlik, kord V8. Enamus ajast stabiilsel pöördel sõites on tegu lihtsalt bassise “täitemüraga”.
Kes soovivad, saavad sünteetilise väljalaskenoodi välja lülitada, kohandades etteantud sõidurežiimide asemel endale valmis individuaalse. Eraldi mootorihääle valikust tuleb Cupra asemel valida Sport, ning asi läheb palju paremaks – kõlaritest ei tooda enam sisse nii palju nii ilmselgelt võltsi häält.
Tõsi, päris välja see ei lülitu – madalatel pööretel sõites õrnalt gaasi andes kostab kõlaritest ikka võltsi bassist jörinat, mis kaob kohe, kui väljalaske hääl kõige leebemasse profiili sättida. Siis aga muutub midagi ka mootori juhtaju seades ning praginad ja väiksed paugud väljalaskest kaovad. Sport on siinkirjutaja hinnangul kuldseim kesktee.
Ära tuleb käia ka rajal
Sarnaselt Atecaga, mille proovisõit oli samuti suvisel ajal ning olud võimaldasid “kodurajal” Tabasalus kiire aja maha märkida, tuli rajale viia ka Leon. See on koht, mis terad sõkaldest ja turundusjutu reaalsusest eristab. Kuidas Leon hakkama saab?
Hoian mõttes kaasas ka Formentori ja Ateca ning mehaaniliselt vägagi sarnase T-Roc R-i pealt silma jäänud puudused – VW AG-le omaselt identiteedikriisiga esiveopõhine nelikvedu ning automaatkast, mis ka käsitsirežiimis liialt sekkub. Sätin Leoni rajasõiduks sobivasse Cupra-režiimi, lülitan kõik lapsehoidjad välja ja lähen esimesele sessioonile.